کد خبر: ۲۹۶۴۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۲ - ۰۹ دی ۱۴۰۰ - 2021December 30
این روزها موضوع برگشت‌خوردن چند نوع محصول کشاورزی ایران به برخی کشورها، بلوا به پا کرده است

شفاآنلاین>سلامت> این روزها موضوع برگشت‌خوردن چند نوع محصول کشاورزی ایران به برخی کشورها، بلوا به پا کرده است. ابتدا عنوان شد محموله کیوی از هند و فلفل دلمه‌ای ایران از روسیه مرجوع شده است. اما درروزهای اخیر نیز برخی رسانه‌ها از برگشت‌خوردن محموله سیب‌زمینی ایران از ترکمنستان خبرهایی منتشر کردند. روسیه علت این ماجرا را وجود دو نوع سم ممنوعه در محصولات اعلام کرده است.

به گزارش شفاآنلاین: با وجود این سوالاتی که به ذهن متبادر می‌شود این است که آیا میوه‌هایی که در بازارداخلی ایران عرضه می‌شود نیز حاوی این سم‌‌ها است و آیا خطری، سلامتی هموطنان را تهدید می‌کند؟

اما علت چیست؟‌!
به نظر می‌رسد دلیل برگشت میوه‌های ایرانی به کشور، استفاده نادرست از سموم غیراستاندارد بوده است. به گفته رییس اتحادیه بارفروشان مشهد سموم استفاده شده در محصولات کشاورزی از چین وارد می‌شود و از کیفیت لازم برخوردار نیست. از طرفی انتشار این موضوع واکنش‌های زیادی را برانگیخته است، پاک‌فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس دیروز در صحن علنی گفت: «چرا باید از کشورهای همسایه مطلع شویم که تولیدات‌مان استاندارد نیست؟ آقای وزیر بهداشت مقصر این میزان شیوع بیماری‌ها و سرطان در کشور، شما هستید؛ چرا اجازه می‌دهید بیش از حد از سموم غیراستاندارد در اقلام خوراکی استفاده کنند؟ آقای وزیر صمت و آقای رییس سازمان تعزیرات چرا تحریم‌ها را بهانه و بازار را رها کرده‌اید و اجازه می‌دهید عده‌ای جیب مردم را خالی کنند؟»

اما میوه‌های صادراتی برگشت‌خورده چه می‌شوند؟! به گفته رییس اتحادیه بارفروشان مشهد وقتی میوه یا صیفی‌جات از لب مرز به کشور مقصد برگشت می‌خورد معمولا این محصولات کشاورزی در داخل کشور مصرف می‌شوند. از قضا دیروز فیلمی در شبکه‌های مجازی منتشر شد که در آن نشان می‌داد فلفل‌دلمه‌هایی که از روسیه برگشت‌خورده قرار است در میان مردم محروم توزیع شود. اما تاکنون وزارت کشاورزی خودش را موظف نمی‌داند حتی در حد یک جمله توضیح ‌دهد ماجرای این سموم غیراستاندارد چیست! مجلس و قوه‌قضاییه هم تاکنون سکوت اختیار کرده‌اند تا این مساله هم همانند دیگر معضلات به فراموشی سپرده شود.

افزایش هزینه درمان

محمد درویش‌، کنشگر محیط‌زیست و پژوهشگر نیز به سایت دیدبان ایران گفت: میزان سرب در پیازهایی که در جنوب تهران کاشته می‌شود بیش از ۸ برابر استاندارد جهانی است و عملا اعلام کردند ما نمی‌توانیم این آمارها را اعلام کنیم و همان زمان من بخشی از آن‌ مطالب را منتشر کردم و با من برخورد شد که چرا شما آمارهای محرمانه را منتشر می‌کنید در صورتی که سوال اصلی این است که چرا مواد غذایی آلوده در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

وی در خصوص اینکه وزارت کشاورزی اعلام کرده محصولاتی که از کشورهای دیگر بازگردانده شده‌‌اند در بازارهای ایران به فروش می‌رسند آیا برای جان مردم ایران خطرناک و سرطان‌ زا نیست؟ می‌گوید: آمارهایی که وزارت بهداشت و درمان در حال انتشار آن است آشکارا نشان‌دهنده‌ آن است که هزینه‌ها و مصرف دارو در ایران در حال افزایش است. وزارت بهداشت می‌گوید تقریبا ۹ دهم بودجه بهداشت به جای اینکه صرف پیشگیری شود، صرف درمان می‌شود. وزارت بهداشت باید ورود کند و مساله را حل کند.

جهادکشاورزی توضیح دهد!

اما دکتر حسین عزیزی مدیر کل فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو مسوولیت نظارت بر سموم فرآورده‌های خام را وزارت جهادکشاورزی می‌داند و می‌گوید: برخلاف تصورات عموم، نظارت و بررسی بر سموم، آفت‌ها و تمام مواردی که به کاشت و داشت و برداشت مرتبط است، در حیطه مسوولیت‌های وزارت جهادکشاورزی است.

دکتر عزیزی در پاسخ به اینکه اگر محصولات برگشت خورده وارد چرخه سلامت مردم شوند، باز هم وزارت بهداشت نظارتی ندارد، پاسخ داد: تاکنون وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هیچگونه دخالتی درخصوص نظارت بر میوه‌های خام نداشتند و ندارند. وزارت بهداشت تنها بر محصولات فرآورده نظارت می‌کند.

اگر نیازی به نظارت وزارت بهداشت بر محصولات خام باشد باید قوانین تغییر کند که راه بسیار طولانی است. بنابراین مسوولیت تمام و کمال سموم یافت‌شده در محصولات کشاورزی وزارت جهادکشاورزی است. آنها باید توضیحی در این باره بدهند.

اما این سم از کجا درون میوه رخنه می‌کند؟!

سید حسین‌هاشمی کارشناس آب درخصوص تاثیر آلودگی آب در محصولات کشاورزی گفت: برخلاف تصورات عموم به طور معمول سمی در فاضلاب‌های شهری وجود ندارد.
سم عمدتا در کشاورزی استفاده می‌شود. سمی که برای نابودی آفت‌ها در کشاورزی استفاده می‌شود، اگر به درستی مصرف نشود گرده‌های آن روی محصول باقی می‌ماند.

بنابراین از آبی که برای کشاورزی استفاده می‌شود، سم وارد محصول نمی‌شود بلکه برعکس، اگر کشاورزی محصولات خود را برای آفت‌کشی و علف‌های هرز سم‌پاشی کرده باشد و بعد از آن بارندگی شود، آن سم وارد فاضلاب شهری می‌شود و همین امر برای آب شرب مردم خطرناک است.

وی افزود: بنابراین سم‌پاشی، آب و کود هیچ‌گونه از این موارد در میزان سم موجود در محصولات کشاورزی تاثیر ندارد بلکه استفاده درست و نوع و کیفیت آن سم برای آفت‌کشی بسیار مهم است.
سم، سلامت جامعه را تهدید می‌کند

اما مصرف این سموم چه تبعاتی برای سلامت جامعه دارد؛ در همین راستا دکتر سید علی جمالیان، رییس بیمارستان شهید دکتر لواسانی می‌گوید: قطعا مصرف سم برای سیستم گوارش و کبد خطرناک است، چه بسا مصرف سم امکان دارد کبد را از کار بیندازد‌. البته جدای از این بیماری‌ها مصرف مستمر سم به مرور زمان در افرادی که مستعد سرطان هستند، بیماری آنها را تسریع و تشدید می‌کند.

این کارشناس افزود: شاید سمی که درون محصولات کشاورزی است انسان را یک‌شبه نکشد ولی به مرور با زمان حداکثری ۵ الی ۱۰ ساله فرد دچار سرطان و یا دیگر بیماری‌های نظیر ازکارافتادگی کبد و نابودی سیستم گوارشی می‌شود. بنابراین در برهه زمانی کوتاهی سرطان برای افراد مستعد سریع‌تر و شدیدتر می‌شود. چه بسا در حال حاضر هم بیماری‌های نظیر سرطان و بیماری کلیوی و کبد در بین افراد کم سن زیاد شده است که همین امر نشان‌دهنده تبعات مصرف بیش از اندازه و مستمر سموم در مواد غذایی و محصولات کشاورزی است.

البته آلودگی هوا هم در خصوص شیوع سرطان در بین اقشار مختلف نقش دارد.
رییس بیمارستان شهید دکتر لواسانی با اشاره به اینکه نظارت‌ها بر محصولات غذایی باید بیشتر شود، بیان کرد: مسوولان ذی‌ربط باید بر محصولات غذایی نظارت بیشتری کنند، چراکه نه تنها مردم از بین می‌روند بلکه گاها خانواده خودشان هم از این میوه‌ها مصرف می‌کنند.
افرادی که در ایران زندگی می‌کنند، مردم همین کشور هستند؛ مسوولان جهادکشاورزی باید نظارت بیشتری در محصولات کشاورزی داشته باشند. حال اگر به سلامت میوه‌های برگشت‌خورده ایمان دارند در میان مردم محروم توزیع کنند ولی اگر یک درصد هم شک دارند مردم گناه دارند، خدا را خوش نمی‌آید سلامت مردم در خطر بیفتد.

اختلال سیستم عصبی کودکان در اثر مصرف سرب

دکتر محمود راوری متخصص کودکان درخصوص تاثیر مصرف محصولات کشاورزی و آب‌های آلوده بر مادران باردار و جنین گفت: بر حسب نوع ماده سم تاثیرات آن بر سلامت جنین و مادر متفاوت است. مصرف محصولات آلوده دارای سرب می‌تواند بر هوش کودکان و سیستم عصبی آنها تاثیر بسزایی بگذارد. اگر سرب درون خون مادر بیش از اندازه باشد، این سموم بر سیستم عصبی جنین تاثیر دارد.
وی افزود: البته بیماری‌های این‌چنینی همان روز یا سال نمایان نمی‌شوند، بلکه به مرور زمان با انباشت سرب‌ها درون بدن فرد کم‌کم بیماری‌های مختلفی در کودک بروز می‌کند.
مصرف بیش از اندازه سرب و سموم در کودکان بیماری سیستم عصبی مرکزی و اعصاب و روان را در پی خواهد داشت.

با این حال باید درخصوص میزان سرب و سموم موجود در محصولات کشاورزی و خوراکی بررسی کرد. چه بسا اگر زن بارداری از آبی که نیترات دارد بنوشد امکان دارد فرزند او دچار نقص ژنتیکی و کم‌خونی شدید شود. بنابراین مقدار سم وارد شده در بدن افراد مهم است. اما به طور کلی مصرف مواد شیمیایی منجر به درگیری خانواده‌ها به دارو و درمان می‌شود.

این روزها خانواده‌ها برای درمان هزینه‌های هنگفتی را متحمل می‌شوند، این در حالی است که مصرف همان داروها هم به صلاح نیست و ضررهای خاص خودش را دارد. وزارت بهداشت به این مساله ورود کند و سموم میوه و خوراکی‌های موجود در بازار را بررسی کند. متاسفانه استاندارد خوراکی‌های کشورهای خارجی چندین برابر از ما بیشتر است، زیرا آنها ریز‌به‌ریز سموم خوراکی‌ها و شیرخشک‌ها را بازرسی می‌کنند. اما در کشور ما هیچ یک از مسوولان ذی‌ربط متوجه سم موجود در محصولات کشاورزی نشدند و دیگر کشورها به ما هشدار دادند، چرا که مسوولان پیگیر بزرگی و قشنگی میوه هستند نه کیفیت آن! در این بین هم سودجویانی که در گلخانه‌های کوچک با مقدار کم خاک مواجه‌اند، از سموم برای رشد گیاه و آفت‌کشی استفاده می‌کنند. ما غافل از اینکه درون خاک پرورش خیارهای گلخانه‌ای چه وجود دارد، آن را می‌خوریم. این در حالی است که احتمالا در طولانی‌مدت همه‌ ما هم به بیماری‌های متعددی دچار می‌شویم.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: