کد خبر: ۲۹۴۰۲
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۳ - 2014July 27
شفا آنلاين-درمان با اشعه مادون قرمز يا کيسه‌هاي گرم و... که گرماي سطحي ايجاد مي‌کنند، هيچ خطري براي مادر و جنين ندارد و در صورتي که فرد مشکل خاصي مثل خونريزي، اختلال عروقي يا بي‌حسي و اختلال حسي نداشته باشد و درمان‌ها به‌طور صحيح استفاده شوند، با ايجاد گرمايي ملايم در ناحيه کمر، گردش خون را بهبود مي‌بخشند، گرفتگي عضلات را برطرف مي‌كنند و در نتيجه باعث بهبود درد مي‌شوند.
به گزارش شفا آنلاين،دکتر صوفيا نقدي،دکتراي تخصصي فيزيوتراپي و دانشيار گروه فيزيوتراپي دانشگاه علوم پزشکي تهران گفت: علت تجويز فيزيوتراپي در دوران بارداري چيست؟ همان‌گونه که مي‌دانيد، در دوران بارداري، بدن يک خانم دچار تغييرهايي مي‌شود که مهم‌ترين آنها تغييرات هورموني و فيزيکي است كه در ماه‌هاي اول باعث تغيير در قوام ليگامان‌ها شده و با شل‌شدن آنها و افزايش انعطاف‌پذيري مفاصل، بدن آماده مي‌شود که تغييرهاي دوران بارداري و نگهداري جنين در حال رشد در شکم را تحمل کند اما همين موضوع يکي از مهم‌ترين علل کمردرد در ماه‌هاي اول بارداري است، همان‌گونه که در دوران قاعدگي نيز به دليل تغييرهاي هورموني، خانم‌ها کمردرد را به شكل‌هاي مختلف تجربه مي‌کنند.

 از طرفي با رشد جنين به دليل قرار گرفتن‌اش در قسمت جلويي فقرات کمري، مرکز ثقل بدن مادر عوض مي‌شود و اين عامل همراه تغييرهايي که در اثر شلي ليگامان‌ها در مفاصل ايجاد شده بود، عامل بروز کمردردهاي 3 ماهه آخر است. پژوهش اخيري که توسط دکتر نورالدين نخستين انصاري و همکارانشان در گروه فيزيوتراپي دانشگاه تهران در رابطه با شيوع کمردرد در دوران بارداري و بررسي عوامل خطر آن انجام شد، نشان داده بروز کمردرد در مادراني که در دوران قاعدگي کمردرد داشته‌اند، بيشتر است.

تحقيقات انجام‌شده در کشورهاي مختلف و همچنين کشور ما نشان داده که به‌طور ميانگين، بيش از 50 درصد خانم‌هاي باردار، دچار کمردرد (اغلب با شدت متوسط) مي‌شوند و پژوهشي که در سال 2012 در آمريکا انجام شد، نشان داد که از اين بين، حدود 60 درصد افراد، در فعاليت‌هاي روزمره و شغلي خود مشکلاتي را تجربه خواهند کرد. پس خانم‌ها نبايد با بروز کمردرد نگران شوند، زيرا کمردرد دوران بارداري مشکل شايعي است و تحقيقات مي‌گويد با توجه به علت کمردرد اين افراد که بيشتر شامل تغييرهاي فيزيکي است با انجام تمرين‌هاي مناسب و اصلاح وضعيت بدن و فعاليت صحيح، مي‌توان آنها را برطرف کرد و در اين راه فيزيوتراپي، رکن اصلي درمان است و مادر را از دارودرماني و درمان‌هاي ضددرد اضافي بي‌نياز مي‌کند. تحقيقات محققان و تجربه سال‌ها کار ما، نشان مي‌دهد فيزيوتراپي در اين دوران، نه‌تنها ضرر ندارد، بلکه مفيد هم هست و حتي اگر به موقع شروع شود، مي‌تواند از بروز کمردرد جلوگيري کند.



فيزيوتراپي اشعه ندارد

بيشتر خانم‌ها و خانواده‌هايشان نگران اشعه‌اي که در کارهاي درماني استفاده مي‌شود، هستند. بايد اصلاح کنم آنچه به‌عنوان اشعه مطرح مي‌شود، طيف وسيعي از درمان‌هاي فيزيوتراپي است که اصطلاح تخصصي آن الکتروتراپي است و شامل موارد مختلفي مثل امواج ماوراي ‌صوت (اولتراسوند)، تحريک‌هاي الکتريکي از طريق پوست و درمان‌هاي گرمايي مثل اشعه مادون قرمز و کيسه‌هاي گرماي مرطوب و... است.

اين روش‌ها اگر مادر مشکل خاصي مثل خونريزي‌هاي غيرعادي، تومور و... نداشته باشد و در موضعي غير از ناحيه شکم و اطراف رحم استفاده شوند، بالقوه هيچ تاثير سوئي ندارند و اساسا ويژگي مهم درمان‌هاي فيزيوتراپي همين است که چون به‌طور موضعي استفاده مي‌شوند و اثرهاي موضعي دارند، اغلب ايمن و بي‌خطر هستند. با اين وجود، در درمان‌هايي مانند امواج ماوراي صوت که اثر عمقي‌تري دارند، بهتر است احتياط شود و در ناحيه کمر استفاده نشوند. البته شواهدي براي خطرناک‌بودن و باعث سقط شدن در دوران بارداري براي آنها گزارش نشده ولي معمولا اين تکنيک‌هاي درماني استفاده نمي‌شود.

 تحريک‌هاي الکتريکي که به‌عنوان درمان ضددرد استفاده مي‌شوند نيز اساسا در ناحيه شکم يا مناطقي که بتوانند باعث انقباض رحم بشوند، نبايد به کار بروند. همچنين در نقاط خاص، طب‌سوزني که مي‌تواند رحم را تحت‌تاثير قرار بدهد نبايد استفاده شوند. اگر هم در موضعي از آنها استفاده و انقباض رحم ايجاد شد بايد سريعا متوقف شوند ولي در ساير نواحي بدن يا در ناحيه کمر با شدت‌هاي خيلي کم و با شرايط خاص مي‌توان از جريان‌هايي که به «تنس» موسوم‌اند براي کاهش درد استفاده كرد.


گرما‌درماني در فيزيوتراپي

درمان با اشعه مادون قرمز يا کيسه‌هاي گرم و... که گرماي سطحي ايجاد مي‌کنند، هيچ خطري براي مادر و جنين ندارد و در صورتي که فرد مشکل خاصي مثل خونريزي، اختلال عروقي يا بي‌حسي و اختلال حسي نداشته باشد و درمان‌ها به‌طور صحيح استفاده شوند، با ايجاد گرمايي ملايم در ناحيه کمر، گردش خون را بهبود مي‌بخشند، گرفتگي عضلات را برطرف مي‌كنند و در نتيجه باعث بهبود درد مي‌شوند.

ماساژ ملايم و تمرين‌هاي اختصاصي که توسط متخصص فيزيوتراپي آموزش داده مي‌شوند و با شدت کم انجام مي‌شوند اثر سوء ندارد و مي‌توان گفت درمان اصلي در اين بيماران محسوب مي‌شود. توصيه مي‌کنم خانم‌هاي باردار در صورت اطمينان از نداشتن مشکلاتي که برخي از آنها در بالا ذکر شد، به کلينيک‌هاي فيزيوتراپي مراجعه و آموزش‌هاي لازم را دريافت کنند و بدون هيچ نگراني از خدمات فيزيوتراپي بهره‌مند شوند.


سلامت
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مریم حاجیان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
0
0
باعرض سلام وتشکرازمطالب عالیتون .یه سوال ازخدمتتون داشتم.من 10جلسه فیزیوتراپی برای کمردردم رفتم.که ازجریان ویو اس ولیزر برایم استفاده کردند.بعدازان متوجه شدم بارداربوده ام.به دکترزنان گفتم به نظرتان برای جنین اشکالی نداشته گفت چون لیزربوده دقیق نمیدانم.بروازفیزیتراپیستی که پیشش میرفتی بپرس اگه خطرداشته نامه بده سقط کنیم.فیزیوتراپیستم باتردیدگفت اشکال نداره.چون لیزرروی کمرت بوده وعمقش به حدی نبوده که به شکم برسه.ولی من بازهم نگرانم وخیلی ناراحتم.لطفاشمامراراهنمایی کنید.من حاظرم سقط بشه ولی بچه ناقص نداشته باشم.خداخیرتون بده.جواب من رابدهید.
مدیر پایگاه باسلام
ما ازنوع لیزرواقدامات صورت گرفته بی خبریم اما بهتراست با متخصصین مربوطه مشورت کنید  تا نظرنهایی بدهند .چراکه ما ازوضعیت بالینی شما اطلاعی نداریم
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: