کد خبر: ۲۹۶۷۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۸ - ۱۴ دی ۱۴۰۰ - 2022January 04
عضو هیات مدیره انجمن علمی طب سنتی ایران عنوان کرد؛
دکتر زهره مرتجی گفت: طبق اعلان رسمی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت هیچ مؤسسه‌ای حق آموزش درزمینه‌ی طب‌سنتی و اعطای گواهینامه را ندارد؛ در حالی‌که شاهد افزایش مراکزی هستیم که حتی در مقاطع مختلف گواهی نامه آموزشی نیز صادر می‌کنند.
شفاآنلاین>سلامت>عضو هیات مدیره انجمن علمی طب سنتی ایران گفت: یکی از تبعات آموزش‌های غیرمجاز این است که افراد با گذراندن یک دوره آموزشی ناقص و دریافت گواهی‌نامه پایان دوره دچار اعتماد به نفس کاذب و توهم یادگیری شده و خود را درزمینه‌ی طب سنتی صاحب‌نظر می‌داند و به افراد مختلف توصیه‌های پزشکی و دارویی می‌کنند.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر «زهره مرتجی»، پزشک و متخصص طب ایرانی با اشاره به افزایش مؤسسات آموزشی غیرمجاز، یکی از دلایل این مسأله را اقبال مردم به طب سنتی دانست و گفت: طبق اعلان رسمی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت هیچ مؤسسه‌ای حق آموزش درزمینه‌ی طب‌سنتی و اعطای گواهینامه را ندارد؛ در حالی‌که شاهد افزایش مراکزی هستیم که حتی در مقاطع مختلف گواهی نامه آموزشی نیز صادر می‌کنند.

وی افزود: همه افراد صرفاً با انگیزه علم‌آموزی و افزایش اطلاعات به این مؤسسات مراجعه نمی‌کنند بلکه عده‌ای با مقاصد درمانی و درآمدزایی تصمیم می‌گیرند تا پس از گذراندن یک دوره آموزشی به حیطه درمان و یا برگزاری دوره‌های آموزشی وارد شده که این مسئله در نوع خود بسیار آسیب‌زا است.

عضو هیأت مدیره انجمن علمی طب سنتی ایران با بیان این‌که یکی از آسیب‌های جدی این‌گونه آموزش‌ها ایجاد توهم یادگیری و تخصص‌انگاری در افراد است؛ تصریح کرد: توهم یادگیری اصولاً در دو سطح ایجاد می‌شود در سطح اول حالتی است که فرد اطمینان دارد که آنچه دریافت کرده است کاملاً صحیح است اما در سطح دوم که بسیار هم آسیب‌زا است فرد در تخمین میزان دانش و مهارت خود دچار خطای محاسباتی شده و تصور می‌کند مهارت وی فراتر از مطالبی است که آموزش دیده است.

وی افزود: در حوزه طب‌سنتی هم گاه افراد با گذراندن یک دوره آموزشی ناقص در مراکز آموزشی غیرمجاز، دچار توهم یادگیری شده و اقدام به درمان می‌کنند به‌خصوص اگر در پایان دوره مدرک دریافت کنند. در واقع اعطای گواهینامه پایان دوره به این توهم دامن می‌زند به‌طوری‌که سبب می‌شود، پس از مدتی در سطح جامعه با افراد زیادی مواجه شویم که خود را متخصص طب سنتی دانسته و به افراد مختلف توصیه‌های پزشکی و دارویی کنند.

دکتر مرتجی با اشاره به این‌که ضعف نظارت، افراد و مؤسسات آموزشی و حتی درمانی را به سمت گسترش فعالیت‌های غیرقانونی سوق می‌دهد؛ اظهار داشت: واقعیت آن است که برخوردهای سلبی که در حال حاضر صورت می‌گیرد، کم و سطحی است و به‌طورکلی بازدارنده نیست؛ در حوزه قانون‌گذاری نیز خلاء جدی وجود دارد یعنی قوانینی باید تصویب شود تا امکان برخورد قانونی با چنین افراد و مؤسساتی وجود داشته باشد که این موضوع اهتمام ویژه نمایندگان محترم مجلس را می‌طلبد.

وی ابراز امیدواری کرد: معاونت درمان وزارت بهداشت نیز در این زمینه ورود جدی‌تری داشته باشد به‌طوری‌که این نظارت‌ها علاوه بر مؤسسات آموزشی بر مؤسسات درمانی که بدون کسب مجوز اقدام درمان می‌کنند نیز اعمال شود.

وی افزود: درزمینه‌ی طب سنتی نیاز به فرهنگ‌سازی جدی داریم که این امر در کنار نظارت بیشتر، می‌تواند بسیار اثر گذار باشد تا افراد غیرمتخصص وارد این حیطه نشوند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: