کد خبر: ۲۹۶۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۱۶ دی ۱۴۰۰ - 2022January 06
مصرف داروهای تثبیت کننده خلق گرچه کیفیت زندگی و تعاملات افراد را به شدت بهبود می بخشد، اما ممکن است بر کارکرد جنسی آنها تاثیراتی نامطلوب داشته باشد.

شفاآنلاین>سلامت جنسی> مصرف داروهای تثبیت کننده خلق گرچه کیفیت زندگی و تعاملات افراد را به شدت بهبود می بخشد، اما ممکن است بر کارکرد جنسی آنها تاثیراتی نامطلوب داشته باشد.

همکاران روان پزشک باید در این خصوص از بیماران خود سوال کنند و البته خود مبتلایان نیز باید در مورد مشکلات احتمالی با درمانگر صحبت نمایند. اگر فرد داروهای دیگری علاوه بر تثبیت کننده های خلق مصرف کند (مثلاً ضدافسردگی ها یا نورولپتیک ها) احتمال مشکلات جنسی بیشتر نیز می شود.

شواهد پژوهشی نشان می دهد که افرادی که از دسته دارویی ضدتشنج ها استفاده می کنند در مجموع کارکرد جنسی بهتری داشته اند. مصرف همزمان بنزودیازپین ها اثر منفی بیشتری بر میل جنسی و ارگاسم داشته است و نهایتاً افراد با سن بالاتر و زنان، بیشتر از مشکلات جنسی شکایت داشته اند.

 پیام نهایی این است که اگرچه روانپزشکان باید در خصوص مشکلات جنسی ناشی از مصرف داروها با بیماران خود صحبت کنند، اما گاه خود افراد نیز باید در گزارش اثرات داروها بر کارکرد جنسی خود پیش قدم شوند. همیشه راه هایی وجود دارد تا بتوان این مشکلات را کمتر کرد. اما باید در نظر داشته باشند که به هیچ عنوان نباید مصرف داروها را قطع کنند. کنترل وضعیت خلقی در این بیماران به اندازه ای در کیفیت عمومی زندگی آنها اهمیت دارد که نباید در مواجهه با چنین مشکلاتی به قطع داروها اقدام نمایند.  دکتر سید علی آذین/ متخصص پزشکی اجتماعی/ فلوشیپ پزشکی جنسی، سایکوسکسولوژیست
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: