کد خبر: ۲۹۸۴۵۹
تاریخ انتشار: ۱۳:۱۰ - ۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - 2022February 03
دانشمندان از یک معادله ریاضی به نام R naught (یا R0) برای ارزیابی سرعت اندازه انتشار ویروس استفاده می‌کنند. R0 نشان می‌دهد چند نفر از طریق یک فرد مبتلا، بیمار می‌شوند که به گفته کارشناسان کالج امپریال لندن، این فاکتور درباره اومیکرون می‌تواند تا ۳ نیز پیش برود.

شفاآنلاین>سلامت> مدت‌ها برخی متخصصان، ظهور سویه اومیکرون را پایانی بر بیماری همه گیر کووید-۱۹ می دانند، اما این نظریه از سوی سازمان بهداشت جهانی رد شد و رئیس این آژانس با اعلام اینکه باید منتظر سویه های بعدی کووید باشیم، مردم سراسر جهان را به رعایت واکسیناسیون، زدن دوز تقویتی و رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی دعوت کرد

به گزارش شفاآنلاین: اما در شرایطی که امیدواری برای تمام شدن پاندمی از سوی مردم به سهل‌انگاری درباره این بیماری منجر شده است، یک کارشناس استرالیایی عنوان کرده است که بیماری کووید-۱۹ هرگز تبدیل به یک بیماری اندمی یا بومی نخواهد شد.

تا همیشه اپیدمی

یک کارشناس امنیت زیستی هشدار داد که بیماری کووید-۱۹ هرگز تبدیل به یک بیماری اندمی نمی‌شود و همیشه مانند یک ویروس اپیدمی رفتار خواهد کرد.

راینا مک اینتایر، استاد امنیت زیستی جهانی در دانشگاه نیوساوت ولز سیدنی گفت: «اگرچه بیماری‌های اندمی یا بومی می‌توانند تعداد مبتلایان زیادی داشته باشد، اما نرخ این مبتلایان مانند آنچه با ویروس کرونا شاهد آن هستیم، تغییر نمی‌کند.

او گفت: «اگر نرخ ابتلا به یک بیماری اندمی تغییر کند، معمولا این تغییر کند و در یک بازه زمانی طولانی رخ می‌دهد. از سوی دیگر میزان مبتلایان به بیماری های اپیدمی در بازه های زمانی روازنه یا هفتگی و به سرعت افزایش می‌یابد.»

رابطه مستقیم نرخ ابتلا با گرایش بیماری

دانشمندان از یک معادله ریاضی به نام R naught (یا R0) برای ارزیابی سرعت اندازه انتشار ویروس استفاده می‌کنند. R0 نشان می‌دهد چند نفر از طریق یک فرد مبتلا، بیمار می‌شوند که به گفته کارشناسان کالج امپریال لندن، این فاکتور درباره اومیکرون می‌تواند تا ۳ نیز پیش برود.

اگر R0 یک بیماری بیش از یک باشد یعنی رشد آن تصاعدی است، به این معنی که ویروس شایع تر شدهاست و شرایط برای اپیدمی مهیاست. مک اینتایر گفت: «هدف بهداشت جهانی این است که میزان موثر R را زیر یک نگه دارد. اما اگر R0 از یک بالاتر باشد، ما معمولا امواج اپیدمی مکرر را برای عفونت های اپیدمی منتقل شده از راه تنفسی شاهد خواهیم بود.»

به گفته مک اینتایر این الگویی است که قرن‌ها با آبله دیده می‌شد و هنوز هم در سرخک و آنفولانزا دیده می‌شود و حالا با کووید در حال آشکار شدن است، بیماری‌ای که در دو سال گذشته شاهد چهار موج بزرگ آن بوده‌ایم.

او افزود: «کووید نمی‌تواند به طور معجزه آسایی به عفونت اندمی مانند مالاریا که سطح آن برای مدت طولانی ثابت مانده بود، تبدیل شود. کووید-۱۹ در سومین سال خود همچنان منجر به موج‌های واگیری می‌شود که با کاهش ایمنی واکسن‌ها و واریانت‌های جدید که از ایمنی واکسن فرار می‌کنند، بروز می‌کند.»

مک اینتایر با لحنی هشدار آمیز گفت: «به همین دلیل ما به یک استراتژی واکسن مضاعف و رعایت پروتکل‌ها نیاز داریم تا R را زیر یک نگه داریم که بتوانیم با ویروس بدون ایجاد مزاحمت‌های اجتماعی مضاعف زندگی کنیم. باید منتظر سویه‌های جدیدی از ویروس باشیم.»

هفته گذشته سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که سویه بعدی کووید می‌تواند حتی از اومیکرون هم مسری‌تر باشد. این سازمان اعلام کرد: «کووید هرگز اندمی نخواهد شد. این یک بیماری اپیدمی است و همیشه خواهد بود. این یعنی، ویروس افراد واکسینه نشده یا آنهایی که مدت‌ها قبل واکسینه شده‌اند را پیدا می‌کند و به سرعت در این گروه‌ها منتشر می‌شود.»

تفاوت پاندمی،‌ اپیدمی و اندمی

طبق مقررات مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، اپیدمی زمانی ظاهر می‌شود که شمار مبتلایان یک بیماری افزایش پیدا کند که اغلب این افزایش ناگهانی و فرارتر از حد انتظار است. از سوی دیگر، سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بیماری پاندمی زمانی است که شمار رشد مبتلایان به آن تصاعدی است و به طور جهانی منتشر می‌شود.

متخصصان دانشگاه کلمبیا سال گذشته در یک پست بلاگ عنوان کردند: «بیماری اپیدمی اگرچه انتشار قابل انتظاری دارد، اما پاندمی بین‌المللی و خارج از کنترل است. فرق بین اپدیمی و پاندمی در شدت بیماری نیست بلکه در شدت انتشار آن است. تعریف مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا از بیماری اندمی حضور ثابت یا شیوع معمول یک بیماری یا عامل عفونی در جمعیتی در یک منطقه جغرافیایی است.»

برای تبدیل کووید به اندمی تعداد کافی از افراد یک جامعه باید ایمن شوند تا این اتفاق شکل بگیرد. تدروس ادنوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته اعلام کرد که در صورت توزیع عادلانه واکسن در جهان، در مسیر درست نزدیک شدن به پایان همه‌گیری قرار می‌گیریم. البته چندی بعد یکی از مقامات ارشد این سازمان اعلام کرد که هرگز به پایان ویروس نزدیک نشده‌ایم و این یعنی ویروس تا همیشه با ما زندگی خواهد کرد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: