کد خبر: ۲۹۵۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - 2021December 10
در دولت قبل حدود ۵۵ هزار مجوز استخدامی با مجموعه پیگیری‌هایی ما اخذ شد که در این راستا وزارت بهداشت همراهی لازم را با ما انجام داد
شفاآنلاین>سلامت>عبادی گفت: میزان جذب نیروی پرستار طی سالیان گذشته در کشور اندک بوده است و این موضوع بر روی اقتصاد سلامت تأثیر می‌گذارد.
به گزارش شفاآنلاینپیگیری مطالبات اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری امشب ۱۸ آذرماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت و دو تن از پرستاران مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه کمبود نیروی پرستاری تبعات جسمانی، روحی و روانی دارد گفت: حق مردم دریافت خدمات با کیفیت، مقرون به صرفه و در دسترس است.

او با اشاره به اینکه از این منظر اگر بخواهیم به موضوع نگاه کنیم خواهیم دید که آسیب جدی را مردم خواهند دید ممکن است بازگشت به بیمارستان افزایش پیدا کند و طول مدت بستری افزایش یابد، افزود: از طرف دیگر عوارض ناشی از بیماری بیشتر مردم را دچار دردسر می‌کند که به شکل ثانویه بر روی اقتصاد سلامت تأثیر می‌گذارد.

به گفته این مقام مسئول، به لحاظ ساختار وزارت بهداشت فضای خالی برای جذب و استخدام پرستار و یا کادر سلامت داریم، اما مجوز‌ها به صورت سالیانه از طریق دولت باید پیش‌بینی شود، میزان جذب در طی سالیان گذشته اندک بوده، هر چند در دوره پاندمی کووید ۱۹ نرخ جذب افزایش یافت، ولی نسبت به عقب افتادگی که داریم قابل توجه نیست.

عبادی اظهار کرد: در طول برنامه ششم تعداد تخت‌های جدید التاسیس افزایش یافته است، به دلیل قانون مشاغل سخت همکاران می‌تواند ۵ سال خدمات ارفاقی بگیرند، بنابراین عقب‌ماندگی متاسفانه به شکل انباشته روزبه‌روز اضافه می‌شود و  باید بخش‌های خارج از وزارت بهداشت که مسئولیت اختصاص جذب پرستار یا کارکنان دولت را دارند با نگاه حاکمیتی به حوزه سلامت نگاه کنند، زیرا اگر سالیانه اگر ۲۰ هزار پرستار توان جذب داشته باشیم، کمبود ۱۰۰ هزار نفری می‌تواند تا ۵ تا ۱۰ سال دیگر طول بکشد.

او با اشاره به اینکه حداقل سالانه ۱۰ هزار پرستار باید در دانشگاه های علوم پزشکی جذب شوند، گفت: ده سال طول می‌کشد تا ما به استاندارد یک و هشت دهم برسیم، متاسفانه یک قاعده غیر منصفانه و تبعیض آمیزی در سازمان‌های دیگر به غیر از وزارت بهداشت هم نیز حاکم است که در یک شیفت کاری برای یک کار و با تعداد بیمار و شرح وظایف واحد ممکن است چند نمونه همکار داشته باشیم که با روابط استخدامی متفاوت باشند.

عبادی با اشاره به اینکه ریاست محترم سازمان امور استخدامی کشور کمتر از دو ماه قبل اعلام کردند که تا پایان سال وضعیت تعداد روابط استخدامی در کل کشور ساماندهی می شود و مشکلی که در وزارت بهداشت در بخش‌های دیگر است به شکل کامل برطرف شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اساساً یک مشکل قانونی فراسازمانی وجود دارد، اظهار کرد: کسی که باید پاسخگوی این مشکل باشد وزارت بهداشت نیست بلکه سازمان‌های قانون‌گذار و مجریان هستند که تنوع مدل‌های استخدامی و تنوع مدل‌های پرداخت سبب ایجاد دغدغه و نگرانی شده است.

عبادی ادامه داد: باید وضعیت استخدامی سازماندهی شود و همچنین برای شرح وظایف واحد گروه شغلی یک نمونه نظام پرداخت داشته باشیم، اما سه نظام پرداخت در کشور وجود دارد که هر کدام موانع قانونی خود را دارد، برخی مربوط به دهه ۷۰ و قبل از آن می‌شود که البته همین موضوع منجر به اختلاف شده است، و همچنین اخیراً مسئول سازمان استخدامی کشور وعده هایی برای حل مشکل دادند که امید است تا پایان سال این مسئله حل شود تا بسیای از مشکلات برطرف شود.

او با اشاره به اینکه آمار مهاجرت را از طریق سازمان‌های حرفه‌ای می‌توان جستجو کرد، ادامه داد: برای خروج از کشور و برای اشتغال در کشورهای مختلف مدارکی نیاز است که سازمان نظام پرستاری صادر می‌کند، به همین منظور باید نظام پرداخت اصلاح شود تا برای جوانان کشور ایجاد انگیزه شود.

۷۰ درصد جامعه پزشکی را بانوان تشکیل می دهند

شیرین اسماعیلی، پرستار با اشاره به اینکه نزدیک به ۷۰ درصد جامعه پزشکی را بانوان تشکیل می‌دهند، گفت: پرستاری یک شغل سخت محسوب می شود و این کار برای بانوان پرستار بار اضافه‌ای ایجاد می کند، زیرا آن‌ها مسئولیت فرزندانشان را هم در خانه برعهده دارند. 

او با اشاره به اینکه پرستاران دچار فرسودگی، مشکلات جسمی و کمردرد می شوند، افزود: تمامی این موانع خدمتی را برای مردم فراهم می‌کند، اما بار اضافه بر روی دوش پرستاران می‌گذاریم و آن‌ها را خسته‌تر می کنیم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه تفاوت و تبعیض بین پرستاران شرکتی در تمام بخش‌ها وجود دارد ادامه داد: مهمترین موضوع و مشکل پرستاران حقوق آن‌ها است، تا به امروز استاندارد سازی صورت نگرفته است و تعرفه‌گذاری باید هر چه سریعتر اجرا شود، البته سازمان نظام پرستاری تلاش بسیاری در این زمینه داشته است، اما در اجرا با موانع زیادی روبرو شدیم.

فرسودگی شغلی پرستاران مشکلی جدی است

امین کوهساریان، پرستار درباره فعالیت یک پرستار در بیمارستان گفت: در اغلب بیمارستان های کشور یک پرستار به جای دو پرستار کار می‌کند،  لذا چنین پرستاری به مرور زمان فرسوده و خسته‌تر می‌شود و تا زمانی که نگاه حاکمیتی به شغل پرستاری نباشد همچنان این چالش در کشور باقی می ماند.

او گفت: حیات مردم برای ما اهمیت دارد و سربازان در خط مقدم هستند، اما همین سربازان باید روحیه، امکانات و تجهیزات  کافی در اختیار داشته باشند تا در راه نمانند.

نیروهای جوان تر و باتجربه باید جایگزین نیروهای بازنشسته شوند

 محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه بالغ بر ۱۵۰ شهید گروه پرستاری در دوران کرونا داشته ایم، اما باید دستگاه‌ها بر روی یک استاندارد قابل قبول توافق کنند، افزود: باید هفت دهم گروه‌های غیر حرفه‌ای در بیمارستان ها حضور داشته باشند و مجموعاً به ازای هر تخت ۲ و نیم پرستار در ۲۴ ساعت باشند، با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده تعداد بسیار زیادی پرستار بازنشسته داریم و تا به امروز جای هیچ کدام آن‌ها پر نشده است و تعداد بسیار زیادی تخت بیمارستانی طی چند سال گذشته در کشور اضافه شده که جای آن پرستار جذب نشده است.

میرزابیگی گفت: در دولت قبل حدود ۵۵ هزار مجوز استخدامی با مجموعه پیگیری‌هایی ما اخذ شد که در این راستا وزارت بهداشت همراهی لازم را با ما انجام داد و حالا ما مجوز ۵۵ هزار پرستار، پیراپزشک، نیروی پشتیبانی و نیرو‌های غیر پرستار را داریم که ۴۰ تا ۴۵ درصد این تعداد به پرستاران اختصاص داده شده است که حدود ۳۰ هزار نفر به تازگی وارد سیستم شدند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: بایستی از نیرو‌های جوان مانند نیرو‌های طرحی، نیرو‌های ۸۹ روزه، تمدید طرح‌ها، قراردادی و شرکتی‌ها استفاده کرد.
برچسب ها: کمیود ، پرستار ، مجوز
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: