کد خبر: ۲۹۷۰۸۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۲۰ دی ۱۴۰۰ - 2022January 10
با گذشت حدود دو سال از شیوع کرونا و در حالی که جهان خود را آماده کرده بود تا جشن پایان کرونا را برگزار کند، ظهور سویه‌های جدید و سرعت بالای ابتلای آن، بار دیگر امیدها را ناامید کرده است و حالا برخی از رسانه‌ها حتی از تزریق دز چهارم واکسن کرونا هم می‌گویند

شفاآنلاین>سلامت> خبر ورود سویه افریقایی کرونا به ایران و ظهور سویه جدید فرانسوی در شرایطی منتشر شده که نه تنها بسیاری از محدودیت‌های کرونایی در ایران لغو شده است که چندی پیش مقامات وزارت بهداشت اعلام کردند که واردات واکسن ممنوع شده است و بنا است نیازهای واکسن از این پس با تولید داخلی مرتفع شود.

به گزارش شفاآنلاین: این موضوع موجی از انتقاد رسانه‌ها را برانگیخت و از آن سمت مردم ایران را نگران کرد. مردمی که پیش از این به تاخیر در واکسیناسیون معترض شده و برای واردات واکسن کمپین‌های متعدد راه انداخته بودند. همین مساله موجب شد که برخی متولیان وزارت بهداشت حرف قبلی خود را اصلاح کرده و بگویند که از موضوع ممنوعیت واردات واکسن برداشت اشتباه شده است و وزارت بهداشت خود را موظف می‌داند که واکسن مورد نیاز کشور را تامین کند و در عین حال از واکسن تولید داخلی در فرآیند واکسیناسیون و برای دز سوم یا در پشتیبان استفاده کند.

حالا اما متولیان واکسیناسیون می‌گویند که ذخایر واکسن کشور کافی است. هرچند که گزارش‌هایی از کمبود برخی انواع واکسن مانند واکسن آسترازنکا وجود دارد و آخرین آمار وزارت بهداشت نشان می‌دهد که فقط حدود 10 میلیون ایرانی دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

معاون وزیر بهداشت: واکسن به حد کافی وجود دارد
با گذشت حدود دو سال از شیوع کرونا و در حالی که جهان خود را آماده کرده بود تا جشن پایان کرونا را برگزار کند، ظهور سویه‌های جدید و سرعت بالای ابتلای آن، بار دیگر امیدها را ناامید کرده است و حالا برخی از رسانه‌ها حتی از تزریق دز چهارم واکسن کرونا هم می‌گویند. در این شرایط ادامه تامین واکسن کرونا برای ایرانی‌ها در هاله‌ای از نگرانی است. حالا وضعیت اقتصادی کشور در شرایط مناسبی نیست و در سایه تحریم سنگین و افت درآمدهای کشور دولت ناچار شده است بسیاری از مصارف ارزی را صرفه‌جویی کند تا بیشتر از این با کسری بودجه مواجه نشود تا آنجا که حتی زمزمه‌های حذف ارز 4200 تومانی دارو هم بارها شنیده شد. هرچند که به نظر می‌رسد مجلس با این موضوع موافقت نکند اما وضع نابسامان خزانه دولت موجب شده که تداوم تامین واکسن مورد تردید قرار بگیرد.

از آن سمت اخیرا اعلام شده که بانک جهانی با درخواست کمک 90 میلیون دلاری دولت ایران برای مهار کرونا موافقت کرده است که این مساله دست تنگ دولت برای مهار کرونا را بیشتر افشا می‌کند.
با این این حال کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت گفته است که ذخایر واکسن به حد کافی وجود دارد.

حیدری با تاکید بر اینکه از واکسن‌های داخلی به اندازه کافی موجود است، به ایلنا گفت: «کسانی که برکت و پاستور و حتی سینوفارم زده‌اند و تزریق نوبت سوم‌شان فرا رسیده است، مشکلی برای تامین واکسن وجود ندارد و از نظر ذخایر واکسن تامین هستیم.»
او درپاسخ به این سوال که آیا از شرکت‌های واکسن‌سازی داخلی خواسته شده است که برای جلب اعتماد بیشتر مردم مقالات مربوط به فازهای مطالعاتی واکسن‌ها را در ژورنال‌های معتبر چاپ کنند، گفت: «شرکت‌های واکسن‌ساز مقالاتشان را به نشریات بین المللی ارائه کرده‌اند. این مساله برایشان مهم است و یکی از نکاتی که مهم است، گرفتن تاییدیه سازمان بهداشت جهانی برای امکان مسافرت افرادی است که این واکسن را تزریق کرده‌اند، برهمین اساس برای انتشار مقالاتشان اقدام کرده‌اند تا زحماتشان را به اثبات برسانند. الحمدلله از نظر کیفیت هم بسیار خوب هستند. به هرحال منتظر نتایج چاپ این مقالات هستند تا بتوانند یک قدم به جلو بردارند.»
حیدری درارتباط با گلایه‌های برخی از سازندگان واکسن‌های داخلی گفت: «پیش ‌پرداخت این واکسن‌ها پرداخت شده است. این شرکت‌ها کل مبلغ را می‌خواهند که مقداری به تاخیر افتاده است و با آن‌ها نیز جلسه گذاشته شده است و خودشان هم در جریان هستند و هیچ مشکلی از این بابت ندارند.»

او در ادامه گفت: «گاهی در فاز اجرایی مسائلی پیش می‌آید، برای مثال پول را الان می‌خواهند و باید کارهای اداری‌اش انجام شود که طول می‌کشد. هیچ مشکلی نیست و اگر مقداری تاخیر ایجاد می‌شود این تاخیر طبیعی است و به خاطر مسائل اداری است که قبلا پیش‌بینی نشده بوده و الان پیش‌بینی شده است و هیچ مشکلی از این نظر وجود ندارد.»

حیدری در پاسخ به این سوال که آیا واکسن‌های داخلی به اندازه واکسن‌های خارجی از جمله آسترازنکا می‌توانند تاثیرگذار باشند، گفت: «واکسن‌های داخلی بسیار خوب جواب داده‌اند و این واکسن‌ها دقیقا کار آسترازنکا را انجام می‌دهند. مساله واکسن در دنیا سیاسی است و حتی واکسن سینوفارم را هم تعدادی از کشورها نپذیرفته‌اند، درحالی که درحدود یک و نیم میلیارد از جمعیت دنیا این واکسن را تزریق کرده‌اند.»

او درارتباط با میزان استقبال از واکسیناسیون دوز سوم از سوی مردم گفت: «ما مراجعات بیشتر از این را انتظار داشتیم و داریم تا مردم از فرصت استفاده کنند. تعداد مراکز واکسیناسیون حدودا دو برابر شده است و دسترسی و تعداد پایگاه‌ها را بیشتر کرده‌ایم.»
حیدری گفت: «اما مراجعات برای دریافت دز سوم از میزانی که مد نظرمان بود کمتر است و مردم مقداری کمتر نسبت به زدن نوبت سوم حساس هستند. درحالی که الان براثر گذشت زمان سطح ایمنی پایین آمده است و برای مقابله با اومیکرون بهترین حالت زدن واکسن است، البته با رعایت پروتکل‌ها که تاثیر آن‌ حتی از واکسن هم بیشتر است. امیدواریم با مراجعه مردم برای دریافت دز سوم کمترین آسیب را داشته باشیم.»

واکسن کافی برای کودکان هم وجود دارد
به جز این علیرضا بیگلری، رییس انستیتو پاستور ایران هم به همین منبع گفت: «کشورهایی که دو دز را زده بودند، دز سوم را عموما با تاخیر زدند. اما ما این شانس را داریم که فاصله دز سوممان با دز دوم بسیار کم است و اگر به موقع اقدام کنیم، این فرصت طلایی برای ما وجود دارد.»
او همچنین گفت: «این اصل پذیرفته شده است که بعد از تزریق دو دز، دز سوم تکمیل‌کننده است، ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد و اگر ابتلایی اتفاق افتاد، مسلما عوارض بیماری بسیار کمتر خواهد بود.»

او افزود: «به همین خاطر در درجه اول توصیه کمیته علمی به هموطنان این است که در اولین فرصت طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، واکسن بوستر یا دز سوم را تزریق کنند. اما در مورد اینکه آیا واکسن به اندازه کافی برای دز سوم و تزریق به کودکان وجود دارد، جواب مثبت است. هم واکسن‌های وارداتی و هم تولید داخل در کشور وجود دارد. فارغ از اینکه چه نوع واکسنی را تولید و مصرف می‌کنیم، نتیجه کلی که دنیا به آن رسیده است، این است که تزریق سه دز از هر واکسنی می‌تواند تاثیر بسیار مهمی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری و شدت بیماری داشته باشد.»
بیگلری گفت: «کشورهایی که دو دز را زده بودند، دز سوم را عموما با تاخیر زدند. اما ما این شانس را داریم که فاصله دز سوممان با دز دوم بسیار کم است و اگر به موقع اقدام کنیم، این فرصت طلایی برای ما وجود دارد. عمدتا کشورهایی که بعد از تزریق سه دز وارد پیک شدند، خودشان اعلام می‌کردند که اشتباه این بود که تصور می شد با دو دز کار تمام است. اما در کشور ما که هنوز فرصت هست، باید از آن استفاده کنیم و دز سوم را با پوشش بالا برای جمعیت کشورمان در گروه های سنی توصیه شده وزارت بهداشت فراهم کنیم.»

او افزود: «در کشور ما تزریق واکسن کودکان برای سنین دوازده تا 18 سال خوشبختانه در حال انجام است اما پاستوکووک می‌تواند با تایید سازمان غذا و دارو در دو تا 18 سال هم مصرف شود. فقط فرق این است که در بزرگسالان سه دز و در کودکان به دو دز اکتفا می‌شود تا مطالعات آتی نشان دهد کودکان به دز سوم نیاز دارند یا خیر. واکسن سینوفارم نیز مجوز مصرف در کودکان را دارد. اگر برای کودکان این سنین همین امروز بخواهیم تصمیم بگیریم، واکسن به اندازه کافی در کشور موجود است.»

بیگلری گفت: «تجربه و تحلیل آمارها نشان می‌دهد که هرچه قدر پیک های متعدد رخ دهد، درگیری گروه سنی زیر 18 سال هم بیشتر می‌شود. در صورت ابتلا کودکان، امکانات و تجهیزات باید مهیا شود، زیرا باتوجه به محدودیت امکانات بستری در این سنین، شرط احتیاط و عقل این است که نسبت به واکسیناسیون کودکان هم اقدام کنیم، زیرا کووید 19 نشان داده است که رفتار این ویروس به قابل پیش‌بینی نیست.»

فقط 10 میلیون ایرانی دز سوم واکسن را تزریق کرده‌اند
نگرانی‌ها برای ذخایر واکسن در شرایطی است که فقط حدود 10 میلیون ایرانی دز سوم واکسن خود را تزریق کرده‌اند. بر این اساس آخرین آمار واکسیناسیون نشان می‌دهد که تا دیروز مجموعاً ۶۰ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۲۱۹ نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. همچنین ۵۲ میلیون و ۶۲۷ هزار و ۵۲۹ نفر دوز دوم واکسن را دریافت کرده‌اند. علاوه بر این ۱۰ میلیون و ۲۶۳ هزار و ۷۷۲ نفر دوز سوم واکسن را نیز دریافت کرده‌اند.
با احتساب این تعداد مجموع دوزهای واکسن تزریق شده در کشور به شمار ۱۲۲ میلیون و ۹۹۸ هزار و ۵۲۰ مورد رسید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: