کد خبر: ۲۹۶۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۱۵ دی ۱۴۰۰ - 2022January 05
زارش‌های میدانی از افزایش قابل توجه قیمت انواع دارو در روزهای گذشته حکایت دارد. در همین زمینه برنا گزارش داده است که برخی از انواع دارو از جمله داروی گلوکوفاژ که داروی پرکاربرد بیماران دیابتی و زنانی است که تخمدان پلی کیستیک دارند، افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است

شفاآنلاین>سلامت> کارشناسان اخبار ضد و نقیضی که همه روزه درباره سرنوشت ارز 4200 تومانی دارو منتشر می‌شود را ازجمله عوامل گرانی قیمت دارو می‌دانند

به گزارش شفاآنلاین: دولت هم ارز واردات دارو را اختصاص داد و هم دارو گران شد. در حال حاضر برخی گزارش‌ها حاکی از افزایش قابل توجه قیمت انواع دارو در بازار ایران است. اتفاقی که به نظر می‌رسد بی‌ارتباط با زمزمه‌های حذف ارز 4200 تومانی دارو نیست.

ارز دارو تخصیص یافت
ارز دارو برای نیمه دوم سال تامین شد اما دارو هم گران شد! دیروز مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در توییتی خبر داد: «ارز ترجیحی دارو تامین شده است و مردم دیگر نگران کمبود داروهای اساسی نباشند.»

او در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «در کنار ادامه تامین ارز مورد نیاز برای واردات واکسن کرونا، تخصیص ارز ترجیحی دارو نیز به وزارت بهداشت ادامه خواهد داشت.» مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در ادامه به صحبت‌های وزیر بهداشت هم استناد کرده و نوشته است: «عین الهی، وزیر بهداشت هم در جمع خبرنگاران گفته است که ارز ترجیحی کافی برای دارو توسط بانک مرکزی در اختیار ما قرار داده شده، مردم دیگر نگران کمبود داروهای اساسی نباشند.»

با این حال گزارش‌های میدانی از افزایش قابل توجه قیمت انواع دارو در روزهای گذشته حکایت دارد. در همین زمینه برنا گزارش داده است که برخی از انواع دارو از جمله داروی گلوکوفاژ که داروی پرکاربرد بیماران دیابتی و زنانی است که تخمدان پلی کیستیک دارند، افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. قیمت یک ورق قرص این دارو در هفته های گذشته 10 تا 15 هزار تومان قیمت‌گذاری شده بود؛ این روزها یک ورقه از آن در داروخانه‌ها به قیمت 40 هزار تومان به فروش می‌رسد.
داروی آسنترا دارویی ضد افسردگی است که در حال حاضر در داروخانه‌ها به قیمت 110 هزار تومان فروخته می‌شود که قیمت آن در روزهای قبل بسته‌ای 26 هزار تومان بوده است. یک ورقه قرص استامینوفن کدیئن اگر 2 تا 3 هزار تومان قیمت داشت این روزها اگر قصد دو ورقه از آن را داشته باشید باید 10 هزار تومان به متصدی داروخانه بپردازید. ناپروکسن برگه‌ای 5 هزار تومان این روزها به قیمت 28 هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد و همه این‌ها بخش بسیار کوچکی از افزایش قیمت داروهای عادی و روزانه مردم است.

ارز ندهید دارد گران می‌شود!
این موضوع در حالی رخ می‌دهد که اخیرا فعالان بازار دارو گفته بودند که ارز لازم برای واردات دارو در نیمه دوم سال تخصیص داده نشده است.

حیدر محمدی، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در 22 آذر امسال به ایسنا گفته بود: «متاسفانه هنوز سهمیه ارزی شش ماه دوم سال برای دارو تخصیص داده نشده است. در حالی که باید سهمیه نیمه دوم سال از دو ماه قبل از آن تخصیص شده باشند.»

او توضیح داد: «اکنون سه ماه از شش ماه دوم سال گذشته و هنوز این موضوع بلاتکلیف است. قطعاً هنگامی که ارز اقلام دارویی با تاخیر تخصیص پیدا کند، ناخودآگاه با کمبود مواجه می‌شویم؛ چرا که تامین ارز ارتباط مستقیمی با تامین دارو دارد.»

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه برخی از اقلام دارویی کشور وابستگی مستقیمی به تامین ارز دارد، گفت: «هنوز ارز ترجیحی برای تامین دارو حذف نشده است. بنابراین ارز ترجیحی هنوز باقی می‌ماند، اما باید توجه کرد که برای باقی ماندن ارز ترجیحی دارو باید بودجه متناسب آن اختصاص یابد و با شناختی که از شرایط ارزی کشور داشتیم ترجیح‌مان این بود که منابع مربوط به مابه‌التفاوت نرخ ارز توسط سازمان‌های بیمه‌گر پوشش یابد. در این صورت آزادسازی ارز میسر بود تا فشاری بر مردم تحمیل نشود، اما این اتفاق محقق نشده است.»
به جز او تعدادی از فعالان بازار دارو اعلام کرده بودند که در صورتی که ارز دارو تخصیص داده نشود بازار زمستان با مشکل مواجه می‌‍شود و همین موضوع دستور مستقیم ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری را برای تخصیص ارز دارو به دنبال داشت.

توضیح رییس سازمان غذا و دارو
اما چرا هم ارز تخصیص داده شد و هم دارو گران شد؟ بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو درباره چرایی افزایش قیمت دارو توضیحاتی ارائه کرد. او گفت: «افزایش‌های قیمت‌ها را همیشه با هماهنگی بیمه‌ها انجام می‌دهیم که افزایش سالانه است. معمولا سازمان غذا و دارو تغییر قیمت‌هایش را در شش ماهه دوم سال انجام می‌دهد تا مردم در شش ماهه اول سال با افزایش قیمت ها در حوزه دارو مواجه نباشند.»

او افزود: «بر این اساس قیمت دارو در شش ماهه دوم درصد بسیار کمی افزایش پیدا کرده و پوشش بیمه‌ای هم در آن‌ها لحاظ شده است. تعدادی هم که هنوز تحت پوشش قرار نگرفتند، درحال هماهنگی با بیمه‌ها و سازمان برنامه و بودجه هستیم تا این پوشش انجام شود و پرداختی از جیب مردم بیشتر نشود.»

دارایی گفت: «این کار در حال برنامه‌ریزی است و تعداد این اقلام هم نسبت به سال گذشته زیاد و قابل توجه نیست.»

زمزمه حذف ارز 4200 تومانی دارو را گران کرد؟
با این حال بازار دارو رفتار دیگری نشان داده است و حالا اما هم ارز دارو تامین شده است و هم قیمت‌ها افزایش داشته است. اتفاقی که به نظر می‌رسد با خبر حذف ارز 4200 تومانی دارو بی‎ارتباط نباشد. دولت سیزدهم در لایحه بودجه 1400 ارز 4200 تومانی دارو را حذف کرده است. هرچند که محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری اعلام کرده که دولت به دنبال حذف ارز 4200 تومانی دارو نیست اما بسیاری از نمایندگان حرف او را رد کرده و گفته بودند که دولت عملا منابعی برای تخصیص ارز 4200 تومانی دارو در بودجه سال آینده پیش‌بینی نکرده است. علاوه بر این متولیان سازمان غذا و دارو هم در اظهاراتی متناقض با مخبر اعلام کردند که ارز 4200 تومانی دارو حذف می‌شود.

با این حال برخی فعالان بازار دارو اعتقاد دارند که این اتفاق به رشد قیمت‌ها در بازار دارو دامن می‌زند.
فرامرز اختراعی، رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارو در این زمینه به برنا گفت: «مقوله حمایت از تولید داروهای داخلی با افزایش نرخ ارز با هم متناقض هستند.»

او با بیان اینکه زمانی که افزایش نرخ ارز به وجود می‌آید لازم است برای تامین این مابه‌التفاوت ارزی که لازم است برای واردات بخشی از اجزاء داروئی تولید داخلی پرداخت شود چیزی حدود 50 هزار میلیارد تومان اضافه‌تر هزینه کنید، افزود: «برای تامین این مقدار باید هزینه‌های مالی را به بانک‌ها پرداخت کرد و فرض کنید بانک‌ها این قابلیت را داشته باشند که این پول را پرداخت کنند که در واقع منبعی برای پرداخت ندارند.»

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولید کنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارو تصریح کرد: «در چنین شرایطی تولید داخلی دارو با لطمه روبرو می‌شود و لازم است دارو عینا وارد شود و زمانی که دارو وارد شود هزینه‌های هنگفتی دارد و دارو علاوه بر افزایش نرخ ارز افزایش قیمت نیز خواهد داشت.»

او با بیان اینکه فرض کنید که بخشی از مبلغ را بانک‌ها پرداخت کنند، گفت: «در این شرایط اگر 50 هزار میلیارد تومان پرداخت کنند همان مقدار را پس نمی‌گیرند چرا آنها با سود این مبلغ را پس می‌گیرند و این سود متاسفانه در یک مرحله نیست چرا که زمانی که دارو تولید می‌شود باید باید تحویل شرکت‌های پخش داده شود؛ به همین دلیل شرکت‌ها برای تولید باید 72 هزار میلیارد تومان به بانک‌ها پس دهند.»

اختراعی با بیان اینکه بعد از دست به دست شدن دارو از زمان تولید تا زمانی که به دست مصرف‌کننده برسد؛ چیزی حدود 60-70 هزار میلیارد تومان دارو گران‌تر خواهد شد، گفت: «برداشته شدن ارز ترجیحی به نظر ما طرح منطقی نیست و کاری که هزینه بیشتری را بر مردم و کشور تحمیل می‌کند هیچ فایده‌ای ندارد.» او تصریح کرد: «دارو بر خلاف همه تبلیغاتی که می‌کنند تنها کالایی است که همه یارانه‌اش به دست مردم می‌رسد چون به شدت تحت کنترل است و در تمام کشور امکان ندارد دو تا داروخانه دارو را با قیمت متفاوت بدهند.»

با این حال سازمان غذا و دارو چندان این توضیحات را قبول ندارد و به فسادهای شکل گرفته در زمان تخصیص ارز 4200 تومانی دارو اشاره می‌کند و می‌گوید که تصمیم دارد یارانه ارزی را به صورت حمایت‌های بیمه‌ای به دست مردم برساند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: