کد خبر: ۲۹۷۲۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۲۲ دی ۱۴۰۰ - 2022January 12
توجه همه‌جانبه جهت مهار، کنترل و واکسیناسیون پاندمی کرونا موجب غفلت و اهمال دست‌اندرکاران حوزه سلامت و پزشکی کشور در قبال برخی از بیماری‌های مسری و واگیردار دیگر شده است.

شفاآنلاین>سلامت> توجه همه‌جانبه جهت مهار، کنترل و واکسیناسیون پاندمی کرونا موجب غفلت و اهمال دست‌اندرکاران حوزه سلامت و پزشکی کشور در قبال برخی از بیماری‌های مسری و واگیردار دیگر شده است.

در واقع می‌توان گفت که با پاندمی کرونا، مدیریت درمان، تشخیص و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار جایگاه اصلی خودش را از دست داده است. چنین اهمال و غفلتی سبب شده است که موج برخی از بیماری‌های واگیردار همانند (اچ. آی. وی) ویروس مولد (ایدز) و برخی از ویروس‌های مقاربتی دیگر نظیر (اچ. پی. وی) یا همان ویروس پاپیلومای انسانی و (کلامیدیا) به راه بیفتد و جهش و شیوع پنهانی داشته باشند.

اگر چه ویروس (اچ. آی. وی) ویروس آشنایی است و بر روش‌های جلوگیری از ابتلا به این ویروس دستورالعمل‌هایی از سوی مراکز تشخیص و پیشگیری تهیه و به رعایت آن تاکید شده است، اما مساله آن است که سطح آگاهی برخی از هموطنان از شیوع مخاطرات در کمین ویروس (اچ.‌پی.‌وی) و (کلامیدیا) نسبت به (اچ.‌آی.‌وی) کمتر است. ویروس (اچ.‌پی.‌وی) یا همان پاپیلومای انسانی، شایع‌ترین عفونت مقاربتی در انسان به ویژه در تماس‌های جنسی نامطمئن است و بیشتر زنان و مردان فعال جنسی نامطمئن در طول زمان زندگی در معرض این ویروس قرار دارند. انتقال این ویروس می‌توانند منجر به زگیل دستگاه تناسلی و در نهایت سرطان شوند. اگر چه ایمنی‌شناسان و پاتولوژیست‌ها گفته‌اند که علائم چنین ویروسی را می‌توان از طریق (الکتروکوتر)، (لیزر درمانی)، (تزریق اینترفرون)، (عمل جراحی) و استفاده از (اسید سالیسیلیک) درمان کرد، اما هیچ درمانی برای ویروس وجود ندارد. کلامیدیا نیز آنگونه که گفته شده است، نام بیماری مقاربتی است که توسط باکتری (کلامیدیا تراکوماتیس) ایجاد می‌شود. اگر چه بسیاری از مبتلایان به این بیماری نشانه‌ای ندارند، اما عفونت یکی از علائم بارز آن است و این علائم بر اثر رابطه جنسی با یک فرد آلوده ظاهر می‌شود.

به واقع طی دو سالی که شاهد شیوع و همه‌گیری کرونا در ایران بوده‌ایم، روش‌های غربالگری و کشف موارد جدید بیماری‌های واگیردار برای بیماری‌هایی چون (اچ.‌پی.‌وی) و (کلامیدیا) از سوی مدیریت تشخیص و پیشگیری یا فراموش شده است یا آنکه به آن اهمیتی داده نشده است. یافته‌ها و داده‌های آماری جدید از سوی مراکز تشخیص و پیشگیری بیانگیر آن است که آسیب‌پذیری کسانی که مبتلا به (اچ.‌آی.‌وی) و سایر بیمار‌های واگیردار مانند ویروس پاپیلومای انسانی و کلامیدیا به جهت تکرر تماس‌های جنسی نامطمئن در پاندمی کرونا بسیار بالا بوده است و آنچه که تاکنون از این دست از بیماران شناسایی شده‌اند، در واقع می‌توان گفت که نوک قله کوه این دست از بیماری‌هاست.

برای نمونه در برخی از گزارش‌های مراکز تشخیص و پیشگیری آمده است که در پاندمی کرونا در برخی از بیماران علائم مشترکی از کرونا و (اچ‌.آی.‌وی) و ویروس پاپیلومای انسانی و کلامیدیا دیده شده است، اما تشیخص داده نشده که چنین علائمی آیا مربوط به بیماری (اچ.‌آی.وی) و سایر بیماری‌های مقاربتی است یا کرونا؟ و همین علائم مشترک در پاندمی کرونا سبب شده است که برخی این علائم اشتراکی در بیماران را به حساب بیماری کرونا و درمان ۱۴ روزه آن به روش قرنطینه خانگی بگذارند، غافل از آنکه فرد بیمار اطلاعی ندارد که این بیماری مربوط به کرونا نیست و بدن او میزبان ویروس‌های درمان‌ناپذیر دیگری شده است.

نکته غمبار و تراژیک ماجرا در شیوع پنهانی بیماری مقاربتی آنجاست که در شرایط حاضر، سیاست الگوی تنظیم جمعیت تغییر کرده است و استفاده از ابزار‌های ضدباروری که در حکم سد‌های حفاظتی برای بیماری‌های مقاربتی است، ممنوع شده است. در واقع می‌توان گفت که در پاندمی کرونا و به ویژه گسترش و شیوع بیماری‌های مقاربتی با سیاست الگوی تنظیم جمعیت رابطه معناداری پیدا کرد. امید است که تدبیر و پیشگیری دست‌اندرکاران نظام بهداشت بتواند از مصائب خاموش جامعه در پاندمی کرونا جلوگیری و زنگ‌های هشدار را برای شیوع پنهانی و خاموش بیماری‌های مقاربتی در روزگاران کرونا، به صدا در آورد. پرهام هرسنی / پژوهشگر پزشکی اجتماعی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: