کد خبر: ۲۹۸۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ - 2022February 01
در حالی اخیرا با افزایش تعرفه‌های پزشکی موافقت نشده است که پزشکان رشته بیهوشی طولانی‌ترین ساعات شیفت کاری را دارند. آنها در حالی لحظه‌های پراسترسی را در اتاق عمل می‌گذرانند که پرداختی‌های آنها با ماه‌ها تاخیر انجام می‌شود.

شفاآنلاین>سلامت> جامعه پزشکی در اپیدمی کرونا سختی‌های زیادی را متحمل شد. این در حالی است که این قشر زحمتکش شاهد ناملایمتی‌های فراوانی از سوی برخی مسوولان بوده‌اند.

به گزارش شفاآنلاین: در این سال‌ها با وجود بحران‌های شدید اقتصادی و تورم سرسام‌آور، قشر پزشکی از معدود مشاغلی است که هیچ‌گونه افزایش حقوقی متناسب با نرخ تورم نداشته و گاها با توجه به در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی و مالیات‌ها شاهد کاهش محسوسی در حقوق مادی خود در سالیان اخیر بوده است و در کنار آن عدم پرداخت به موقع کارانه (تاخیری بیش از شش ماه) این قشر را برخلاف تصور عامه در بحران‌های شدید مالی قرار داده است به‌گونه‌ای که در برآورده کردن نیاز‌های ابتدایی خویش مانده‌اند. همچنین در چند سال اخیر هیچ‌گونه تغییری در تعرفه پزشکان صورت نگرفته و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

در حالی اخیرا با افزایش تعرفه‌های پزشکی موافقت نشده است که پزشکان رشته بیهوشی طولانی‌ترین ساعات شیفت کاری را دارند. آنها در حالی لحظه‌های پراسترسی را در اتاق عمل می‌گذرانند که پرداختی‌های آنها با ماه‌ها تاخیر انجام می‌شود. تمام این مشکلات در شرایطی است که اضافه کار و کارانه کارشناسان بیهوشی نسبت به سایر پرسنل کمتر است. آنها گاها تعطیلی هم ندارند. به طورکلی به گفته پزشکان رشته بیهوشی یکی از پراسترس‌ترین رشته‌های دانشگاهی است که با خطرات زیادی نیز همراه است. به گفته کارشناس‌ها این رشته با وجود سختی همه رشته‌های پزشکی، پراسترس‌ترین رشته‌ مرتبط با حوزه درمان است و ممکن است واقعا فرد را ناخودآگاه افسرده کند.

دکتر محمد رییس‌زاده رییس کل سازمان نظام‌پزشکی در نشست هم‌اندیشی اخیرخود با هیات‌مدیره انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه ایران با اشاره به این که رشته بیهوشی بسیار مهم و ارزشمند بوده و باید تمامیت و جایگاه آن حفظ شود، اظهار کرد: «معضلات همکاران در گروه‌های مختلف پزشکی از جمله رشته بیهوشی را تا حد توان پیگیری خواهیم کرد و در خصوص مبحث تعرفه‌ها نیز باید اصلاحات لازم انجام گرفته و فاصله بیهوشی با سایر رشته‌ها بهبود یابد.»
وی راه‌‌حل برون‌رفت از مشکلات را گفت‌وگو و تعامل دانست و گفت: «باید با سطوح بالای تصمیم‌گیری ارتباط برقرار کنیم و با گفتمان نسبت به طرح مسائل و مشکلات و مرتفع کردن آنها اقدام کنیم که در این زمینه انجمن‌های علمی راهگشا هستند.»
رشته بیهوشی مهجور مانده است
درادامه نشست اعضای هیات‌مدیره انجمن آنستزیولوژی و مراقبت‌های ویژه ایران هر کدام به بیان مشکلات متخصصان بیهوشی پرداخته‌اند. مهم‌ترین معضل آنها بحث اصلاح تعرفه‌های بیهوشی است. مشکلات دیگر نیز مربوط به بررسی علل عدم استقبال و کاهش ورود به دستیاری رشته تخصصی بیهوشی و ایجاد جاذبه‌های حقیقی برای حضور بیشتر است و همراهی با انجمن‌ها برای برگزاری همایش‌ها و تامین امتیاز بازآموزی مورد نیاز متخصصان بیهوشی، استانداردسازی مراکز در جهت ارتقای ایمنی بیماران و تشدید نظارت‌ها، مهجور واقع شدن رشته بیهوشی و پایین بودن تعرفه‌ها و برقراری عدالت بین‌رشته‌ای، ضرورت پرهیز متولیان و تصمیم‌گیران از اقدامات عجولانه و نادرست و غیرکارشناسی که موجب ورود رشته بیهوشی به سیکل معیوب شده است، عدم عقد قرارداد با متخصصان بیهوشی به ویژه در بخش‌های خصوصی و در آخر عدم حضور متخصصان بیهوشی در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها از دیگر مشکلاتی بود که به آن اشاره کردند.

ضرورت احیای دوباره انجمن بیهوشی ایران


دکتر محمدمهدی قیامت متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه و رییس سابق انجمن بیهوشی ایران در مورد معضلات رشته بیهوشی گفت: متخصصان رشته بیهوشی با ده‌ها مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، اما مهم‌ترین مشکل رشته بیهوشی نبود انجمنی فعال در این حوزه است، زیرا اگر رشته بیهوشی همانند دیگر رشته‌ها انجمنی فعال داشت حداقل برای احقاق حقوق آنها تلاش می‌کرد، چراکه رشته بیهوشی یکی از پراسترس‌ترین رشته‌های پزشکی است ولی مشکلات پزشکان این حوزه نادیده گرفته شده است. متخصصان بیهوشی هم در شرایطی بسیار حاد و بحرانی از جمله اورژانس‌ها خدمات رسانی می‌کنند و هم در شرایط عادی که شامل عمل‌های جراحی انتخابی است، کار می‌کنند. یک اشتباه کوچک یا چند ثانیه غفلت در بیهوشی منجر به مرگ یا زندگی نباتی بیمار می‌شود.

وی افزود: البته از دیگر مشکلات رشته بیهوشی می‌توان به تعرفه‌های دستکاری‌شده توسط وزارت بهداشت سابق نیز اشاره کرد. این روزها معضلات تعرفه‌ها تمامی پزشکان را درگیر کرده است. منبع درآمد متخصصان بیهوشی کاملا مشخص و شفاف است، اما نبود تعرفه واقعی متخصص را به گرفتن زیرمیزی سوق می‌دهد که این کار از نظر اخلاقی صحیح نیست و به ضرر بیمار است.
معاون اسبق نظام پزشکی تهران با بیان اینکه متخصص بیهوشی یکی از حلقه‌های مهم در کادر پزشکی محسوب می‌شود و نقص هر یک از عوامل بیرونی و درونی می‌تواند در حرفه ما تاثیر بگذارد، اظهار کرد: بیشتر داروهای بیهوشی از کشورهای اروپایی و انگلیس وارد می‌شوند، اما در حال حاضر به دلیل تحریم یا دیر سفارش دادن دارو با کمبود انواع داروی بیهوشی مواجه هستیم و به اجبار باید با اعمال تغییرات در نوع بیهوشی این کار را انجام دهیم و نبود دارو یک ریسک اضافی به پزشک و بیمار وارد می‌کند. چه بسا این روزها با کمبود دارو علی‌الخصوص داروهای حیاتی مواجه هستیم. در حالی که هر جراحی یک نوع بیهوشی مخصوص به خود را دارد، بسته به نوع جراحی مدت زمان بیهوشی و همچنین نوع داروها و تکنیک‌ها کاملا متفاوت است. برحسب شرایط جسمی، بیماران تحت بیهوشی مخصوص به خود قرار می‌گیرند و این طور نیست که همه بیماران را با یک روش خاص بیهوش کنیم و دوباره به هوش آوریم.

مدیرعامل بیمارستان ایرانمهر تصریح کرد: برخی مسوولان بیمارستان‌ها نقش متخصص بیهوشی را نادیده می‌گیرند و حجم کاری بسیار زیادی به متخصص بیهوشی سپرده می‌شود که این امر در بیمارستان‌های دولتی بیشتر دیده می‌شود. با این حال تنها راهکار حل معضلات متخصصان رشته بیهوشی این است که افراد توانمند انجمن را احیا کنند.

کار زیاد و پرداختی‌های دیرهنگام


دکتر علی دباغ استاد تمام دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز گفت: مشکلات رشته بیهوشی از مابقی رشته‌های پزشکی جدا نیست. به طور کلی جامعه پزشکی درگیر چالش‌های مربوط به زیرساخت‌هاست از جمله نظام ارجاع، پزشک خانواده، نسخه الکترونیکی، بیمه و پوشش‌های بیمه که مربوط به زیرساخت‌های اداری و اجرایی است. البته یک سری مشکلات درون رشته بیهوشی نیز وجود دارد، اما هیچ رشته‌ای همانند رشته بیهوشی با چنین جزئیاتی دارای مشکلات علمی و کاری نیست. یکی از مهم‌ترین مشکلات رشته بیهوشی اختلاف زیاد درون‌سازمانی است. از دیگر چالش‌های رشته بیهوشی زمان زیاد کار آنها در بیمارستان است، زیرا زمان کاری زیاد در بیمارستان معضلات خاصی دارد. بنابراین ابتدای امر باید زیرساخت و بیمارستانی باشد تا همکاران در آن کار کنند.معاون فنی و نظارت نظام پزشکی تهران گفت: این زیرساخت برای رشته بیهوشی چالش‌های زیادی دارد. به طور مثال پرداختی‌های پزشکان بیهوشی که در بیمارستان دولتی کار می‌کنند با تاخیر قابل‌توجهی انجام می‌شود. این تاخیر انگیزه بسیاری از آنها را تحت تاثیر قرار داده است. در عین حال یکی دیگر از مشکلات پزشکان بیهوشی این است که اگر در بخش خصوصی هم فعالیت کنند، این بخش نیازمند سرمایه‌گذاری کلانی است که از توان مالی پزشکان جوان خارج است.عضو شورای عالی نظام پزشکی کشور خاطرنشان کرد: از طرفی به دلیل فعل و انفعالاتی که در سال ۱۳۹۶ رخ داد، بخشی از تعرفه‌های همکاران گروه بیهوشی آسیب دید و این معضل تاکنون بازسازی نشده است. همچنین پذیرش دستیار در رشته بیهوشی در سطح بالایی است، زیرا در سال‌های قبل میزان حضور و تمایل افراد برای دستیاری در این رشته زیاد بود. این در حالی است که در حال حاضر به دلیل نحوه پرداخت همکاران متخصص تحت تاثیر قرار گرفته است.فوق تخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه اظهار کرد: درخصوص معضلات تجهیزات و داروها تا حد زیادی به‌روز‌رسانی شده‌اند، اما در عین حال تمام این چالش‌ها می‌تواند فرصت‌های خوبی برای پزشکان بیهوشی باشد، چرا که با این تعداد پزشکان بیهوشی و با این گستردگی، آنها کمکی برای امنیت و احیای نظام سلامت هستند. بر اساس مطالعات جهانی حضور همکاران بیهوشی در رده‌های مدیریتی نظام سلامت کمک‌کننده است. بنابراین متخصصان رشته بیهوشی قطب‌نمای ایمنی و امنیت در ارائه خدمات در نظام سلامت هستند. آنها شاخص امنیت نظام سلامت کشور هستند. وقتی متخصصان بیهوشی در نظام سلامت کشوری دارای جایگاه متناسب باشند، حتما نظام سلامت در آن کشور امن و توام با سلامتی و اطمینان خاطر است. اگر غیر از این باشد باید درخصوص سلامت ایمنی و امنیت بیمار بررسی بیشتری شود.او ادامه داد: سازمان نظام‌پزشکی و وزارت بهداشت باید کمک کنند تا مشکلات پزشکان رشته بیهوشی و مابقی رشته‌ها برطرف شود. اما در بخش اصلی باید آموزش و پژوهش و خدمت درمانی در رشته بیهوشی بازنگری شود، زیرا رشته بیهوشی به خاطر ذات و ماهیت رشته از نظر آموزشی و پژوهشی همیشه نیازمند بازنگری است. چه‌بسا رشته بیهوشی، رشته‌ ساکنی نیست بلکه بسیار پویا و پرتحول است. در نتیجه چالش‌های پیش‌رو می‌تواند به فرصت تبدیل شود و وقتی این اتفاق رخ دهد قطعا در عملکرد درمانی پزشکان این رشته تاثیر مثبتی خواهد داشت. روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: