کد خبر: ۲۹۳۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 17
ما تلاش کردیم مسیر هر گونه دخل و تصرف به کارت واکسن دیجیتال را ببندیم و رئیس مرکز بازرسی وزارت بهداشت اعلام کرد که برخی موارد تخلف وجود داشته است
شفاآنلاین>سلامت>شریفی زارچی گفت: وزارت بهداشت به تخلف تغییر برند واکسن از داخل وزارتخانه واکنش نشان داد.
به گزارش شفاآنلاین: شریفی زارچی سرپرست مرکز آمار و فناوری اطلاعات اظهار کرد: ما شاخص‌های برای اثربخشی واکسن‌ها تعریف کردیم و داده‌های دقیقی را در اختیار مردم قرار دهیم و گزارشی که به وزیر بهداشت ارائه شد در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار گرفت.

او ادامه داد: وقتی به مقوله فوت یا بستری پس از واکسیناسیون می‌پردازیم باید توجه داشت که فوت و بستری ناشی از عوارض واکسن با فوت و بستری ناشی از ابتلا به کرونا مدتی پس از واکسیناسیون متفاوت است و باید این موضوع را بررسی کرد که اگر فرد واکسن تزریق کرد چه میزان جلوگیری از فوت و بستری صورت گرفته است، باید دانست که هیچ واکسنی اثربخشی صد درصدی ندارد و به همین دلیل افراد پس از واکسیناسیون همچنان باید از ماسک استفاده کنند.

شریفی زارچی بیان کرد: این احتمال وجود دارد تا فردی پس از واکسیناسیون بر اثر ابتلا به کرونا فوت کند، اما احتمال آن بسیار زیاد کاهش پیدا می‌کند و میزان مرگ و میر در واکسن رده‌ها بسیار کمتر از واکسن نزده‌هاست و باید دانست که اثربخشی واکسن‌ها در سنین مختلف و زمان پیک یا نزول موج کرونا متفاوت است و اینکه بخواهید درصدی کلی برای اثربخشی واکسیناسیون ارائه کنیم ساده انگاری است.

سرپرست مرکز آمار و فناوری اطلاعات بیان کرد: اثربخشی واکسن روی ابتلا، بستری و فوت قابل بررسی است و ما در مطالعه‌ای میزان اثربخشی واکسن روی فوت را در بازه ۵ تیر که آغاز تزریق نوبت دوم واکسن در کشور بودیم بررسی کردیم و اگر واکسیناسیون اتفاق نمی‌افتاد ده‌ها مرگ در گروه سنی بالای ٧۵ سال داشتیم. همچنین باید دانست، بیان این جمله که چند درصد افراد واکسن زده فوت شدند آمار نادرستی است که متاسفانه گروه‌های ضد واکسن از آن استفاده می‌کنند.

سرپرست مرکز آمار و فناوری اطلاعات ادامه داد: ما در گزارش ارائه شده درباره اثربخشی واکسن در پیشگیری از مرگ و میر تنها افراد تست مثبت کرونا را ملاک قرار ندادیم و افرادی که مشکوک و علامت دار بودند در آمار لحاظ شدند.

شریفی زارچی بیان کرد: میزان مرگ و میر در گروه ٢۵ تا ۴٩ سال در افراد واکسینه نشده بیشتر است و باید جوانان را برای این منظور متقاعد کرد واکسن بزنند که جوانان عامل انتقال بیماری به سایر اعضای خانواده هستند.

سرپرست مرکز آمار و فناوری اطلاعات درباره گزارش تخلف تغییر نوع واکسن برخی افراد با کمک نیرو‌های وزارت بهداشت بیان کرد: برخی کشور‌ها واکسن‌هایی را مورد تایید قرار دادند و سینوفارم در بین آن‌ها نبود و این سیاست برخی کشور‌های اروپایی و کانادا مقبول نیست و جان مردم را به خطر می‌اندازد، زیرا مردم را مجبور می‌کنند دو نوبت واکسن علاوه بر ٢ نوبتی که فرد قبلا انجام داده است واکسن دریافت کند و این می‌تواند جان فرد را به خطر بیندازد و از طرفی ما نمی‌توانستیم اسم واکسن را تغییر دهیم، چون واکسن یک سند معتبر ملی است.

او ادامه داد: ما برای پیشگیری از هر گونه بروز خطا امکان تغییر کارت واکسن را محدود به ستاد وزارتخانه کردیم و درخواست تغییر نوع واکسن در کارت واکسن منوط به امضای سه نفر معاون بهداشت، حراست و بازرسی از هر دانشگاه علوم پزشکی است و کسانی که در شرایط اضطرار سفر هستند و باید به کشور‌های اروپایی و کانادا سفر کنند می‌توانند در صورت امضای رضایت نامه و اعلام هشدار‌های تزریق دوز سوم و چهارم واکسن، یک دوز استرازنکا دریافت کنند.

مسیر هر گونه دخل و تصرف به کارت واکسن دیجیتال را می‌بندیم

شریفی زارچی بیان کرد: ما تلاش کردیم مسیر هر گونه دخل و تصرف به کارت واکسن دیجیتال را ببندیم و رئیس مرکز بازرسی وزارت بهداشت اعلام کرد که برخی موارد تخلف وجود داشته است، اما این موارد در مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت نبوده است.

سرپرست مرکز آمار و فناوری اطلاعات درباره ثبت نشدن اطلاعات افراد شرکت کرده در کارآزمایی بالینی واکسن اسپایکوژن، رازی و فخرا بیان کرد: یک طرح مطالعاتی واکسن برکت بود که اطلاعات کل افرادی که واکسن تزریق کرده بودند ثبت شد و کارت واکسن صادر شد و این موضوع برای واکسن پاستور هم رخ داد.

او ادامه داد: درمورد واکسن کووپارس، اسپایکوژن و فخرا، امکان ثبت را برگزار کنندگان کارآزمایی بالینی پیشنهاد دادیم، ولی چون تعداد افراد زیاد بود آن‌ها درخواست داشتند اطلاعات را به صورت فایل به ما بدهند و ما به دنبال صحت سنجی اطلاعات هستیم. تلاش میکنیم داوطلبان دریافت واکسن رازی و اسپایکوژن تا هفته آینده برایشان کارت صادر شود که کنار کارت واکسن نوشته می‌شود کارآزمایی بالینی تا زمانی که با تایید برند توسط غذا و دارو کارت اصلی صادر شود.

شریفی زارچی انتقادات درباره شاخص رنگ بندی کرونا بر اساس آمار بستری بیان کرد: یکی از انتقادات این بود، برخی عنوان می کردند اینکه رنگ بندی‌ها بر اساس شاخص بستری است به نوعی نوش دارو پس از مرگ سهراب است اما علت اینکه ما بستری‌ها را ملاک قرار دادیم این بود که در دانشگاه‌های مختلف تست به میزان کافی در بازه های زمانی انجام نمی‌شود و گاهی درصد تست ها افزایش و گاهی کاهش پیدا می‌کند و این نوسان تست نمی‌تواند شاخص مناسبی برای تعیین رنگ بندی باشد.

او درباره در دسترس بودن پرونده الکترونیک برای همه افراد بیان کرد: ما در تلاش هستیم تا پروند الکترونیک به صورت وب سرویس در اختیار افراد قرار گیرند، باید توجه داشت که به دلیل تعدد سامانه‌ها در بیمه‌ها کد خدمات سلامت و داروها متفاوت بود و ما در چند ماه اخیر کدگذاری را یکسان سازی و استانداردسازی کردیم که یک اقدام زیربنایی بود.

شریفی زارچی درباره پیش بینی موج ششم کرونا بیان کرد: پیش بینی زمان شروع یک موج دشوار است و محتمل ترین مورد در شکل گیری یک موج می‌تواند ناشی از ورود یک سویه جدید در کشور است و با دوستان در انستیتو پاستور تماس گرفتیم که موارد ابتلا در شهری مانند زابل را بررسی کنند تا ببینیم سویه جدیدی وارد کشور شده است یا نه؟و هنوز شواهدی از ورود سویه جدید به کشور گزارش نشده است و اکنون روند بستری در اکثر استان‌ها به جز خراسان جنوبی نزولی و در شهرستان های قرمز روند بستری صعودی است و همچنان باید نکات بهداشتی را رعایت کنیم و نمونه گیری برای توالی یابی ویروس از سوی دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود و توالی یابی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، انستیتو پاستور و دانشگاه علوم بهزیستی انجام می‌شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: