کد خبر: ۲۹۴۸۸۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - 2021December 06
واقعیت این است که بهبود شرایط واردات واکسن کرونا منجر به سرعت گرفتن واکسیناسیون شد، اما این در شرایطی است که برخی افراد تمایلی به تزریق واکسن ندارند و شاید بتوان دلیل این اقدام آن‌ها را عدم شناخت و برخی اختلالات روانی مثل وسواس فکری، نداشتن قدرت تصمیم گیری، ترس وعدم اعتماد دانست

شفاآنلاین>سلامت> شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی در جمعی از واکسن صحبت می‌کنید برخی بگویند آب مقطر است و تاثیری ندارد! این افراد معمولا از تزریق واکسن سر باز می‌زنند و دیگران را هم به نزدن واکسن تشویق می‌کنند. این در شرایطی است که حالا اعلام شده است رفت و آمد افرادی که واکسن تزریق نکرده‌اند به برخی شهرهای قرمز و نارنجی با جریمه همراه است و حتی این افراد نمی‌توانند از برخی خدمات استفاده کنند. سوال این است که با وجود اصرار و الزامی که از سوی جامعه برای تزریق واکسن وجود دارد چرا باز هم برخی از تزریق واکسن سر باز می‌زنند؟


واقعیت این است که بهبود شرایط واردات واکسن کرونا منجر به سرعت گرفتن واکسیناسیون شد، اما این در شرایطی است که برخی افراد تمایلی به تزریق واکسن ندارند و شاید بتوان دلیل این اقدام آن‌ها را عدم شناخت و برخی اختلالات روانی مثل وسواس فکری، نداشتن قدرت تصمیم گیری، ترس وعدم اعتماد دانست.

اصل ماجرا این است که به گفته روانشناسان این افراد معمولا جان دوست هستند. یعنی حاضرند در اثر کرونا بمیرند اما واکسن نزنند! حتی‌عدم شناخت دقیق از ماجرا سبب شده تا بعضا دیالوگ‌هایی مثل «واکسن بزنیم دو سال دیگر می‌میریم» یا «واکسن توطئه غرب است برای لت و پار کردن کشورهای جهان سوم» را از این افراد شاهد باشیم.

این در حالی است که یک عده هم به دلیل ترس و رعبی که در جامعه حاکم شده اقدام به تزریق واکسن نمی‌کنند چون شنیده اند که مثلا فلان شخص با این که واکسن زده ولی کرونا گرفته، فوت شده و همین موضوع کافی است که آن‌ها اقدام به تزریق واکسن نکنند!

در این بین افرادی هم هستند که منتظرند ببینند بقیه که واکسن زده‌اند دچار چه عاقبتی شده اند، آن‌ها منتظرند مثلا چند ماه که گذشت و اتفاقی برای تزریق‌کنندگان واکسن رخ نداد آن وقت بروند و واکسن بزنند!

یک دسته هم هستند که دوست دارند واکسن بزنند اما بین واکسن‌های موجود قادر به تشخیص بهترین نیستند و مدام از این و آن سوال می‌کنند که آسترازنکا بهتر است یا سینوفارم؟ اسپوتنیک بهتر است یا برکت؟

اما دسته دیگری هم در میان کسانی که واکسن نمی زنند وجود دارند که فکر می‌کنند اگر ۷۰درصد جامعه واکسن بزنند کفایت می‌کند. پس آن‌ها می‌توانند در ۳۰ درصد بقیه قرار بگیرند و واکسن نزنند!
در نهایت اما یک اصل در بین همه این افراد مشترکا وجود دارد و آن هم خودخواهی است، آن‌ها ترجیح می‌دهند دیگران را قربانی کنند اما به خودشان کمترین آسیبی وارد نشود! یک زمانی می‌گفتیم برای دگر مراقبتی از ماسک استفاده کنید و حالا هم بدون شک بهترین راه مراقبت از عزیزانمان تزریق واکسن است. با این حال به نظر می‌رسد بهترین راه حل برای این موضوع تولید محتوای درست درباره شناخت واکسن است. به این طریق شاید بتوان افرادی را که شناخت کافی درباره واکسن ندارند را آگاه ساخت و تصمیم‌گیری را برای آن‌ها آسان کرد. روزنامه آفتاب یزد 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: