کد خبر: ۲۹۵۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۱ - ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - 2021December 12
یکی از موارد بسیار با اهمیت در استفاده از لنز چشم پایبند بودن به دستورالعمل های مربوط به ضدعفونی کردن لنزها می باشد.

یکی از موارد بسیار با اهمیت در استفاده از لنز چشم پایبند بودن به دستورالعمل های مربوط به ضدعفونی کردن لنزها می باشد.

ضدعفونی نکردن لنزهای تماسی پس از هر بار استفاده به سلامت چشم ها آسیب خواهد زد. اگر می خواهید برای طولانی مدت و بدون هیچ گونه مشکلی از لنزهای تماسی استفاده کنید، ضروری است که مطابق دستورالعمل ها از لنزهایتان استفاده و مراقبت کنید.

خطرات ضدعفونی نکردن لنزهای تماسی

تاکید برای تمیز کردن لنزها تنها به خاطر حفظ سلامت چشم ها می باشد. در این جا بحث سلامت چشم ها و بینایی افراد مطرح است.

تمیز کردن لنزها به طور منظم می تواند از خطر ابتلا چشم به عفونت ها و مشکلات جدی دیگر جلوگیری کند. بیماری های چشمی به راحتی با رعایت نکات بهداشتی قابل پیشگیری است.

استفاده از سرم های نمکی برای شست و شوی لنزها توصیه نمی شود. زیرا نمک موجود در این سرم ها می تواند باعث خشکی لنز شود. همچنین سرم های نمکی به هیچ عنوان قادر به تمیز کردن لنزها از ذرات لیپید و پروتئین چسبیده به سطح آن نمی باشند.

همچنین به هیچ عنوان از بزاق دهان برای شست و شو هیدراته کردن لنزهایتان استفاده نکنید. این کار باعث ایجاد عفونت های چشمی خطرناک در چشم خواهد شد.

نحوه صحیح ضدعفونی کردن لنزهای تماسی

بهترین وسیله برای تمیز کردن لنزهای تماسی مدت دار که مورد تایید چشم پزشکان و متخصصان چشم می باشد، استفاده از محلول لنز است.

با توجه به این که از لنز تماسی نرم و یا سخت استفاده می کنید، لازم است محلول لنز مناسب آن را نیز تهیه کنید. اگر از لنز طبی و رنگی نرم استفاده می کنید باید محلول لنز مناسب برای این لنزها را تهیه کنید.

در صورتی که از لنزهای روزانه یکبار مصرف استفاده می کنید؛ نیازی به تهیه محلول لنز نخواهید داشت. زیرا این لنزها را باید پس از یکبار استفاده دور انداخت و دیگر نیازی به ضدعفونی و تمیز کردن نخواهند داشت.

در ادامه برخی از بهترین برندهای محلول لنز و نوع کارایی شان آورده شده است. با توجه به نوع عملکردشان می توانید مناسب ترین محلول لنز خود را خریداری کنید:

· Aqua clean : تمیز کننده

· Renu چند منظوره

· Opti-free پروتئینه

· Alcon مرطوب کننده

· Clearlens محافظت کننده

توجه داشته باشید که حتما باید لنزهایتان را پس از شست و شو در محفظه های به خصوص درب دار قرار دهید. نمونه های آماده این محفظه ها به نام جالنزی به فروش می رسند.

پس از قرار دادن لنزها در این جالنزی ها باید داخل آن را از محلول لنز کاملا پر کنید. این کار باعث می شود که لنزهایتان هیدراته باقی بمانند، همچنین از لنز در برابر باکتری ها نیز محافظت می کند.

بیشتر محلول لنزها پس از باز شدن تنها تا سه ماه قابل استفاده می باشند و پس از این مدت زمان باید مابقی محلول دور ریخته شود. برای اطمینان از این موضوع حتما بروشور روی محصول را مطالعه کنید.

نکته ای بسیار مهم دیگر برای رعایت نظافت و سلامت لنزها تعویض ماهانه جالنزی می باشد. همچنین محلول لازم است محلول داخل جالنزی را روز به روز و پس از هربار استفاده تعویض کرد.

برای ضدعفونی و شست و شوی لنزهایتان ابتدا دست هایتان را با آب و صابون بشورید. سپس کاملا دست هایتان را خشک کنید. حالا لنزتان را کف دستتان قرار دهید و یک الی دو قطره از مایع لنز را بر سطح آن بچکانید.

با سر انگشت تمامی قسمت های آن را ماساژ دهید تا کاملا ذرات چسبیده به سطح آن جدا شوند. مجددا لنز را با محلول لنز آبکشی کنید در جالنزی قرار دهید.

توجه داشته باشید اگر دارای ناخن های بلند هستید هنگام شست و شوی لنزهایتان باعث پارگی و خراش لنزهایتان نشوید.

اهمیت شستن دست ها

ضدعفونی کردن و شست و شوی دست ها اصولی ترین کار برای جلوگیری از بیماری های شایع می باشند. اگر شست وشوی دست ها به طور اصولی انجام شود، از انتقال ویروس ها جلوگیری خواهد کرد.

استفاده از صابون در شست و شوی دست ها الزامی است. در گیری مولکول های صابون با باکتری ها باعث شکسته شدن زنجیره ی مولوکولی و از بین رفتن میکروب ها از روی آن می شود.

انتخاب محلول لنز مناسب

برای این که بتوانید محلول لنز مناسب و کارآمدی را انتخاب کنید باید ابتدا انواع محلول لنزها را از لحاظ کارایی بشناسید.

· محلول لنزهای چند منظوره : شست و شو، روان کننده

· محلول لنزهای آنزیمی: از بین برنده پروتئین ها

· محلول لنزهای سورفکتانت: از بین برنده چربی های اضافی

اگر به طور منظم و طبق اصول لنزهای تماسی خود را ضدعفونی کنید و بشورید استفاده از آن ها بسیار لذت بخش و بدون هیچ گونه مشکلی خواهد بود.

فاصله زمانی مناسب بین ضدعفونی های لنز

مدت زمان شست و شو و ضد عفونی کردن لنزها به تعداد استفاده های فرد و همچنین نوع لنز بستگی خواهد داشت.

لنزهای تماسی دارای انواع مختلف یکبار مصرف، ماهانه و سالانه می باشند. لنزهای یکبار مصرف که اصلا نیازی به شست و شو ندارند زیرا پس از استفاده باید دور انداخته شوند. این مورد از لنزهای تماسی در لنز رنگی بسیار پر استفاده می باشد.

اما لنزهای ماهانه و سالانه که برای مدت زمان طولانی تری استفاده می شوند؛ حتما باید نکات مراقبتی به طور جدی در آن ها رعایت شود. این نوع لنزها حتما باید یک الی دوبار در روز متناسب با استفاده ضدعفونی شوند.

توجه داشته باشید استفاده بیش از مدت زمان مجار و تعیین شده توسط کمپانی سازنده می تواند باعث عفونت چشم و حتی نابینایی شود.

بعضی از افراد به خاطر تنبلی در شستن لنزها، از خارج کردن لنزها از چشم در هنگام خواب خودداری می کنند. این کار بسیار خطرناک و عواقب ناگواری برای سلامت چشم رقم خواهد زد.

خارج کردن لنز از چشم در هنگام خواب فرصت استراحت و تنفس آزادانه را برای چشم ها فراهم می کند. رعایت این نکات به حفظ سلامت چشم هایتان کمک می کند.

بیشتر عوارض ناشی از لنزها به علت عدم رعایت نکات بهداشتی رخ می دهند. پس اگر نمی خواهید در طول زمانی که از لنزهایتان استفاده می کنید، دچار مشکل خاصی شوید و سلامت و شادابی چشم هایتان را حفظ کنید حتما نکات گفته شده در این مقاله را رعایت کنید.

علاقه مندان برای خرید انواع برند لنز چشم می‌توانند به سایت فروشگاه آنلاین لنزویژن به آدرس lensvision.ir مراجعه کنند.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: