کد خبر: ۲۹۴۳۸۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - 2021November 28
اگر فردی بیماری زمینه‌ای و چاقی مفرط دارد و می‌داند ممکن است نکات بهداشتی به درستی در مترو رعایت نشود باید از حضور در آن محل خودداری کند و سعی کند در محل پرتردد نباشد.
شفاآنلاین>سلامت>حیدری گفت: اکنون همه انواع واکسن در کشور موجود است و ۵۰ روز ذخیره واکسن هم داریم.
به گزارش شفاآنلاین:کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت در حاشیه همایش ۱۰۰ روز توفیق خدمت ۱۰۰ میلیون دز تزریق سلامت در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های ما علی رغم تشکر جانانانه از مردم که برای دریافت واکسن مراجعه کردند، واکسیناسیون است، حدود ۸۳ درصد جمعیت هدف بالای ۱۲ سال واکسن کرونا دریافت کردند و این باعث شد مردم پایه‌ای از ایمنی داشته باشند و این مسئله بستری و فوت را کاهش داد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که واکسن همه مشکلات را رفع نمی‌کند، اما بهترین استراتژی است. در کنار آن بحث رعایت دستورالعمل‌ها بسیار برای ما اهمیت دارد. همان تعداد محدودی که واکسن را دریافت نکردند بیشتر در خطر هستند و حتی اگر ویروس در گردش باشد چه بسا کسانی که واکسن زدند هم ممکن است مبتلا شوند. دربحث رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وضعیت چندان خوبی نداریم و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی حدود ۴۷.۶ درصد بوده که نگران کننده است.

حیدری افزود: در کشور‌های اروپایی که درصد واکسیناسیون آن‌ها از ما بالاتر هم بود، اقدام به بازگشایی کردند و موج جدید در آن کشور‌ها رخ داد و خوشبختانه ما موج ششم نداشتیم، ولی اگر فعالیت‌ها کنترل نشود نمی‌توان خیلی مدیریت کرد و نقش مردم در خودمراقبتی مهم است. اکنون افراد بالای ۶۰ سال و بیماران خاص باید برای دریافت دز سوم مراجعه کنند، زیرا یکی از راه‌های مقابله با موج بعدی همین اقدام است.

حیدری درباره شناسایی سویه جدید کرونا بیان کرد: آخرین جهش کرونا که در آفریقای جنوبی مشاهده شده است عجیب و غریب است از این باب که ۳۲ جهش در این سویه جدید مشاهده شده است که سرعت بیماری زایی آن و درمانش را اندکی سخت‌تر می‌کند. آنچه که همکاران ما موظف بودند همکاری با وزارت خارجه بود که مراوده با کشور‌های آلوده به این سویه جدید را متوقف کنند. همه فعالیت‌های اجتماعی آغاز شده است و مردم باید خودشان هم رعایت کنند. اگر فردی بیماری زمینه‌ای و چاقی مفرط دارد و می‌داند ممکن است نکات بهداشتی به درستی در مترو رعایت نشود باید از حضور در آن محل خودداری کند و سعی کند در محل پرتردد نباشد. میزان استفاده از ماسک ۵۰ درصد است و این امر باید اصلاح شود.

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره توزیع دوز سوم برخی واکسن‌ها به ویژه پاستوکووک بیان کرد: از دانشگاه‌های علوم پزشکی خواستیم برای اطلاع رسانی به مردم برنامه ریزی کنند تا توزیع واکسن‌ها مشخص باشد. ۱۳۲۲ مرکز واکسیناسیون داریم که سهمیه‌ها واکسن‌های آن‌ها متفاوت است و دانشگاه‌ها باید اطلاع رسانی صحیح انجام دهند. اکنون همه انواع واکسن در کشور موجود است و ۵۰ روز ذخیره واکسن هم داریم.

حیدری در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره شرایط ورود مسافران به کشور با شناسایی سویه جدید کرونا بیان کرد: یکی از شرایط ورود به کشور کارت واکسن است و طبیعتا مراجعه به کشور از کشور‌های آلوده حساسیت بیشتری برایمان دارد و اگر فرد علائم داشته باشد بررسی شده و از او تست گرفته می‌شود و وزارت راه و ترابری مکانی برای قرنطینه افراد آلوده در نظر گرفته است و اگر مجددا تست فرد منفی شود می‌تواند از قرنطینه خارج شود.

وی درباره مشکل کمبود نیرو‌های بهداشتی در پایانه‌های مرزی و فرودگاهی برای رصد و پایش مسافران گفت: کمبود نیروی انسانی در مجموعه ما یک مسئله اساسی است که در ستاد ملی کرونا مطرح شد. تکالیف ما در حوزه بهداشت سنگین و نیرو‌ها محدود است و این یک نقطه ضعف ما است و دستور ایشان این بود که جلسه‌ای با وزارت راه و ترابری و کشور بگذاریم که مراقبت‌های مرزی را تقویت کنیم که قرار شد بر نظارت بر فرودگاه امام و ۸۲ پایگاه مرزی دیگر اهتمام ورزیم.
برچسب ها: ذخیره ، واکسن ، کرونا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: