کد خبر: ۲۹۵۰۳۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۹ - ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - 2021December 08
یکی از دغدغه‌های مهم انسان‌ها از دیرباز خورد و خوراکشان بوده است. اینکه حالا چی بخوریم و چی بپوشیم‌، مربوط به دیروز و امروز نیست و قدمتی چندهزارساله دارد.

شفاآنلاین>سلامت> یکی از دغدغه‌های مهم انسان‌ها از دیرباز خورد و خوراکشان بوده است. اینکه حالا چی بخوریم و چی بپوشیم‌، مربوط به دیروز و امروز نیست و قدمتی چندهزارساله دارد. انسان‌های اولیه برای سیر کردن شکم ابتدا به طبیعت پیرامون خود آویزان شدند و با گیاه‌خواری شروع کردند ولی روزبه‌روز حریص‌تر شدند و هر چه در طبیعت بود مایملک خود کردند‌.

تنوع در خوراک و اشتهای سیری‌ناپذیر انسان‌ها دمار از روزگار کره خاکی درآورد و دیری نپایید که گوشت‌خوار شدند‌. مزه گوشت به یمن کشف آتش آنقدر به مزاج آدمی ساخت که انسان‌ها رفته‌رفته برای خوردن و قورت دادن سایر جانداران با هم مسابقه گذاشتند. همان‌طور که گوشت‌خواری می‌کردند‌، از گیاه‌خواری هم دست نکشیدند و با اختراع سالاد‌، انواع گونه‌های جانوری در کنار گونه‌های گیاهی سفره رنگارنگ انسان‌ها را غنا و جلوه‌ای دوباره بخشید‌.


از ماکیان‌، ماهیان و چارپایان گرفته‌، تا مور و ملخ و جلبک دریایی همگی سر از جهاز‌هاضمه انسان‌ها درآوردند. از همان دوران بود که هیچ جانداری در خشکی و دریا از دست انسان در امان نماند و حتی یک روز خوش هم به خود ندید‌، دیگر انسان‌ها همه‌چیز‌خوار شده بودند . اما‌ ای کاش زمان متوقف می‌شد و اشرف مخلوقات به همین گوشت‌خواری و گیاه‌خواری بسنده می‌کرد .

اشتهای سیری‌ناپذیر نسل معاصر به قدری تحریک‌پذیر شده که خوراک‌های مرسوم و سنتی پاسخگوی نیاز بی‌حد و حصر انسان امروزی نیست. از همین‌رو اکنون شاهد زمین‌خواری‌، جنگل‌خواری‌، کوه‌خواری‌، دکل‌خواری و انواع ویژه‌خواری‌هایی هستیم که با مکانیسم پاچه‌خواری و مواردی از این دست انجام می‌شود‌.

البته این ویژه‌خواری‌ها فقط شرح حال بد کشور ما نیست و در بسیاری از نقاط دنیا کم و بیش به چشم می‌خورد و کمی هم آلام ما را تسکین می‌دهد! اما در کشور ما اخیرا نوع جدیدی از خوراک‌ها عرضه شده که نشان‌دهنده وضع اسفبار سبد غذایی و رشد ناگهانی سوءتغذیه در جامعه ماست‌. در جدیدترین اخبار واصله متاسفانه شاهد ظهور پدیده زشت و مذموم «پل‌خواری» در تهران بودیم که تن هر عابر پیاده و سواره‌ای را به لرزه می‌اندازد. پیش از این شاهد انواع «کابل‌خواری» اعم از فشار قوی و ضعیف در حاشیه شهرها و روستاها بودیم که ناگهان خبر رسید در بزرگراه آزادگان «پل‌خواری» روی داده است. با کشف و پیدایش این ذائقه جدید از «هل‌و‌هوله‌خواری» باید در آینده نگران رسانه‌ای شدن «گاردریل خواری» تابلوخوری «تیربرق‌خواری» و سایر هل و هوله‌های خوراکی در شهرها بود!

به نظر می‌رسد اگر همین‌طور دست رو دست بگذاریم و اقدام عاجلی از سوی مبادی ذیربط برای رفع سوءتغذیه مزمن این گروه از «همه‌چیزخوران» صورت نگیرد‌، به زودی شاهد ظهور پدیده شوم و تکان‌دهنده «آدم‌خواری» در کشور باشیم !بهزاد طهماسبی / روزنامه‌نگار آزاد
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: