کد خبر: ۲۹۶۱۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۵ - ۰۵ دی ۱۴۰۰ - 2021December 26
در نگاه اول، این دو سال به طور قابل توجهی مشابه به نظر می‌رسد، و تعداد موارد تنها در چند هفته اوج گرفته است.
 شفاآنلاین>سلامت> در حالی که ویروس کرونا با سویه جدید اومیکرون بار دیگر اوج گرفته و نگرانی‌هایی ایجاد کرده است، اما شواهدی که تا کنون به دست آمده این ایده را مطرح می‌کند که ممکن است این آغازی باشد بر پایان همه گیری مرگبار کرونا.
به گزارش شفاآنلاین: بار دیگر با شیوع سویه تازه‌ای از ویروس کرونا که به نام اومیکرون شناخته می‌شود، نگرانی‌ها از ایجاد موج جدید ابتلا و مرگ و میر سراسر جهان را فراگرفته است. بسیاری از کشور‌ها به ویژه در اروپای غربی با افزایش قابل توجه بیماران مواجه شده اند و مقررات قرنطینه اعمال شده یا مورد بحث است. با وجود این، امیدواری‌هایی هم وجود دارد. «گاردین» در گفتگو با متخصصان به این موضوع پرداخته است.
 
همه گیری امسال چقدر شبیه سال گذشته است؟

در نگاه اول، این دو سال به طور قابل توجهی مشابه به نظر می‌رسد، و تعداد موارد تنها در چند هفته اوج گرفته است. با این حال، بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹ در موج جدید تا کنون بسیار کم بوده است، و بر اساس تازه‌ترین پژوهش‌ها به نظر می‌رسد بیماری شدید ناشی از سویه جدید نسبت به سویه‌های پیشین ویروس کرونا کمتر است.

دانشمندان عموماً این نتایج مطالعات را به عنوان یک خبر خوب تلقی کرده اند، اما در عین حال همچنان به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی توصیه می‌کنند. در بریتانیا تعداد روزانه مبتلایان به کووید-۱۹ همچنان در حال افزایش است و در روز جمعه به رکورد ۱۲۲۰۰۰ نفر رسید. برآورد می‌شود که ۱.۷ میلیون نفر در هفته گذشته به کووید-۱۹ در بریتانیا مبتلا شده اند.

تبلیغ


کیف چرم کیهان پیشنهاد همگان (شمارتو وارد کن تخفیف بگیر)

مشاهده
آیا تفاوت‌ قابل توجهی در سن افراد مبتلا به اومیکرون وجود دارد؟

این نکته حیاتی وجود دارد که بیشتر ابتلا‌های جدید در افراد جوان رخ داده است، که باعث شده برخی از محققان هشدار دهند که اگر اومیکرون افراد مسن یا آسیب پذیر بیشتری را درگیر کند، ممکن است بستری شدن در بیمارستان همچنان افزایش یابد. از سوی دیگر، تعداد زیادی از مردم - به ویژه افراد مسن - اکنون واکسن و دوز یادآور دریافت کرده اند و محافظت قابل توجهی در برابر اومیکرون به دست خواهند آورد. باید دید این عوامل مختلف چگونه بر آمار تأثیر می‌گذارند. داده‌ها هنوز در حال جمع‌آوری است و برای این که با اطمینان صحبت کنیم زود است. در عین حال، برای حفاظت از سلامت عمومی لازم است که تصمیماتی گرفته شوند.
 
آیا این احتمال وجود دارد که ویروس کرونا قدرت خود را برای ایجاد بیماری شدید از دست بدهد؟

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که شواهد موجود نشان می‌دهند که این ایده می تواند درست باشد. مطالعات اخیر در اسکاتلند، انگلستان و آفریقای جنوبی همگی به این موضوع اشاره دارند. دکتر جولیان تانگ، استاد علوم تنفسی در دانشگاه لستر می‌گوید: «احساس درونی من این است که این سویه اولین گام در فرآیندی است که طی آن ویروس با جمعیت انسانی سازگار می‌شود تا علائم خوش‌خیم‌تری ایجاد کند. به یک معنا، این به نفع ویروس است که افراد را طوری تحت تاثیر قرار دهد که خیلی بیمار نشوند، چرا که در این صورت افراد می‌توانند حرکت کنند و در جامعه حضور داشته باشند و ویروس را حتی بیشتر منتشر کنند.»

پس کووید-۱۹ در نهایت مانند آنفولانزا رفتار خواهد کرد؟
 
برخی از مقامات بهداشتی پیش‌بینی کرده‌اند که کووید-۱۹ ممکن است در نهایت مانند آنفولانزا رفتار کند، که برای مقابله با سویه‌های جدیدی که هر سال ظاهر می‌شوند نیاز به واکسن جدیدی باشد. با این حال، پروفسور مارتین هیبرد، از دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن، استدلال می‌کند که کروناویروس‌ها – از جمله آن‌هایی که باعث سرماخوردگی معمولی می‌شوند – اینگونه رفتار نمی‌کنند: «آن‌ها هر سال به عنوان سویه‌های جدید ظاهر نمی‌شوند. دلیل سرماخوردگی ما در زمستان این است که مصونیت ما در برابر ویروس کرونا زیاد دوام نمی‌آورد؛ و به نظر می‌رسد این ویروس بیشتر شبیه ویروس‌هایی است که باعث سرماخوردگی می‌شوند. به عبارت دیگر، هنوز هم ممکن است نیاز داشته باشیم که هر سال واکسن‌هایی را برای محافظت در برابر کووید-۱۹ ارائه کنیم، زیرا ایمنی همیشه کاهش خواهد داشت.»

تانگ اضافه می‌کند این بدان معنا نیست که ما در پنج سال آینده با «عذاب و تاریکی» روبرو خواهیم بود. من فکر می‌کنم که ویروس خیلی زود از سویه همه‌گیری خارج می‌شود و خفیف‌تر و قابل انتقال‌تر می‌شود تا جایی که شاید لازم باشد فقط به فکر واکسیناسیون اعضای آسیب‌پذیرتر جمعیت باشید.»
برچسب ها: کرونا ، سرماخوردگی ، سویه
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: