کد خبر: ۲۹۵۱۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۳ - ۲۰ آذر ۱۴۰۰ - 2021December 11
آقای رییسی باید در عصر کرونا بیشتر به موضوعات پزشکی توجه کند.

شفاآنلاین>سلامت>  ۱۰۰ روز از فعالیت دولت سیزدهم می‌گذرد و طی این مدت مخالفان و موافقان زیادی در خصوص سیاست‌های دولت در حوزه اجتماعی واکنش نشان دادند. همین امررا دستمایه گزارشی کردیم تا بپرسیم اگر کارشناسان به جای رییس‌جمهور بودند در حوزه اجتماعی چه می‌کردند؟ و برای برون‌رفت از بحرانی که با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کنیم چه توصیه‌هایی به دولتمردان می‌کنند؟

به گزارش شفاآنلاین: جامعه‌شناسان از ضرورت تغییر رویکرد دولت در حوزه مدیریت آسیب‌های اجتماعی و پذیرش واقعیت تلخ بحران اجتماعی گفتند.

پزشکان هم به موضوع بحران کرونا و چگونگی حل آن پرداختند و به دولتمردان توصیه کردند که باتوجه به فشار سختی که در عصر کرونا بر کادر درمان وارد شده، از تجربیات گذشته درس بگیرند.
در این میان کارشناسان آموزش‌وپرورش نظام آموزشی را به بوته نقد کشیدند و به دولت توصیه کردند که معیشت معلمان را جدی بگیرد.

و اما کارشناسان محیط‌زیست اصلاح سیاست‌ها و برنامه‌ها در بخش آب را پیش‌شرط اساسی برای گذر از بحران محیط‌زیست دانستند.

کارشناسان شهری هم به بررسی ریشه چالش‌های حمل‌و‌نقل عمومی پرداخته و بر ضرورت رفع چالش آلودگی هوا با اهرم مدیریت شهری تاکید کردند.

نگاه امنیتی به آسیب‌های اجتماعی محکوم به شکست است
برهمین اساس دکتر سیدحسن موسوی چلک، رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در خصوص بایدهای رییس‌جمهور در خصوص آسیب‌های اجتماعی گفت: به نظرم اولین کاری که باید آقای رییسی در خصوص آسیب‌های اجتماعی انجام دهد، این است که آسیب‌های اجتماعی را به عنوان یک واقعیت تلخ بپذیرد. کار دوم این است که رویکردهایی که برای آسیب‌های اجتماعی انتخاب می‌کنند، تنها رویکردهای قضایی، سیاسی، انتظامی و امنیتی نباشد زیرا حوزه آسیب‌های اجتماعی باید با رویکردهای اجتماعی مدیریت شود.

وی افزود: سومین کاری که باید صورت می‌گرفت ولی تاکنون چنین امری را مشاهده نکرده‌ایم، انتخاب و انتصاب مدیران با دانش و تخصص اجتماعی در حوزه‌های اجتماعی است؛ در اصل باید همان شایسته‌سالاری و شایسته‌گزینی که آقای رییسی بارها در برنامه‌های مختلف بیان کرده است، اجرایی شود. چراکه وقتی فرد غیرمرتبطی در حوزه اجتماعی قرار می‌دهند نباید توقعی از او داشت.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران در خصوص چهارمین کاری که باید رییس‌جمهور در حوزه آسیب‌های اجتماعی انجام دهد، بیان کرد: به نظرم عیار دولت سیزدهم برای توجه به آسیب‌های اجتماعی در سه جا نمایان می‌شود؛ یکی، انتصاب‌ها بود که به نظرم حداقل در حوزه اجتماعی چشم‌انداز روشنی را ایجاد نکرد. نکته دوم در بودجه ۱۴۰۱ است که عیار آن مشخص می‌شود؛ عیار میزان توجه دولت سیزدهم به آسیب‌های اجتماعی نمایان می‌شود. نکته سوم برنامه‌های هفتم توسعه است که باید ببینیم عیار دولت در این مورد چگونه مشخص می‌شود. بنابراین در این موارد منتظریم تا نگاه دولت در حوزه آسیب‌های اجتماعی را مشاهده کنیم. حوزه آسیب‌های اجتماعی کار اجتماعی، آدم اجتماعی و استراتژی اجتماعی می‌خواهد. این حوزه، فردی را می‌خواهد که استراتژی و برنامه اجتماعی داشته باشد.

رییس انجمن مددکاری اجتماعی ایران بیان کرد: در آخر آقای رییسی باید نظارت مستقیم بر عملکرد دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی داشته باشد. ایشان باید ارزیابی عملکردی داشته باشد و گزارش‌سازی‌ها را مبنای عملکرد قرار ندهد. چراکه ما در گزارش‌سازی مشکلی نداریم اما معمولا در عملکرد، اتفاق مورد نظر رخ نمی‌دهد.

همچنین به نظرم مشورت با نخبگان اجتماعی در حوزه‌های اجتماعی فارغ از گرایش‌های سیاسی بسیار مهم است. انتظار دیگری که از ایشان می‌رود، این است که به عنوان رییس شورای اجتماعی ایران بتواند هماهنگی بین سازمان‌ها را انجام دهد. همچنین امیدواریم از ظرفیت آموزش‌وپرورش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استفاده شود.

البته در تعاملی که با دو قوه مقننه و قضاییه دارند بازنگری و کاهش عناوین مجرمانه را دنبال کنند، در برخی از حوزه‌ها حتما از ظرفیت سازمان‌های غیردولتی و انجمن‌های مرتبط استفاده کنند، چراکه مردم در حوزه اجتماعی به سازمان‌های غیردولتی بیشتر از دستگاه‌های دولتی اعتماد دارند.

صورت‌مساله را پاک نکنید
دکتر صادق زیباکلام فعال سیاسی و اجتماعی در خصوص رفع موضوعات اجتماعی در جامعه گفت: بنده اگر جای آقای رییسی بودم اساسا به مشاورین و معاونین‌ام می‌گفتم که آیا ما مسائلی به نام مشکلات اجتماعی داریم یا نه؟! زیرا مشکل اساسی بسیاری از مسوولان ما این است که اساسا صورت‌مساله را قبول ندارند. چه‌بسا ظرف ۵ و ۱۰ سال گذشته چیزی به نام مسائل اجتماعی مطرح نبوده است، حداکثر بدحجابی و گران‌فروشی را مشکل اجتماعی می‌دانستند. در حالی که امروزه بخش قابل‌توجهی از جمعیت، علی‌الخصوص نسل‌های جوان ایران از آینده کشور ناامید هستند، مسوولان هیچگاه چنین معضلی را ندیدند.

بنابراین اگر بنده جای آقای رییسی بودم از اطرافیانم می‌پرسیدم که مشکلات اجتماعی داریم یا نه و اگر داریم این مشکلات کدام هستند! زیرا تا وقتی که مسوولان صورت‌مساله را قبول نداشته باشند، همانند این است که فرد تا وقتی که قبول نداشته باشد بیمار است و باید به دکتر مراجعه کند، مساله مداوا و معالجه منتفی می‌شود. وقتی مسوولان بدحجابی و این‌گونه مسائل را معضل اجتماعی می‌دانند و بحران عظیم ناامیدی و سرخوردگی و اعتیاد و طلاق را مساله اجتماعی نمی‌دانند، یادآوری مشکلات جدی اجتماعی به آنها بیهوده است.

نظرات پزشکان را جدی بگیرید
دکتر مسعود احتشام فوق‌تخصص ریه و مراقبت‌های ویژه گفت: آقای رییسی باید در عصر کرونا بیشتر به موضوعات پزشکی توجه کند.
همچنین با شیوع کرونا و سویه جدید آن بهتر است سرعت واکسیناسیون بیشتر و تزریق آن در شهرها و روستاهای دورافتاده خانه‌به‌خانه شود. همچنین برای کنترل این بیماری باید آمار بهداشتی خانه‌به‌خانه تهیه شود. در صورت مقاومت افراد در خصوص دریافت واکسن باید فرد از کلیه مزایای دولتی و خصوصی محروم بماند و سیاست‌های قهری قوی‌تری با مختل‌کنندگان سیستم پیشگیرانه از این بلای جامعه اتخاذ شود.

وی ادامه داد: آقای رییسی برخلاف حذف ارز ترجیحی دارو باید قیمت‌های دارو و درمان را به هر طریقی در جامعه کاهش دهد و به هر نحوی داروهای مورد نیاز مردم وارد شود.
این فوق‌تخصص ریه در پایان اظهار کرد: در دولت قبلی علی‌الخصوص در دوران گسترش کرونا کمتر به نظرات کارشناسی توجه شد و امیدواریم در این دوره نظرات و پیشنهادات کارشناسی پزشکان حاذق بیشتر مورد توجه قرار گیرد و این نظرات بیشتر اجرایی شود، چراکه با توجه به فشار سختی که کرونا به کادر درمان وارد کرده به ویژه نظرات نظام پزشکی و نظام پرستاری برای اخذ کارکرد بهتر و بیشتر در نظر گرفته شود.

ضرورت رفع ضعف‌های ساختاری وزارت بهداشت
دکتر سیدعلیرضا ناجی دکترای ویروس‌شناسی پزشکی از دانشگاه شهیدبهشتی هم در خصوص راهکارهای کنترل بحران کرونا گفت: اولین کار حیاتی که باید در حوزه پزشکی صورت گیرد این است که برای کنترل تمام بیماری‌ها علی‌الخصوص کووید احتیاج به اصلاح ساختار سازمان مبارزه با بیماری‌ها داریم و همانند مرکز کنترل بیماری‌های دیگر کشورهای مورد توجه قرار گیرد. ما باید سازمانی مستقل با تمام ساختارهای مهمی که تمام کشورها از آن بهره‌مندند بیماری‌هایی اعم از بیماری‌های واگیردار و غیرواگیر را مورد ارزیابی قرار دهیم. همچنین پزشکانی مختص به این سازمان ملحق شوند و کمیته‌های مختلفی از درون آن رشد کنند.

وی افزود: چنین سازمانی را ما بارها به دولت‌ها پیشنهاد دادیم، اما متاسفانه بدنه وزارت بهداشت چنین قضیه‌ای را پشت گوش می‌اندازند. وزیران بهداشت هم تمایلی به ایجاد این سازمان ندارند. این در حالی است که ما حتما به چنین سازمانی نیاز داریم. چه‌بسا کمبود چنین سازمانی در دوران کرونا بسیار به چشم آمد.

وی افزود: اگر در دوران کرونا سازمان کنترل بیماری‌ها داشتیم، طی این مدت مشکل تهیه و تولید واکسن وجود نداشت. اگر اکنون در وزارت بهداشت کمیته‌های مختلفی را تشکیل می‌دهیم به دلیل بدنه ضعیف علمی وزارت بهداشت است و نباید این روش صورت بگیرد. چه‌بسا بهترین راه ایجاد سازمان کنترل بیماری‌ها متشکل از پزشکان و محققان مخصوص به سازمان است. چنین وضعیتی ساختار مناسبی را پیدا خواهد کرد که نه تنها در کووید بلکه در بیماری‌های سابق بر این هم مورد نیاز است.

ناجی در ادامه گفت: همچنین خطراتی زیست‌محیطی و بهداشتی که در آینده به وجود می‌آید را می‌توانیم پیش‌بینی و زودتر حل کنیم. به نظرم تا چنین سازمانی در وزارت بهداشت ایجاد نشود جلو نخواهیم رفت، چراکه در وزارت بهداشت افراد متخصص کمی داریم. چنین کاری برگشتن به رویه علمی است و جدای بدنه وزارت بهداشت از ستاد مبارزه با بیماری‌ها غیرعملی است. به همین دلیل طی این مدت برای کنترل کرونا ناهماهنگی در بین دستگاه‌ها وجود داشت. این در حالی است که امروزه به دلیل اپیدمی کرونا مشکلات وزارت بهداشت به صورت عیان دیده شد، ولی پیش از شیوع کرونا هم چنین مشکلاتی داشتیم مگر توفیق ما در کنترل بیماری ایدز و دیگر بیماری‌ها چقدر بوده است؟! همه اینها نشان‌دهنده ساختار بسیار ضعیف وزارت بهداشت است. در نتیجه امیدوارم رییس‌جمهوری در خصوص ساختار وزارت بهداشت تجدیدنظر کند و اصلاحی انجام دهد تا اعتماد عمومی خدشه‌دار نشود.

اصلاح قوانین ضدزن
پروانه سلحشوری فعال حقوق زنان و عضو سابق فراکسیون زنان مجلس در خصوص حوزه زنان گفت: به نظرم با توجه به سابقه اجرایی آقای رییسی در قوه قضاییه مهم‌ترین کاری که در حال حاضر می‌تواند انجام دهد، اصلاح قوانین به شدت تبعیض‌آمیز در حوزه خانواده علی‌الخصوص زنان است. بنابراین با توجه به زمان حال حاضر باید نسبت به قوانین تبعیض‌آمیز تجدیدنظر شود. البته در آخر چنین اتفاقی رخ خواهد داد، اما اینکه چه موقعی به نتیجه می‌رسد مشخص نیست و اگر آقای رییسی چنین عملی را انجام دهد به نظرم قدم بزرگی است.

حمل‌و‌نقل عمومی را دریابید
جعفر تشکری‌هاشمی رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: به نظرم آقای رییسی در بحث مدیریت شهری باید در مورد تامین حمل‌و‌نقل عمومی از جمله کمک در تامین منابع ارزی و ریالی برای خرید اتوبوس و واگن مترو اقدام جدی انجام دهد.
همچنین در موضوع کاهش آلودگی هوا، بهبود سوخت و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده سبک و سنگین و موتورسیکلت‌های کاربراتوری و تامین خودروهای پاک دستور قاطعی را صادر کند؛ زیرا این قضیه دارای بالاترین اولویت است.وی افزود: این در حالی است که آقای رییسی باید در سطح ملی موانع موجود برای کسب‌و‌کارها را رفع و اقدامات حمایتی برای تولید در کشور خصوصا کسب‌و‌کارهای کوچک، را سرعت ببخشد زیرا این مسائل از مهم‌ترین اقدامات جامعه است.

معیشت معلمان جدی گرفته شود
ابراهیم سحرخیز معاون سابق متوسطه سازمان آموزش‌وپرورش در خصوص معضلات حوزه آموزش‌وپرورش گفت: منابع انسانی یعنی معلمان عمده چالشی است که امروزه در آموزش‌وپرورش وجود دارد. در حال حاضر ما با دو گرفتاری و معضل در حوزه نیروی انسانی مواجه هستیم یکی بحث کرامت، منزلت و معیشت معلمین و یکی کمبود نیروی معلم در آموزش‌وپرورش است.
البته بعد از این معضل‌ها بحث بر زمین ماندن زیرنظام‌های که ما از آنها به عنوان ارکان اصلی سند تحول یاد می‌کنیم، مشکل اساسی است، زیرا نزدیک به ۱۰ سال است که همواره با اما و اگر روبه‌رو بوده است. بنابراین تاکنون قدمی برای اجرای آن برداشته نشده است.
وی ادامه داد: کمبود جدی معلم در مدارس ایران منجر به افت شدید آموزشی شده است. البته گسترش کرونا هم باعث تشدید این مساله شده است. چه‌بسا در حال حاضر شاهد اعتراف مسوولان وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص کاهش کیفیت آموزش و افت تحصیلی دانش‌آموزان است. براساس ارزشیابی اولیه ۷۰ درصد دانش‌آموزان از افت تحصیلی مشهودی رنج می‌برند که اگر چاره‌ای برای آن پیدا نکنیم، ممکن است در آینده جمعیتی که فاقد مهارت‌های لازم است و حداقل تواناهایی لازم را ندارد از آموزش‌وپرورش به عنوان دانش‌آموز فارغ‌التحصیل شوند. بنابراین لازم است که بحث منزلت، معیشت و کرامت معلمین جدی گرفته شود.

این کارشناس آموزش‌وپرورش در خصوص وعده آقای رییسی اظهار کرد: ایشان در سخنرانی‌ها وعده دادند که یک بار برای همیشه معضل بی‌عدالتی را در خصوص معلمین حل کنند. امروزه بی‌عدالتی منجر به فقدان احساس کرامت در معلم‌ها شده است. البته تورم و گرانی شهروندان را درگیر کرده ولی معلم‌ها از یک تبعیض بزرگ رنج می‌برند.

زیرا آنها در بین کارمندان دولت از کمترین میزان دریافتی برخوردارند و در این مدت کسی به داد آنها نرسیده است. به همین دلیل امروزه شاهد اعتراض‌های صنفی معلمین در سراسر کشور هستیم. به همین دلیل تبعیض و نابرابری در یاددهی و یادگیری اثرگذار است. در حال حاضر معلمان در فضای آموزشی انگیزه یاددهی ندارد؛ وقتی آنها انگیزه نداشته باشند کیفیت آموزش کاهش جدی پیدا می‌کند. بنابراین باید تغییری در روند بودجه ایجاد شود، به گونه‌ای که ۸۰ درصد صرف پرسنل و ۲۰ درصد صرف کیفیت آموزش اختصاص داده شود. دولت نباید به عنوان پدر خانواده بین حقوق‌بگیران دولتی تبعیض قائل شود.

وی گفت: این در حالی است که امروزه معلم‌ها در جامعه تحقیر می‌شوند. هر روز در رسانه‌ها بحث رتبه‌بندی است اما هنوز هیچی در جیب معلم‌ها نرفته و قدمی برای بازسازی منزلت او صورت نگرفته است.

در نتیجه بنده امیدوارم در دولت آقای رییسی یک بار برای همیشه مشکلات معلم‌ها حل شود تا معلم‌ها به آموزش‌وپرورش دولتی امیدوار شوند. اگر تحول در آموزش‌وپرورش صورت بگیرد، طبیعتا آثار آن را در منابع انسانی خواهیم دید. چراکه همین منابع انسانی موتور توسعه و تحول را رونق می‌بخشد.

سرعت تحولات کم است
حسین ‌هاشمی کارشناس حوزه آب و محیط‌زیست و استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: اگر من جای آقای رییسی بودم، انتصاب رییس جدید سازمان حفاظت محیط‌زیست را بدون تاخیر و همراه با معرفی وزیران انجام می‌دادم. همچنین در بخش آب و محیط‌زیست اهداف بلندپروازانه ولی دست‌یافتنی در نظر می‌گرفتم و برنامه‌ای رادیکال برای دستیابی به این اهداف تهیه و تمام دستگاه‌ها و نهادهای علمی و پژوهشی کشور را برای تحقق آن بسیج و تحت فشار قرار می‌دادم. وی افزود: برنامه‌ام برای اصلاح سیاست‌ها و برنامه‌ها در بخش آب و بخش‌های مرتبط با آن را با جزئیات و زمانبندی شده اعلام عمومی می‌کردم و تغییر ساختار و فرآیندها را در دستگاه‌های مسوول سازمان حفاظت محیط‌زیست، وزارت نیرو، وزارت جهادکشاورزی بی‌درنگ آغاز می‌کردم. هر چند ریاست محترم جمهوری گام‌هایی در جهت حل برخی مشکلات برداشته‌اند، اما به نظر می‌رسد سرعت تحولات، شدت و تعدد چالش‌های پیش‌رو به گونه‌ای است که برای گذر از این شرایط و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها نیازمند ابتکار و خلاقیت و افکار جدید هستیم. این موضوعی اساسی است که تاکنون در عمل کمتر دیده شده است.روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: