کد خبر: ۲۹۸۰۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۱۱ مرداد ۱۳۹۳ - 2014August 02
شفاآنلاین-دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: افزایش شیوع فشار خون در کودکانی که وزن زمان تولد آنها زیر ۲۵۰۰ گرم بوده بیشتر از کودکانی است که در بدو تولد زمان نرمالی داشته اند.
به گزارش شفا آنلاین،مرتضی صفوی درباره ارتباط بین وزن زمان تولد با میزان شیوع افزایش فشار خون در دوران کودکی اظهار داشت: با توجه به اینکه مطالعات انجام شده در ایران و حتی دنیا در مورد بررسی فشار خون دوران کودکی اندک است مطالعه حاضر به هدف بررسی فشار خون این دوران و ارتباط با وزن تولد انجام شده است.

به گفته وی افزایش فشار خون در دوران کودکی زمینه را برای بروز سندرم متابولیک و بیماری‌های مزمن غیر واگیر فراهم می‌کند. در این مطالعه توصیفی مقطعی 1184 دانش آموز سالم مقطع پنجم دبستان (625 دختر و 559 پسر) از 27 مدرسه ابتدایی شهر تهران به شیوه نمونه گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند.

این دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: عادات غذایی، فشار خون، دور کمر، وزن زمان تولد و دیگر شاخص‌های آنتروپومتری در این جامعه مورد بررسی قرار گرفت. افزایش فشار خون به صورت بیشتر بودن فشار خون سیستول یا دیاستول از پرسنتایل 95 بر اساس سن، جنس و قد تعریف شد.

صفوی بیان داشت: میزان شیوع نوزادان با وزن کم تولد در جامعه مورد بررسی ما 13،5 درصد بود. همچنین، 17،5 درصد دانش آموزانی که در بدو تولد وزن کمتر از 2500 گرم داشتند و به عبارتی رابطه بین چاقی دوران کودکی با وزن کم تولد ارتباط آماری معنی دار داشت.

وی عنوان کرد: بر اساس آنالیز آماری بروز فشار خون بالا در بین دانش آموزان با وزن کم زمان تولد 27،5 درصد در صورتی که بین کودکان با وزن طبیعی زمان تولد 11،8 درصد گزارش شد که این ارتباط نیز معنی دار بود.

این دانشیار تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: افزایش شیوع فشار خون در کودکانی که وزن زمان تولد آنها زیر 2500 گرم بوده بیشتر از کودکانی است که در بدو تولد زمان نرمالی داشته اند. لذا توجه به افزایش فشار خون و چاقی دوران کودکی به خصوص در کودکانی که وزن زمان تولد آنها کم بوده است باید از همان ابتدای زندگی مد نظر قرار گیرد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: