کد خبر: ۲۹۴۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۹ - ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - 2021November 27
سویه دلتا، جشن قبلی پیروزی بر کرونا را به سوگ نشاند. رعایت پروتکل‌ها و پذیرفتن تأثیر واکسیناسیون می‌تواند ضامن بهبود شرایط باشد

شفاآنلاین>سلامت> 2ماه از پایان پیک پنجم در کشور می‌گذرد. در شرایطی که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند پاییز امسال با شروع پیک ششم همراه خواهد بود و حتی در برخی هفته‌ها شاهد افزایش آمار ابتلا، بستری و فوت بودیم، اما حالا خبر می‌رسد کرونا بالاخره بعد از 289روز بار دیگر روی خوش خود را نشان داده و براساس نقشه جدید رنگ‌بندی، همه شهرهای کشور از وضع قرمز کرونایی خارج شده‌اند.

به گزارش شفاآنلاین: آخرین بار بهمن سال گذشته و پیش از شروع پیک چهارم بود که کشور چنین تجربه خوبی را پشت سر گذاشت و پیش‌تر از آن هم مسئولان در اردیبهشت99 با کاهش آمار مبتلایان و خروج از وضع قرمز جشن پیروزی بر کرونا گرفتند؛ جشنی که مدتی بعد به سوگواره مرگ‌های کرونایی بر اثر سویه دلتا بدل شد.

این بار هم کارشناسان معتقدند برای تکرار نشدن تجربه تلخ اردیبهشت سال گذشته باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی و واکسیناسیون را بیش از پیش جدی گرفت تا نقشه بدون لکه قرمز حفظ شود.

کدام شهرستان‌ها دیگر قرمز نیستند؟
براساس نقشه جدید رنگ‌بندی کرونا، آخرین شهرهای قرمز باقی‌مانده روی نقشه یعنی اشنویه، پیرانشهر (آذربایجان غربی)، طبس، فردوس (خراسان جنوبی)، زابل (سیستان و بلوچستان)، زرند، شهربابک (کرمان) و خاتم (یزد) هم به نارنجی تغییر رنگ داده‌اند.
هم‌اکنون طبق اعلام وزارت بهداشت، هیچ شهرستانی به رنگ قرمز نیست و فقط ۲۲شهرستان به رنگ نارنجی، ۲۰۷شهرستان به رنگ زرد و ۲۱۹شهرستان آبی اعلام شده‌اند. اشنویه، پیرانشهر (آذربایجان غربی)، چرداول (ایلام)، بیرجند، طبس، فردوس (خراسان جنوبی)، بردسکن، گناباد (خراسان رضوی)، طارم (زنجان)، دامغان، شاهرود (سمنان)، زابل (سیستان و بلوچستان)، ممسنی (فارس)، زرند، سیرجان، شهربابک (کرمان)، کهگیلویه (کهگیلویه و بویراحمد)، پلدختر (لرستان)، بافق، بهاباد، خاتم و مهریز (یزد) شهرستان‌های نارنجی روی نقشه هستند.

دلیل خروج دیرهنگام از وضعیت قرمز
هرچند از نگاه کارشناسان، مهم‌ترین عامل قرمز ماندن یا ورود دوباره این شهرها به وضع قرمز بعد از پیک پنجم، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی بود، اما برخی شهرها برای این شرایط دلایل خود را داشتند.
مسئولان استان یزد اعلام می‌کنند جمعیت پایین مهریز و خاتم موجب شد این 2شهرستان مهر امسال و بعد از پایان پیک پنجم، مجددا به وضعیت قرمز بازگردند؛ سخنگوی علوم‌پزشکی یزد در این‌باره می‌گوید: مهریز و خاتم جمعیت بالایی ندارند و به محض ابتلای چند نفر به سرعت تغییر رنگ می‌دهند؛ زیرا رنگ‌بندی کرونایی براساس آمار ابتلا و بستری نسبت به جمعیت تعیین می‌شود. ابراهیم سلمانی با بیان اینکه این استان در نوبت اول 86.6 و نوبت دوم 70درصد جمعیت خود را واکسینه کرده است، می‌گوید: ما همیشه جزو 5استان اول از نظر واکسیناسیون بوده‌ایم و از سوی دیگر با نظارت‌های سختگیرانه امیدواریم در هفته‌های آینده وضع مطلوب‌تری را تجربه کنیم. عامل قرمز شدن شهرستان‌ها در یزد ممکن است جمعیت پایین باشد، اما در استان‌های شمال‌غرب کشور وقوع دیرتر پیک پنجم و به تبع آن عبور دیرتر از قله پیک، عامل ماندگاری وضع قرمز گزارش شده بود. در سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و کرمان هم عامل اصلی بازگشت وضعیت قرمز به برخی شهرها بعد از پیک پنجم، کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی عنوان شد.
حالا به‌نظر می‌رسد رشد واکسیناسیون و افزایش نسبی رعایت پروتکل‌های بهداشتی موجب شده خبری از شهرهای قرمز نباشد.

فرازونشیب شهرهای قرمز
فارغ از شرایط فعلی، رنگ‌بندی کرونایی در شهرستان‌های کشور در هفته‌های گذشته فرازونشیب زیادی را پشت سر گذاشته است؛ به‌طوری که در هفته اول آبان (8آبان) تعداد شهرستان‌های قرمز 22مورد بود که در کمتر از یک هفته بعد (12آبان) به 29مورد و 3روز بعد (15آبان) به 33مورد رسید. اما از هفته سوم آبان (22آبان) روند کاهشی آغاز شد؛ به‌طوری که در این هفته 26شهرستان قرمز بودند و در آخرین هفته (29آبان) نیز تعداد شهرستان‌های قرمز به 8مورد کاهش یافت.
این فرازونشیب البته در همه شهرهای کشور وجود دارد. برای مثال در سیستان‌وبلوچستان هرچند به‌گفته سخنگوی علوم‌پزشکی زاهدان روند ابتلا، بستری و فوت چند هفته‌ای است کاهشی شده، اما این روند با فرازونشیب همراه بوده است. شهرستان زابل در این استان که 12آبان با کم‌توجهی به رعایت نکات بهداشتی به وضعیت قرمز بازگشت در آخرین رنگ‌بندی از این شرایط خارج شد.
محمدهادی عباسی البته از 2روز بدون فوت کرونایی در چهارشنبه و پنجشنبه هفته‌ گذشته در سیستان و بلوچستان هم خبر می‌دهد و امیدوار است این روند استمرار داشته باشد. اما در مجموع با توجه به همین فرازونشیب‌ها، کارشناسان معتقدند چندان نباید به وضع فعلی شهرستان‌های کشور خوش‌بین بود.

استان‌های در خطر بازگشت به وضعیت قرمز
در شرایطی که هنوز خطر وقوع پیک ششم از سر ایران نگذشته است و درحالی‌که دانشمندان از شناسایی سویه تکامل یافته و خطرناک ویروس کرونا در آفریقای جنوبی خبر می‌دهند و معتقدند این سویه تهدیدی بزرگ برای کشور‌ها محسوب می‌شود، همچنان برخی شهرهای ایران آمار پایینی در واکسیناسیون علیه کرونا به‌عنوان مهم‌ترین راه مقابله با این بیماری دارند. بنا بر اعلام وزارت بهداشت در هفته پایانی آبان، واکسیناسیون در کشور به بیش از ۸۲درصد جامعه هدف رسیده است، اما برخی استان‌ها چون قم، کردستان و سیستان و بلوچستان کمترین مشارکت و گیلان، مازندران و مرکزی بیشترین مشارکت در واکسیناسیون را داشته‌اند. متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری هم با استناد به این آمار تأکید می‌کند در شرایط فعلی قم، کردستان و سیستان و بلوچستان استان‌هایی هستند که با توجه به آمار پایین واکسیناسیون بیشتر در معرض خطر بازگشت به وضعیت قرمز کرونایی قرار دارند. مسعود مردانی با تأکید بر اینکه سویه جدید به ایران نرسیده و سازمان بهداشت جهانی هنوز آن را سوش قابل اعتنایی گزارش نکرده است می‌گوید: وضعیت کشور مطلوب است، اما نباید یادمان برود اردیبهشت99 آمار مبتلایان روزانه ما از عدد امروز بسیار کمتر بود. متأسفانه با بی‌توجهی‌های صورت گرفته در زمانی که هیچ شهرستان کشور قرمز نبود، زمینه برای شیوع گسترده سویه دلتا فراهم شد و طبق آمار تا 100هزار ایرانی فقط بر اثر نوع دلتا فوت کردند. او تصریح می‌کند:‌ درصورتی که پوشش واکسیناسیون کامل‌ و رعایت پروتکل‌ها جدی گرفته نشود هنوز هم در معرض خطر پیک ششم خواهیم بود؛ به همین دلیل باید مردم رعایت کنند. این خطر متوجه همه‌جاست، اما برخی مناطق که واکسن کمتری دریافت کرده‌اند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.

 ‌ ‌   ***
روز گذشته (جمعه 7آذر) 4384نفر مبتلای جدید شناسایی شد که با احتساب این تعداد مجموع مبتلایان به کرونا در کشور تا امروز به 6میلیون‌و۱۰۲هزار و ۵۶نفر رسیده است. ‬در این روز، ۸۶بیمار مبتلا به کرونا هم جان خود را از دست دادند؛ در حالی که برخی استان‌ها چون کردستان، خراسان شمالی، ایلام، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان توانستند روزهای بدون فوت را به ثبت برسانند.


 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: