کد خبر: ۲۹۵۴۵۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۴ آذر ۱۴۰۰ - 2021December 15
وقتی ما به تعداد مورد نیاز پزشک متخصص داریم و قدرت استفاده از آنها را نداریم؛ چرا باید دوباره ظرفیت ها را افزایش دهیم! چنین کاری همانند این است که کف استخری سوراخ شده باشد و ما همچنان داخل آن آب بریزیم.


شفاآنلاین>سلامت>برخلاف اظهارات برخی افراد ما در کشور مشکل کمبود پزشک نداریم. چرا که در حال حاضر حدودا ۱۵ هزارپزشک عمومی درکشورداریم که فعال نیستندوکارطبابت نمی‌کنند. پزشکان به دلایل متعدد از جمله وضع معیشتی، کاهش سهمیه ها، کمبود تعرفه ها و گرانی هزینه های مطب از شغل پزشکی کنارگیری کردند. بنابراین به افرادی که اظهار می کنند در برخی از مناطق کشور معضل کمبود پزشک متخصص وجود دارد، باید بگوییم امسال 600 ردیف تخصصی خالی مانده است. در نتیجه ما کمبود ظرفیت پزشکی نداریم که بخواهیم آنها را افزایش دهیم! به نظرم مسوولان به جای اینکه بیماری را درمان کنند، نسخعژه اشتباهی می پیچند؛ به همین دلیل در آینده وضعیت بدتر می شود. زیرا هر ظرفیتی که اضافه می شود باید میلیاردها تومان از خزانه برای آن هزینه شود. وقتی ما به تعداد مورد نیاز پزشک متخصص داریم و قدرت استفاده از آنها را نداریم؛ چرا باید دوباره ظرفیت ها را افزایش دهیم! چنین کاری همانند این است که کف استخری سوراخ شده باشد و ما همچنان داخل آن آب بریزیم.

در هر صورت خالی ماندن 600 مورد از ظرفیت های تخصصی در ایران فاجعه است. چه بسا در یک سال اخیر 3 هزار پزشک گواهی عدم سوءپیشینه را از نظام پزشکی دریافت کردند تا برای کار به کشورهای دیگر بروند. همین امر نشان دهنده وضعیت وخیم پزشکان در ایران را نشان می دهد. این در حالی است که حدود 6 هزار دکتر به دلیل تعرفه های پایین به سوی تزریق بوتاکس و ژلتراپی رفتند، مشاغلی که ما آنها را زیر مجموعه پزشکی نمی دانیم. البته تعدادی هم متادون فروشی برای جایگزین تریاک می کنند، که این کار هم از نظر ما طبابت نیست. این در حالی است که سالهاست ما بر اجرایی پزشک خانواده اصرار داریم. در نتیجه 50 شاخص برای بهبود نظام سلامت وجود دارد، که یکی از آنها تعداد پزشک است. برخی افراد همه موارد را رها کردند و تنها به افزایش ظرفیت ها تمرکز کردند. در صورتی که هیچ یک از این افراد بلد نیستند و نباید در این امور دخالت کنند. بنده سالها عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بودم، به همین دلیل می دانم که این کار در وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست. چنین موضوعی باید در شکل یک لایحه تقدیم به دولت و در انتها وارد صحن مجلس شود. این در حالی است که دیروز شورای عالی انقلاب فرهنگی در شرف رای گیری در باره این موضوع بود ولی من از آنها سوالی دارم، آیا تاکنون با 30 تا پزشک درخصوص این موارد صحبت کردند؟! اصلا یک پزشک در بین آنها وجود دارد؟! به نظرم شورا باید از خواب غفلت بیدار شود و فراخوانی دهد با حدود 30 تا پزشک با معرفی سازمان نظام پزشکی گفت و گو کنند و بعد درخصوص آن رای گیری کنند. شورا باید بررسی کند که چرا 15 هزار پزشک طبابت نمی کند و 3 هزارپزشک از ایران رفتند، تا این موارد اصلاح نشود، هر تصمیمی درخصوص افزایش ظرفیت پزشکان بر باد دادن بیت المال است. به عنوان فردی که سالهاعضویت شورای عالی ا نقلاب فرهنگی ومسئولیت کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی رابعهده داشتم اعلام میدارم که پرداختن به ظرفیت گروه پزشکی وندیدن دهها شاخص دیگردرامرسلامت راکاری غیرکارشناسانه وموجب آسیب به کشورمیدانم.

علي نوبخت/ دبیر مجمع انجمن های علمی گروه پزشکی کشور
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: