کد خبر: ۲۹۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۲ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۳ - 2014July 28
شفاآنلاین-یک متخصص طب سفر با هشدار درباره امکان بروز عارضه‌های ناشی از لخته خون در سالخوردگان در سفرهای طولانی توصیه کرد: افراد مسن باید به ازای هر یک ساعت و نیم نشستن در وسیله نقلیه ۱۰ دقیقه قدم بزنند تا این عارضه‌ها را به حداقل برسانند.
به گزارش شفا آنلاین،مرتضی ایزدی،‌ متخصص طب مسافرت با اشاره به نزدیک شدن به تعطیلات عید سعید فطر و افزایش حجم سفرها در روزهای پیش رو تاکید کرد، افراد باید در زمان مسافرت بویژه مسافرت‌هایی که زمان محدود ولی حجم زیادی را در بر می‌گیرد، در زمینه ایمنی و سلامت نکاتی را رعایت کنند.

ایزدی گفت: در حوزه ایمنی مسلما فردی که می‌خواهد مسافرت کند باید به وسیله سفر،‌ محل اسکان،‌ محل‌های پر رفت‌و‌آمد و این قبیل مسائل دقت داشته باشد.

به گفته این متخصص طب مسافرت، در سفرها بخصوص سفرهایی که به مدت طولانی انجام خواهد شد، افراد باید خود را با ضعیف‌ترین عضو گروه هم‌پا و هماهنگ کنند، یعنی اگر بچه شیرخواری در سفر حضور داشت باید سفر خود را به گونه ای هماهنگ کنند تا سلامت کودک به خطر نیفتد.

وی تاکید کرد: برای سفرهای طولانی مدت اتوبوس وسیله مناسبی برای انتخاب نیست چراکه فرد مسن لازم است بعد از هر یک ساعت و نیم نشستن در وسیله نقلیه، 7 تا 10 دقیقه قدم بزند تا امکان بیماری‌های ناشی از لخته خون در بدن را به حداقل برساند؛ بنابراین بهتر است از وسایل دیگر مانند وسیله شخصی استفاده کنند.

ایزدی خاطرنشان کرد: در مسافرت بحث دمای هوا بخصوص در فصل تابستان بسیار با اهمیت است و مردم نباید به مناطقی سفر کنند که گرفتار کمبود آب شوند؛ خصوصا برای افراد مسن که کم‌آبی زمینه ایجاد بیماری‌های قلبی را موجب می شود و یا در شیرخواران که مساله کاهش آب بدن و عوارض ناشی از آن را بوجود می آورد.

این متخصص طب مسافرت همچنین تاکید کرد اگر فرد بارداری که در سه‌ماه نخست یا 3 ماه آخر بارداری قرار دارد، همراه شماست، نباید بیش از مسافت 2 ساعت از محلی که قرار است فرد در آنجا فارغ شود، فاصله بگیرد.

نکته دیگر استفاده از غذاخوری‌های بین شهری و درون شهری است که در این مورد حتما باید علامت و تاییدیه‌های مشخص استاندارد و بهداشتی بودن را دارا باشد، در غیر اینصورت نباید از مراکز رفاهی استفاده کنند.

ایزدی همچنین توصیه کرد در هنگام مسافرت افراد باید برای حمل غذا از یخچال یا یخدان استفاده کنند؛ در غیر اینصورت استفاده از غذاهای ساده که از یکنوع ماده غذایی تشکیل شده باشد، توصیه می شود زیرا در غذاهایی که از چند نوع ماده غذایی تشکیل شده باشد، امکان رشد میکروبی بیشتر است.

نکته بعدی شرایط استفاده از منابع طبیعی است که حتما باید در نظر داشت از لباس‌های آستین بلند استفاده شود، بخصوص در هنگام حضور در جنگل ها، تا از گزش حشرات در امان بود ضمن اینکه استفاده از پمادهای ضد گزش بسیار توصیه می‌شود، در مقابل آفتاب حتما از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنند تا دچار سوختگی نشوند.

ایزدی خاطرنشان کرد: در استفاده از مناطقی مثل دریاچه‌ها و نهر‌ها و رودخانه‌ها که تحت مراقبت نیستند باید از نظر ایمنی نهایت دقت را به عمل آورد ضمن اینکه در بسیاری از موارد این برکه‌ها و رودخانه‌ها عاملی برای انتقال بیماری هستند.
فارس
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: