کد خبر: ۲۹۸۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۵ - ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - 2022February 06
فرآیند تاسیس داروخانه در کشور همانند راه اندازی بسیاری از کسب و کار های دیگر، پیچده و زمانبر است.
شفاآنلاین>سلامت>با وجود گذشت بیش از چند ماه از صدور آیین نامه جدید تاسیس و اداره داروخانه ها، هنوز این آیین نامه با سنگ اندازی و مانع تراشی عده ای از داروخانه دارها اجرایی نشده است.
به گزارش شفاآنلاین: با وجود گذشت بیش از چند ماه از صدور آیین نامه جدید تاسیس و اداره داروخانه ها، هنوز این آیین نامه  با سنگ اندازی و مانع تراشی عده ای از داروخانه دارها اجرایی نشده است و جوانان و فارغ التحصیلان داروساز پشت درهای ورود به بازار کسب و کار مانده اند. البته مجوز تاسیس داروخانه نسبت به قبل با افزایش روبرو بوده است اما این افزایش و رشد با شیب بسیار کمی اتفاق می‌افتد که با توجه به وضعیت بد شاخص‌ها در این بخش نظام سلامت باید شاهد افزایش چشم‌گیر داروخانه‌ها باشیم که در حال حاضر انجام نمی‌گیرد.

فرآیند تاسیس داروخانه در کشور همانند راه اندازی بسیاری از کسب و کار های دیگر، پیچده و زمانبر است. به طوری که یک داروساز  برای اخذ مجوز تاسیس داروخانه باید پیچ و خم‌های زیادی را طی کند تا بتواند مجوز بگیرد که البته در بسیاری از موارد هم به در بسته می خورد.

یکی از دلایلی که مراجع صدور مجوز برای توجیه این کار می آورند این است که داروخانه یکی از بخش های حساس در نظام سلامت کشور هست و به راحتی نمی توان مجوز آن را به هر کسی داد. این در صورتی است که بیشتر موانعی که در مراحل صدور اخذ مجوز وجود دارد صرفا دست و پا گیر بوده و لزوما منجر به افزایش کیفیت داروخانه ها نمی شود. 

برای بهبود این اوضاع، در خرداد ماه امسال آیین نامه تاسیس، ارائه خدمات و اداره داروخانه ها در 32 ماده تدوین به تصویب وزیر بهداشت رسید. هدف از تدوین این آیین نامه، توزیع عادلانه و دسترسی مناسب به خدمات و فرآورده‌های دارویی، حفظ و ارتقا سلامت جامعه و نظام مند کردن کلیه مراحل تاسیس و فعالیت داروخانه ها  بود.

یکی از مهمترین تغییراتی که در این آیین نامه نسبت به موارد گذشته رخ داده، حذف حد نصاب جمعیتی است. در آیین نامه های قبلی یکی از بخش هایی که گرفتن مجوز داروخانه را بیهوده سخت می‌کرد تعیین حد نصاب جمعیتی بود که براساس آن به ازای هر چند هزار نفر اجازه تاسیس یک داروخانه داده می‌شد. به عنوان مثال این عدد برای شهر تهران 4500 بود. در صورتی که این معیار، مخالف اصل 44 قانون اساسی بود. در ماده 7 این قانون ذکر شده است که صادرکنندگان مجوز کسب و کار اجازه ندارند به دلیل «اشباع بودن بازار»، از پذیرش تقاضا یا صدور مجوز کسب و کار امتناع کنند.

اصلاح خوب دیگری که در این آیین نامه انجام شده است، حذف الزام رعایت کردن فاصله بین داروخانه ها است. در آیین نامه قبلی این اجبار برای کسانی که درخواست اخذ مجوز تاسیس داروخانه داشتند وجود داشت که متناسب با میزان جمعیت هر شهر باید بین هر دو داروخانه فاصله تعیین شده، رعایت شود. این معیار هم بی دلیل و مانند معیار قبلی که ذکر شد، مخالف قانون بود که خوشبختانه در آیین نامه جدید الزام آن حذف شده و به یک معیار سنجش  تبدیل شده است.

یعنی در صورت عمل به آن و رعایت فاصله گذاری بین داروخانه ها، شخص متقاضی مجوز، 500 امتیاز دریافت می‌کند. البته بهتر است که این هم حذف شود زیرا که این معیار نه تنها کمکی به بهبود فضای فروش دارو نمی کند بلکه صرفا یک مانع اضافی برای شروع کسب و کار است.

و در آخرین نکته باید به این اشاره کرد که مراحل و نحوه امتیاز دهی به متقاضی اخذ مجوز در آیین نامه جدید شفاف شده است. امید است این اصلاحات در سایر آیین نامه های وزارت بهداشت که برای تاسیس مراکز بهداشتی دیگر مانند بیمارستان، درمانگاه، مطب و غیره صادر می شود، اعمال شود.
برچسب ها: مانع ، آیین نامه ، تاسیس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: