کد خبر: ۲۹۶۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۰ - ۰۴ دی ۱۴۰۰ - 2021December 25
در سال حدود ۹هزار تا ۱۲ هزار مجوز (سقط جنین) قانونی در کشور داشتیم که گفته می‌شود بیشتر از هفتاد درصد سقط‌ها به دلیل آنامولی‌های جنینی بود و طی روند غربالگری مشخص می‌شدند

شفاآنلاین>سلامت> حذف لوازم پیشگیری از بارداری، به شیوع بیماری‌های مقاربتی دامن خواهد زد. رییس انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران در خصوص این سوال که آیا حذف غربالگری در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در افزایش شیوع بیماری‌های ژنتیکی فرزندان تاثیر خواهد داشت، گفت: «در سال حدود ۹هزار تا ۱۲ هزار مجوز (سقط جنین) قانونی در کشور داشتیم و گفته می‌شود بیشتر از هفتاد درصد سقط‌ها به دلیل آنامولی‌های جنینی بود که طی روند غربالگری مشخص می‌شدند.»

به گزارش شفاآنلاین: اعظم‌سادات موسوی در خصوص این سوال که آیا حذف غربالگری در قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در افزایش شیوع بیماری‌های ژنتیکی فرزندان تاثیر خواهد داشت؟ به دیده‌بان ایران گفت: «در سال حدود ۹هزار تا ۱۲ هزار مجوز (سقط جنین) قانونی در کشور داشتیم که گفته می‌شود بیشتر از هفتاد درصد سقط‌ها به دلیل آنامولی‌های جنینی بود و طی روند غربالگری مشخص می‌شدند.»

موسوی اضافه کرد: «غربالگری در هفته یازده تا سیزدهم دوران بارداری بر اساس سونوگرافی و آزمایش خون انجام می‌شود که بعد از روند غربالگری اگر تست مثبت شود و احتمال بیماری ژنتیک وجود داشته باشد مادر باید تست‌های قطعی یا آزمایش (آمینوسنتز)که از مایع دور جنین نمونه‌گیری می‌شود آزمایشات ژنتیکی انجام دهد تا به صورت قطعی مشخص ‌شود که آیا جنین از آنامولی‌های ژنتیکی است. در واقع بیماری به این ترتیب مشخص می‌شود و بر آن اساس اگر در دوران قبل از چهارماهگی بارداری (قبل از عروج روح) باشد و مادر هم رضایت داشته باشد و (عسروحرج) برایش مطرح شود و تقاضامند به ختم بارداری باشد در این صورت از طرف پزشک به پزشکی قانونی معرفی می‌شود. در آنجا کمیته‌ تشکیل می‌شود که شامل سه پزشک معتمد است و رای به ختم بارداری به دلیل آنامولی جنینی می‌دهند.»

رییس انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران در خصوص ازدواج‌های فامیلی در کشور نیز گفت: «بر اساس مطالعاتی که انجام شده است به نظر می‌رسد به دلیل ازدواج‌های فامیلی در کشور بیماری‌های ژنتیکی و آنامولی‌های جنینی کمی بیشتر از کشورهای دیگر باشد. به غیر از پیوندهای فامیلی‌، بالا رفتن سن ازدواج و بارداری به دلیل صنعتی شدن و پارامترهای دیگر مانند آلودگی هوا و غذا و… هم ممکن است در افزایش بیماری آنامولی جنینی موثر باشند.»

وی افزود: «در سال‌های گذشته مثلا در مورد تالاسمی ماژور آزمایشات در دوران ازدواج آغاز شد و تعداد افراد مبتلا به این بیماری کاهش پیدا کرد. به هر حال اگر غربالگری حذف شود باعث افزایش بیماری آنامولی در کشور می‌شود اگر کودکی آنامولی در خانواده که پذیرای او نیستند متولد شود از نظر روحی، اجتماعی و اقتصادی مشکلات زیادی را برای والدین و کودک ایجاد می‌کند و اعتماد به نفس زوج را هم در خصوص بارداری بعدی کاهش می‌دهد و همچنین مشکلاتی مانند پیدا نکردن خانه برای زوج، شکایات همسایگان به دلیل سروصدای کودکان آنامولی و یا مشکلاتی از نظر آموزش والدین برای نگهداری این نوع کودکان، به وجود می‌آورد و باید هزینه‌های پزشکی و فیزیوتراپی زیادی را تقبل کنند.

اعظم‌سادات موسوی، درباره حذف لوازم پیشگیری از خانه‌های سلامت گفت: «حذف لوازم پیشگیری از بارداری باعث افزایش بیماری‌های مقاربتی ‌می‌شود. وی اضافه کرد: «علاوه بر مشکلات بهداشتی در بعد اجتماعی هم زمانی که زوجی آمادگی باردار شدن را ندارد و می‌خواهد از وسایل پیشگیری استفاده کند باید عدالت برقرار باشد و دولت این وسایل را در اختیار آنها قرار دهد. وسایل پیشگیری از بارداری باید یارانه هم داشته باشد زیرا یکی از ملزومات اولیه‌ یک زندگی مشترک است.

رییس انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران در خصوص جوان‌سازی جمعیت افزود: «ما نمی‌خواهیم براساس قانون «جوانی جمعیت» که قانون خوبی هم هست برای تشویق بارداری اجباری وجود داشته باشد زیرا حذف وسایل پیشگیری از بارداری و ایجاد بارداری‌های ناخواسته باعث افزایش عوارض روانی و حتی جسمی زیادی برای والدین خصوصا مادران می‌شود و امکان دارد باعث افزایش سقط‌های غیرقانونی شود که خود یک معضل بزرگ برای جامعه است زیرا اینگونه سقط‌ها امکان ناباروری در آینده و یا مرگ را برای مادر به وجود می‌آورد.»روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: