کد خبر: ۲۹۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۸ - ۰۷ مرداد ۱۳۹۳ - 2014July 29
شفاآنلاین -قاچاقچيان و فروشندگان موادمخدر ادعا مي‌کنند شيشه، حاوي مورفين و اعتيادآور نيست. اگرچه در ترکيب اين ماده مخدر مورفين به کار نمي‌رود، اما بدون آن هم شيشه ماده محرک بسيار اعتيادآور و خطرناکي است.

 متامفتامين (شيشه) يک ماده محرک آزادسازي پيام‌رسان‌هاي عصبي کاتکولامينرژيک در سيستم اعصاب مرکزي و محيطي است که ضربان قلب و فشارخون را
 تنظيم مي‌کند.
مصرف شيشه باعث گرفتگي ناگهاني عروق، افزايش ضربان قلب و بالا رفتن فشار خون مي‌شود. در نتيجه ميزان نياز قلب به اکسيژن افزايش و مقدار خوني که به قلب مي‌رسد، کاهش مي‌يابد. در اين صورت اکسيژن کافي به قلب نمي‌رسد و باعث حمله قلبي و در نهايت مرگ سلول‌هاي قلبي مي‌شود. آزادشدن بيش از حد اين واسطه‌هاي شيميايي ناشي از مصرف شيشه مي‌تواند باعث بزرگي قلب و در نهايت نارسايي قلبي شود. علاوه بر مکانيسم ذکر شده، شيشه مستقيم (بدون واسطه شيميايي) هم مي‌تواند براي قلب مسموميت ايجاد کند و مي‌توان شيشه را سم
قلبي دانست!
با اينکه شيشه آثار مشابهي با کوکايين دارد ولي نيمه عمر آن بسيار طولاني‌تر از کوکايين است و به عبارت ديگر عوارض شيشه براي مدت طولاني‌تري ادامه مي‌يابد.
آثار فوري مصرف شيشه
در بيماران مراجعه‌کننده به اورژانس پس از مصرف شيشه، این شکايت‌ها بيشتر مطرح مي‌شود: درد قفسه‌ سينه، تپش قلب، آريتمي، تنگي نفس و افزايش فشارخون.
عوارض خطرناک‌تر شيشه که شيوع کمتري دارند عبارتند از: آنژين قلبي، انفارکتوس حاد، پارگي آئورت و گرفتگي عروق قلب.
شيشه و مرگ ناگهاني
بيماراني که به دنبال مصرف شيشه دچار نشانگان حاد کرونري مي‌شوند، اغلب نسبتا جوان هستند و سابقه قبلي بيماري قلبي يا عوامل خطر قلبي مانند ديابت و چربي خون را ندارند. برخلاف موارد معمول، حمله قلبي پس از مصرف شيشه باعث بروز تغييرات مشخصه آسيب قلبي در نوار قلب نمي‌شود و اين باعث مي‌شود تشخيص مشکل قلبي دچار اشکال شود. نکته عجيب در اين بيماران اين است که در صورتي که تحت آنژيوگرافي عروق قلب قرار بگيرند، عروق کاملا طبيعي دارند ولي با وجود عروق قلبي طبيعي، در اثر مصرف شيشه دچار انفارکتوس قلبي مي‌شوند.
 * پارگي ديواره آئورت نيز در اثر افزايش شديد فشارخون پس از مصرف شيشه ديده مي‌شود که در صورت تشخيص ندادن آن و انجام نشدن درمان جراحي به موقع، منجر به مرگ خواهدشد.
*متامفتامين همچنين مي‌تواند باعث اختلال در ريتم ضربان قلب و مرگ ناگهاني شود که اغلب اين بيماران به بيمارستان نمي‌رسند.
آثار بلندمدت شيشه
شايع‌ترين عوارض مصرف طولاني‌مدت متامفتامين، ايجاد بيماري عروق قلبي و کارديوميوپاتي (بيماري عضله قلب) است.
*مصرف شيشه باعث بروز زودرس بيماري تصلب شرايين مي‌شود. اين بيماران به‌طور قابل‌توجهي در سن بسيار پايين‌تر از افراد طبيعي دچار تصلب شرايين مي‌شوند.
*کارديوميوپاتي اتساعي، شايع‌ترين نوع بيماري عضلاني قلب به دنبال مصرف مزمن شيشه است که با تنگي نفس، خستگي، بزرگي و اتساع حفره‌هاي قلب و کاهش قدرت انقباضي قلب بروز مي‌کند.
*متامفتامين در افرادي که بيماري قلبي زمينه‌اي دارند، باعث تسريع بروز علایم و تشديد شرايط باليني مي‌شود. بسياري از بيماران از بيماري قلبي خود اطلاعي ندارند و مصرف شيشه باعث عيان شدن بيماري خاموش آنها مي‌شود. براساس نتايج مطالعات انجام شده، شدت بروز عوارض مصرف شيشه با ميزان دوز مصرفي رابطه مستقيم دارد و با مصرف بيشتر، علایم قلبي با شدت بيشتري  ايجاد مي‌شوند.
به کدام نام مي‌شناسيدش: متامفتامين، کريستال، گلاس، آيس يا يخ؟اين ماده مخدر به رنگ سفيد و بي‌بو است و در بين مصرف‌کنندگان به نام‌هاي مختلفي معروف است که عبارتند از متامفتامين، مت، کريستال، گلاس، آيس و يخ. علت نامگذاري اين ماده به شيشه به خاطر آن است که پودر اين ماده شبيه خرده شيشه است. وقتي که اين ماده کريستاليزه مي‌شود، دانه‌هاي آن به‌صورت بلورين شفاف مي‌‌شود که به آن آيس (يخ) يا مت بلورين مي‌گويند. آيس به شکل يک قطعه کريستال نسبتا بزرگ شفاف و براق هم ديده مي‌شود. متامفتامين همچنين به شکل قرص‌هاي کوچک به رنگ روشن يافت مي‌شود که به نام «يابا» که نامي تايلندي است، خوانده مي‌شود. انواع اين ماده مخدر (شيشه) در آب و الکل به راحتي حل مي‌شوند و مزه تلخ و تيزي دارند. نوع غالب شيشه در کشور ما همان پودر کريستالي مت است.

|  دکتر حسين نويد  |    متخصص قلب، فوق‌تخصص نارسايي قلب   |

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
Iman
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
0
0
من اعتیاد ب شیشه ندارم
اما ۳روزه مصرف کردم و حالا حالم خوش نیست و ضربان قلبم گاهی کند و گاهی تند میشه و قفسه سینم ب شدت درد میکنه
دیگه غلط بکنم مصرف کنم
راهنمایی کنید چکار کنم ک دردم تسکین پیدا کنه؟
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: