کد خبر: ۲۹۸۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۴ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - 2022February 05
آیا شما جزء افرادی هستید که در تمرکز کردن مشکل و یا دقت پایینی دارند؟ حافظه‌ی ما به صورت انتخابی عمل می‌کند
شفاآنلاین>سلامت> آیا شما جزء افرادی هستید که در تمرکز کردن مشکل و یا دقت پایینی دارند؟ حافظه‌ی ما به صورت انتخابی عمل می‌کند؛ یعنی برخی از مسائل را بهتر و راحت‌تر از بقیه چیزها به ذهنمان می‌سپاریم. مغز انسان قابلیت به خاطر سپردن هر موضوعی را دارد، فقط نیاز به تمرین وخواسته فرد دارد. تمرین، تکرار، یادگیری و تلاش برای آموختن در زمینه‌های مختلف می‌تواند به افزایش حافظه ما کمک کند.

 نداشتن تمرکز کافی در هنگام انجام کارهای روزمره می‌تواند به شدت زندگی، شغل و روابط بین فردی ما را تحت تاثیر قرار دهد. این موضوع هنگام مطالعه و درس خواندن حتی تاثیر بیشتری دارد و آسیب بیشتری به ما می‌زند. عدم تمرکز، سرعت گیر خیلی بزرگی است و اگر به آن توجه نداشته باشید، نمی‌توانید رشد کنید. دقت به معنی فکر به یک موضوع و تمرکز به معنی توجه کردن به یک نکته و یا موضوع است. پس معنای توجه و دقت، متمرکز کردن ذهن و حواس مختلف برای فهمیدن موضوع خاصی است، تا انسان به مطلبی توجه نکند، قادر به یادگیری آن نخواهد بود. عدم تمرکز بر ۲ عامل بستگی دارد: درونی و بیرونی.

عوامل درونی: آنقدر فرد درگیری ذهنی دارد، در مورد اتفاقاتی که افتاده یا در نظر فرد می‌خواهد رخ دهد (خیالپردازی) که نمی‌تواند تمرکز کند و اینقدر مشغولیت ذهنی یا نشخوار فکری دارد که برای فرد خیلی دشوار است که در زمان حال باشد و روی یک موضوع خاصی تمرکز کند.
عوامل بیرونی: صداهایی که در اطراف ما وجود دارد گاها اینقدر آزاردهنده هست که فرد قادر به تمرکز کردن نیست البته فرد می‌تواند با راه حل‌های ساده این مشکل را رفع کند.
چندین عامل وجود دارد که باعث میشود فرد دقت و تمرکز پایین‌تری داشته باشد:

۱. استرس و اضطراب‌های طولانی مدت
۲. مصرف مواد مخدر یا داروهای ضد افسردگی، خواب‌آور
۳. سن بالا
۴. اختلالات
۵. سکته مغزی
۶. بیش فعالی
برای افزایش دقت و تمرکز تمرینات و تکالیف زیادی وجود دارد. در ابتدا اولین چیزی که باید در فرد تغییر کند رفتار هست، چون تنها موردی که در هر فردی دست خودش هست؛ تغییر رفتار و اصلاح عادت‌های قبل میباشد و اینکه فرد بتواند با کمک روانشناس یا مشاور نشخوارهای ذهنی خود را به حداقل برساند و در ادامه تمریناتی انجام دهد در راستای تقویت تمرکز.
درگیری‌های ذهنی باعث کم خوابی، افسردگی، تغییر خلق و رفتار، عدم تمرکز یا دقت کافی میشود و با رفع آن فرد اعتماد به نفس بالایی پیدا می‌کند، دقت فرد بیشتر می‌شود و بیشتر متمرکز می‌شود روی موضوع خاصی.
تمرینات پیشنهادی:
*چشمانتان بسته و به صداهای اطراف با دقت گوش کنید.
*بازی های: دارت، جدول، پازل، اسم فامیل، پیدا کردن اختلاف بین دو تصویر
*لمس کردن اشیا با چشمان بسته
*با دقت و با جزئیات به شی نگاه کردن
*شمارش معکوس
*مراقبه
*استفاده از دستگاه دقت‌سنج (یا اعصاب سنج)
*رنگ‌آمیزی خطوط باریک (مینیاتوری)
*هدف‌گذاری و نوشتن کارهای روزمره
*خوب گوش کردن (بدین صورت که فرد توجه و دقت لازم را داشته باشد برای شنیدن صحبت‌های طرف مقابلش یا دقت و توجه داشتن به متن‌های موسیقی در هنگام گوش کردن)
این تمرینات باعث هماهنگی بین چشم ها، دست‌ها و دو نیمکره مغز و همچنین شنیداری میشود.
طی تحقیقاتی که خانم گلوریا مارک در این راستا انجام دادند و به نظر ایشان وقتی ما تمرکز خود را از دست می‌دهیم، حداکثر ۲۵ دقیقه زمان لازم داریم تا دوباره تمرکز کنیم. ذهن انسان حداکثر تا ۲ ساعت می‌تواند بر هر کاری تمرکز کند (البته بعد از این مدت برای بازیابی نیروی خود به ۲۰ تا ۳۰ دقیقه استراحت نیاز دارد).

افزایش تمرکز و دقت امری مهم و حیاتی در دنیای امروز برای کودکان و بزرگسالان است. این موضوع خصوصا در حوزه یادگیری و تحصیل از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تغذیه سالم و ورزش برای تقویت مرکز لازم و موثر است. بنابراین معنای توجه و دقت، متمرکز کردن ذهن و حواس مختلف برای فهمیدن موضوع خاصی است، تا انسان به مطلبی توجه نکند، قادر به یادگیری آن نخواهد بود و فرد باید دنبال موانع‌هایی باشد که باعث‌عدم تمرکز در وی شده و زندگی‌اش را مختل کرده است.بهاره زارع زاده/ روزنامه آفتاب یزد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: