کد خبر: ۲۹۸۷۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - 2022February 08
دکتر شروین بدو گفت:متاسفانه آمار کودکان مبتلا به امیکرون هم در بخش سرپایی و هم بستری رو به افزایش است. به همین دلیل بخش ویژه جداگانه آی سی یو برای کودکان مبتلا به کووید 19 در نظر گرفته‌ایم اما خوشبختانه نسبت به پیک‌های قبلی موارد شدید بیماری و مرگ و میر کمتر بوده است.
شفاآنلاین>سلامت>آمار کودکان مبتلا به اُمیکرون هم در بخش سرپایی و هم بستری در بیمارستان های ویژه کودکان به سرعت رو به افزایش است.پزشکان عدم تزریق واکسن به کودکان را از دلایل ابتلای این گروه سنی به ویروس امیکرون می دانند.

به گزارش شفاآنلاین:مرکز طبی کودکان این روزها در بخش‌های بستری میزبان کودکانی شده است که با علائم تب، سرفه خشک و تهوع به بیمارستان مراجعه می‌کنند. رییس این مرکز درمانی می‌گوید فاصله‌ای زیادی تا کمبود تخت در بیمارستان‌های کودکان نداریم: «فعلا ظرفیت تخت‌های ما برای بستری کودکان مبتلا به کووید تکمیل نشده است اما شاهد روند رو به افزایش کودکانی هستیم که نیاز به مراقبت در بیمارستان دارد و در صورت ادامه این روند ممکن است با کمبود تخت رو به رو شویم.

دکتر رضا شروین بدو  با اشاره به اینکه سویه امیکرون با علائم مختلفی چون تب، التهاب دستگاه گوارش تحتانی و فوقانی مانند گلودرد و سرفه و احیانا خروسک و همچنین علائم گوارشی بروز می‌کند، می گوید: «یک نکته مهم درباره علائم بیماری در کودکان وجود دارد. خانواده‌ها نباید منتظر این باشند تا همه این نشانه‌ها در کودک ظاهر شود و بعد او را به مرکز درمانی برسانند. متاسفانه شاهد خوددرمانی در این باره هستیم. در زمان ابتلا الزاما همه این علائم با هم در یک کودک دیده نمی‌شود، یعنی در برخی کودکان علائم تنفسی بارز است و در برخی علائم گوارشی. بنابراین لازم است که با بروز این علائم کودک تحت درمان قرار بگیرد.»

رییس بیمارستان مرکز طبی کودکان می‌گوید بیشتر کودکان با تب بالا به بیمارستان آورده می‌شوند:« در حال حاضر علائم شایع در کودکانی که به بیمارستان مراجعه می‌کنند، در درجه اول تب، سپس گلودرد و سرفه‌های تک تک (خروسک) و در آخر علائم گوارشی است. متاسفانه آمار کودکان مبتلا به امیکرون هم در بخش سرپایی و هم بستری رو به افزایش است. به همین دلیل بخش ویژه جداگانه آی سی یو برای کودکان مبتلا به کووید 19 در نظر گرفته‌ایم اما خوشبختانه نسبت به پیک‌های قبلی موارد شدید بیماری و مرگ و میر کمتر بوده است.»

«دکتر شروین بدو» در باره مراقبت ویژه از کودکان که مبتلا بیه بیماری‌های زمینه‌ای هستند می‌گیرد: «کودکانی که بیماری زمینه‌ای دارند، کووید در آنها شدیدتر ظاهر می‌شود. در بیمارستان کودکانی که به اکسیژن، حمایت‌های تنفسی و دریافت مایعات وریدی نیاز دارند را بستری می کنیم. فعلا شدت علائم اُمیکرون در کودکان شدیدتر نبوده و تعداد مرگ و میر بسیار پایین است اما میزان شیوع بالاست و همین مسئله احتمال بیشتر شدن بیماران بدحال را مطرح می‌کند.»

رییس مرکز طبی می‌گوید در بین نوزادان نیز ابتلا به امیکرون مشاهده می‌شود: « ما در همه گروه‌های سنی کودکان از دوره نوزادی تا سنین بلوغ، مبتلا به کووید19 و اُمیکرون داشته‌ایم. اما عمدتا کودکان در سنینی که واکسینه نمی‌شوند، بیشتر احتمال دارد که با علائمی چون تب و سایر علائم مراجعه کنند.»

رئیس بیمارستان مرکز طبی کودکان می‌گوید با افزایش ابتلای کودکان به امیکرون فعالیت دیگر بخش‌های بیمارستان محدود می‌شود: « فعلا ظرفیت تخت‌های ما برای بستری کودکان مبتلا به کووید تکمیل نشده اما چون بیمارستان مرکز طبی کودکان جزء بیمارستان‌های مرجع کشوری است و ضرورت دارد فعالیت های درمانی دیگر هم انجام دهد ممکن است با بروز بیشتری این بیماری در کودکان در بخش‌های دیگر با کمبود خدمات و نیرو مواجه شویم. در حالت عادی ضریب اشغال تخت ما 95 درصد است، بنابراین اگر تعداد بیماران کووید و بستری شدگان بیشتر شود باید به ضرورت فعالیت‌های دیگر را محدود کنیم.»

«دکتر شروین بدو» با اشاره به اینکه خوشبختانه تا الان بیماری نداشته‌ایم که به دلیلی کووید به ما مراجعه کند و نتوانسته باشیم او را بستری کنیم، ادامه می‌دهد: « متاسفانه در همه جای دنیا ابتلای پرسنل در بیمارستان‌های کودکان بالاست، ما هم باید مراقبت باشیم که نیروی انسانی خود را از دست ندهیم. همچنین احتمال دارد در هفته‌های آتی با افزایش بیماران بستری و محدودیت تخت برای بستری مواجه شویم، بنابراین افراد واجد شرایط در جامعه باید واکسیناسیون خود را تکمیل کنند و کودکان 9 سال به بالا که مشمول واکسیناسیون شده‌اند نیز حتما باید واکسن تزریق کنند.»

رئیس بیمارستان طبی کودکان از حمایت‌های وزارت بهداشت و دیگر نهادهای دانشگاهی و درمانی از این مرکز می‌گوید: «تاکنون وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران کمک‌های زیادی به ما کرده‌اند و ما در حال تجهیز آی سی یو هستیم که در صورت نیاز بتوانیم با ظرفیت بیشتری در خدمت کودکان باشیم. رعایت نکات بهداشتی باید بیش از قبل جدی گرفته شود. لازم است خانواده‌ها از سفرها و دورهمی‌ها و مراجعات غیرضروری به اماکن عمومی و پر ازدحام  پرهیز کنند تا بتوانیم این بیماری با شدت سرایت بالا  را تا حدی کنترل کنیم.»ایرنا زندگی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: