کد خبر: ۲۹۷۰۶۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۲۰ دی ۱۴۰۰ - 2022January 10
با وجود کاهش موارد بیماری و فوتی همه باید شیوه‌نامه‌ها و اصول بهداشتی را به دقت رعایت کنند تا زنجیره سویه جدید بیماری کرونا نیز قطع شود.

شفاآنلاین>سلامت> با وجود خطر «اومیکرون» و روند افزایشی انتشار این سویه از ویروس کرونا در کشور، اما همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور کمتر از ۵۰ درصد است و در چنین شرایطی، طبق آخرین آمارها، میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی استان‌های کشور ۱۷/۴۹ درصد است؛ به این ترتیب بیش از نیمی از جمعیت کشور در اماکن عمومی ماسک نمی‌زنند و به اذعان متخصصان امر، همین عادی‌انگاری‌ها و البته جمعیت واکسن‌نزده می‌توانند عاملی باشند برای بروز پیک ششم کرونا و این بار با سویه «اومیکرون…».

به گزارش شفاآنلاین: بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به پانزدهم دی‌ ۱۴۰۰ (از هشتم تا پانزدهم دی‌ماه)، ۵/۴۹ درصد است.

همچنین درصد میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی استان‌های کشور در بازه زمانی ۲۴ آذر تا ۱۵ دی ۴۳/۵۲ درصد بوده که در این شاخص بیشترین میزان رعایت مربوط به دانشگاه‌ها با ۲۱/۹۷ درصد و کمترین رعایت مربوط به نانوایی‌ها با ۹۵/۴۷ درصد است.

میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی استان‌های کشور نیز در این مدت، ۱۷/۴۹ درصد بوده که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی مربوط به فرودگاه‌ها با ۵/۹۵ درصد و کمترین میزان استفاده از ماسک مربوط به مراکز ورزشی با ۰۳/۴۰ درصد است.
میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۴ آذر تا پانزدهم دی ۳۷/۴۷ درصد بوده که بیشترین میزان رعایت مربوط به دانشگاه‌ها با ۵۶/۹۲ درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به مراکز ورزشی با ۲۱/۴۰ درصد بوده است.
همچنین میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۲۴ آذر تا پانزدهم دی ماه ۸۵/۴۹ درصد بوده که بیشترین رعایت مربوط به استادیوم‌ها با ۱۸/۹۱ درصد و کمترین رعایت مربوط به مراکز ورزشی ۷/۴۳ درصد بوده است.

از سوی دیگر میانگین درصد رعایت پروتکل واکسیناسیون در اماکن عمومی کشور در فاز اول مدیریت هوشمند کرونا، از هشتم تا پانزدهم دی‌ ۶۸/۸۲ درصد بوده است که بیشترین میزان رعایت پروتکل واکسیناسیون در اماکن عمومی در استادیوم‌ها ۰۶/۹۷ درصد و کمترین میزان رعایت پروتکل واکسیناسیون در اماکن عمومی در هتل‌ها و مراکز اقامتی با ۶۲/۷۵ درصد بوده است.
همچنین بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، بر اساس اقدامات ناشی از تشدید بازرسی‌ها از تاریخ هشتم تا پانزدهم دی از تعداد ۳۵۷۷۸۰۷ مراکز تهیه، توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی تحت پوشش، بالغ بر ۲۱۶۲۲۸ مورد بازرسی انجام شده است.

همچنین طی این مدت تعداد ۳۰۹۶۴ مرکز از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی اخطار گرفته و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و ۱۲۱۸ مورد از این مراکز نیز پلمب شده‌اند.

به همین شکل به ترتیب کارگاه‌ها و صنایع کوچک زیر ۲۵ نفر، نانوایی‌ها و رستوران‌ها رتبه‌های اول تا سوم دریافت اخطار و معرفی به مراجع قضایی را در میان اماکن عمومی از تاریخ هشتم تا پانزدهم دی را به خود اختصاص داده‌اند. بعد از آن مدارس در رتبه چهارم دریافت اخطار و معرفی به مراجع قضایی را در میان اماکن عمومی در این مدت به خود اختصاص داده‌اند و بعد از آن، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، ادارات و سازمان‌ها، بانک‌ها، مراکز ورزشی، پیشخوان و پلیس+۱۰ و مهد کودک‌ها قرار دارند

گزارش رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازگشایی مدارس در سال تحصیلی۱۴۰۱-۱۴۰۰

تعداد کل مدارس در سال تحصیلی
۱۴۰۰-۱۴۰۱ ، ۱۳۵۸۵۶ مدرسه بوده که تعداد ساختمان مدارس ۱۰۷۱۷۱ است.
براساس گزارش بازرس‌ها چالش‌های پرخطر بسیاری در مدارس از جمله متناسب نبودن فضای کلاس‌ها با تعداد دانش‌آموزان (پذیرش بیش از حد ظرفیت کلاس)، عدم رعایت فاصله‌گذاری مناسب بین دانش‌آموزان، عدم رعایت چیدمان صندلی بر اساس فاصله، عدم استفاده از ماسک در بین دانش‌آموزان و کارکنان مدرسه، فراهم نبودن شرایط مناسب برای تهویه و جریان هوا در کلاس‌ها و تجمع والدین در مقابل ورودی و خروجی مقابل مدارس وجود دارد.

کمبود واکسن نداریم
از طرفی کمبود واکسن نداریم. چه بسا تاکنون ۶۰ میلیون و ۶۶ هزار و ۲۵ نفر دوز اول، ۵۲ میلیون و ۵۲۶ هزار و ۶۴۱ نفر دوز دوم و ۹ میلیون و ۸۴۱ هزار و ۵۵۳ نفر دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۲۲ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۲۱۹ دوز رسید. رییس جمهوری روز شنبه ۱۸ دی‌ماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا از تلاش‌های دست‌اندرکاران بخش بهداشت و سلامت کشور قدردانی کرد و گفت: هیچ کمبودی در تامین واکسن‌های داخلی و وارداتی وجود ندارد، از همه مردم می‌خواهیم برای حفظ سلامت جامعه، دوز سوم واکسن را تزریق کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی تاکید کرد: با وجود کاهش موارد بیماری و فوتی همه باید شیوه‌نامه‌ها و اصول بهداشتی را به دقت رعایت کنند تا زنجیره سویه جدید بیماری کرونا نیز قطع شود.

وی با بیان اینکه کارکنان ادارات و دستگاه‌های دولتی باید بیش از دیگران در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کوشا باشند، افزود: طبق گزارش‌های ارائه‌شده در کشور هیچ کمبودی در زمینه واکسن، چه واکسن‌های ساخت داخل و چه واکسن‌های وارداتی وجود ندارد و از همه دعوت می‌کنم نسبت به تزریق دوز سوم واکسن اقدام کنند تا به شکل موثرتری از سلامت جامعه صیانت کنیم.
رییسی از اقدامات انجام‌شده برای کنترل تردد از مرزهای کشور قدردانی و اظهار کرد: از همه مسوولان مربوطه از جمله استانداران می‌خواهم همچنان با حساسیت از تردد در مرزهای کشور مراقبت کنند و به ‌ویژه ورود افراد را به ‌طور دقیق کنترل کنند تا با ورود افراد مبتلا به کرونا دچار مشکل نشویم.

رکورد جهانی ایران در زمینه واکسیناسیون
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: در شروع کار دولت تنها پنج میلیون دوز واکسن تزریق شده بود، اما امروز بیش از ۱۲۲ میلیون دوز واکسن تزریق شده و این توفیق با به صحنه آمدن مردم به دست آمد.

بهرام عین‌اللهی افزود: در یک روز یک میلیون و ۶۵۰ هزار دوز تزریق انجام شد که از نظر سرعت کار نسبت به جمعیت ما به یک رکورد جهانی دست یافتیم. سازمان‌های جهانی که با ما در تماس هستند از این حجم از واکسیناسیون در ایران متعحب هستند که این امر با اعتماد مردم ایجاد شد. تا به امروز ۹۱ درصد مردم در تهران یک دوز واکسن و نزدیک به ۸۰ درصد هم هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند و این در حالی است که در آمریکا ۶۰ درصد و در روسیه ۴۰ درصد مردم واکسن دریافت کرده‌‌اند.

وی تصریح کرد: این نشان‌دهنده اعتماد مردم و کمک آنها به ما است و همه، از هلال احمر و بسیج و نهادهای دیگر به صحنه آمدند. اگر تنها از سیستم خود استفاده می‌کردیم برای تحقق این حجم از واکسیناسیون یک سال زمان لازم داشتیم.

تهیه ۱۸۰ میلیون دوز واکسن
رییس سازمان غذا و دارو نیز به آمار تزریق واکسن کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: اکنون ۱۸۰ میلیون واکسن تهیه کردیم که ۱۲۰ میلیون دوز آن در قالب نوبت‌های اول، دوم و سوم تزریق شده که ۱۰ میلیون دوز آن مربوط به نوبت سوم است.

بهرام دارایی افزود: از این مقدار تزریق، سهم واکسن‌های داخلی ۳۰ میلیون دوز بوده است اما ظرفیت تولید واکسن در داخل خیلی بالا است و بسته به نیاز مردم، در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

کاهش تلفات کرونایی در گرو رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی
سرپرست مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این زمینه گفت: به صفر رساندن آمار فوتی‌های کرونا در گرو رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بوده، به خصوص زدن ماسک که کار بسیار راحت و در دسترسی است.

محمد‌ هاشمی اظهار کرد: کم شدن یک نفر فوتی کرونا تاثیر بسیار خوبی در جامعه دارد و خوشحال می‌شویم که هر روز شاهد کمتر شدن آمار بستری و فوت بر اثر کرونا هستیم اما باید خیلی هوشیار و مراقب باشیم که خبرهای خوب کاهش آمار کرونا باعث عادی‌انگاری رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نشود.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌تر از همه اینها، تزریق واکسن و اولویت قرار دادن تزریق دوز اول و دوم واکسن است. ضمن اینکه با تکمیل واکسن دوز سوم هم روزهای بهتری را پیش‌رو خواهیم داشت.
خطر «اومیکرون» بیخ گوش‌مان است

عضو کمیته علمی کشوری مبارزه با کرونا با هشدار نسبت به روند افزایشی سویه اومیکرون کرونا در کشور و اهمیت تزریق دوز سوم واکسن گفت: لازم است فاصله بین دوز دوم و سوم واکسن را کاهش دهیم و به یک ماه برسانیم تا افراد زودتر بتوانند دوز سوم را تزریق کنند، زیرا شاید فرصتی تا موج اومیکرون نداشته باشیم.

دکتر پیام طبرسی دیروز در حاشیه جلسه کمیته علمی کشوری کرونا گفت: در کمیته علمی تصمیمات علمی را گرفته‌ایم و ستاد ملی برای اجرای آنها تصمیم‌گیری می‌کند.
واقعیت این است که خطر اومیکرون بیخ گوش ما است. در کشورهای اروپایی، آمریکایی، کشورهای اطراف ما مانند بحرین، کویت و..‌. که گزارش شده تعداد موارد بالای ۹۰ درصد نسبت به چند مدت قبل افزایش پیدا کرده که نشان می‌دهد افزایش اومیکرون به ما نزدیک است.

وی افزود: گزارشات در ایران و در مواردی که تست شده نشان می‌دهد که متاسفانه آمار اومیکرون در تست‌های انجام شده، رو به افزایش بوده و با توجه به خصوصیات این ویروس که اگر شروع به افزایش کند، مواردش به صورت تصاعدی بالا می‌رود، بنابراین طی دو تا سه هفته آینده ممکن است که با پیکی مواجه شویم.

وی گفت: برای اینکه کمتر دچار مشکل شویم، سه نکته عمده وجود دارد؛ اول تاکید مجدد بر رعایت پروتکل‌های پیشگیرانه مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری فیزیکی و… که می‌تواند به جلوگیری از گسترش بیماری کمک کند. دوم تزریق دوز سوم واکسن است. اکنون بین افرادی که دو دوز یا یک دوز تزریق کرده‌اند با کسانی‌ که دوز سوم تزریق کردند، فاصله زیادی داریم. به طوری که ۱۰ میلیون نفر دوز سوم را تزریق کرده‌اند پس ۴۰ تا ۵۰ میلیون دوز عقب هستیم.
در کمیته علمی بحث شد که اگر امکان‌پذیر باشد، فاصله بین دوز دوم و سوم را کاهش دهیم و به یک ماه برسانیم تا افراد زودتر بتوانند دوز سوم را تزریق کنند، زیرا شاید فرصتی تا موج اومیکرون نداشته باشیم.

طبرسی گفت: موضوع دیگری که بحث شد، افزایش قدرت تست است، زیرا اکنون بیماری‌های ویروسی دیگری مانند آنفلوآنزا در جامعه در حال چرخش است و تنها راهی برای اینکه بتوانیم افراد دچار کرونا را شناسایی کنیم تا بتوانند خودشان را قرنطینه کنند، انجام تست است. باید میزان تست‌مان را هم افزایش دهیم.

وی گفت: امید این است با رعایتی که مردم انجام می‌دهند در استفاده از ماسک و تسریع تزریق دوز سوم واکسن، بتوانیم شدت موج را کاهش دهیم. اما اینکه مواردمان در دو سه هفته آینده افزایش می‌یابد، واقعیتی است که با آن مواجه هستیم. اگر وارد یک پیکی شویم که وسعت زیادی داشته باشد، باید قدرت تست‌مان افزایش یابد.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: