کد خبر: ۲۹۵۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - 2021December 17
برای بیمارانی که خونریزی گوارشی دارند و یا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند از دارو‌های ولیدی (تزریقی) استفاده می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>معاون درمان ستاد کرونای کلانشهر تهران گفت: داروهای تزریقی به دلیل اثر بخشی سریع جایگاه بالایی در اورژانس دارند.
به گزارش شفاآنلاین:نادر توکلی معاون درمان ستاد کرونا کلانشهر تهران و رئیس انجمن علمی طب اورژانس اظهار کرد: در حال حاضر دارو‌های ولیدی به دلیل اثر بخشی سریع در اورژانس جایگاه ویژه‌ای دارند. بعد از جمع آوری داروی رانیتیدین که از بازار جمع آوری شده است، داروی فامو تیدین جایگزین رانیتیدین است. یکی از دارو‌هایی که در درمان کرونا به عنوان داروی کمکی تجویز می‌شد همین داروی فامو تیدین که اثر بخشی خوبی داشته است.

توکلی گفت: مصرف خودسرانه هر نوع داروی ولیدی در منزل به دلیل احتمال آلرژی توصیه نمی‌شود. وقتی ایمنی جمعی در جامعه ایجاد شود احتمال شعله ور شدن اپیدمی کاهش پیدا می‌کند و شرایط حاکم بر جامعه در اپیدمی‌ها متفاوت با شرایط عادی و روتین است.

در ادامه مراسم حامد صابونی گفت: از سال ۹۹ بعدا از جمع آوری داروی رانیتیدین از بازار دارویی جایگزین آن به نام آمپول فاموتیدین است که پروانه تولید آن در شهریور ماه توسط سازمان غذا و دارو اخذ شده است.

او ادامه داد: مطالعات پایداری در حدود یازده ماه به طول انجامید. تولید این محصول باعث صرفه جویی ارزی می‌شود.

صابونی با بیان اینکه داروی فاموتیدین اثر بخش‌تر از رانیتیدین است، بیان کرد: در حدود یکسال و نیم داروی رانیتیدین از بازار جمع آوری شده بود و فعلا پزشکان به سمت تجویز داروی پنتاپرازول رفته اند.

ناصر ابراهیمی دریانی متخصص گوارش گفت: برای بیمارانی که خونریزی گوارشی دارند و یا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند از دارو‌های ولیدی (تزریقی) استفاده می‌شود.

او تصریح کرد: فاموتیدین خوراکی جایگاه خوبی برای بیماران با علائم رفلاکس معده موثر نشان داده است. برخی از بیماران کرونایی دچار سوزش معده، درد و تهوع هستند و کرونا بیماری زمینه‌ای بیماران را نیز تشدید کرده  و باعث تشدید عارضه‌های گوارشی شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: