کد خبر: ۲۹۳۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 17
باید ژل‌های مورد تایید استفاده شود و توجه داشت که عوارض بسته به نوع ژل متفاوت است، در مواردی که ژل در محل درست تزریق نمی‌شو

شفاآنلاین>سلامت> تشکل‌های آرایشگران می‌گویند بیشتر این خدمات در آرایشگاه‌های بدون مجوز انجام‌می‌شود و ردیابی آنها دشوار است

به گزارش شفاآنلاین: تزریق ژل و بوتاکس، سوراخ کردن گوش، ناف و بینی، لیزر پوست و مو، لایه‌برداری پوست و ... همه و همه خدماتی است که این روزها در بسیاری از آرایشگاه‌های تهران انجام می‌شود. کافی است سری به آگهی مراکز زیبایی و خودآرایی بزنید تا متوجه شوید که آرایشگرها چگونه حد دخالت خود را در حوزه پزشکی روز به روز گسترش داده‌اند...

خطرات انجام خدمات زیبایی در آرایشگاه‌ها
ظاهر ماجرا کلینیک زیبایی است اما هیچ خبری از حضور پزشکان و متخصصان زیبایی و جراح پلاستیک یا حتی پزشک پوست و مو نیست. در این کلینیک زیبایی که در غرب تهران واقع است انواع خدمات زیبایی از لیزر پوست و مو گرفته تا تزریق ژل و بوتاکس انجام می‌شود. پرسنلی که این خدمات را انجام می‌دهند مدعی هستند که دستیاران پزشک مرکز هستند اما در هر ساعتی از شبانه‌روز که مراجعه کنید، هیچ خبری از پزشک نیست.

محمد تمدن‌رستگار، پزشک می‌گوید که برخی پزشکان معمولا مجوز این کلینیک‌ها را می‌گیرند و آن را اجاره می‌دهند. به همین دلیل است که خبری از حضور پزشکان متخصص یا پزشک ناظر در این کلینیک‌های زیبایی نیست و تمام خدمات تخصصی زیبایی توسط کسانی انجام می‌شود که هیچ سر رشته‌ای در امور پزشکی ندارند.

نیکی تدین، جراح عمومی و فوق تخصص جراحی عروق هم درباره انجام امور زیبایی در سالن‌های آرایشی و عواقب آن  توضیح داده است: «انجام اعمال زیبایی در آرایشگاه‌ها می‌تواند عوارض شدید و خطرناکی داشته باشد.درست است که در ظاهر انجام برخی کار‌ها مانند تزریق ژل و بوتاکس به نظر ساده می‌رسد، اما اگر این امور به وسیله پزشک متخصص انجام نشود یا تزریق در محیط مناسب صورت نگیرد، فرد می تواند گرفتار عوارض کوتاه مدت مانند عفونت و سلولیت یا عوارض بلند مدت مانند فلجی طولانی مدت پلک چشم شود، که در این موارد نه تنها فرد نتیجه مطلوب را نگرفته، بلکه سلامت و زیبایی او به خطر افتاده است.» این جراح عمومی و فوق تخصص جراحی عروق تاکید کرد: «انجام امور زیبایی مانند تزریق ژل و بوتاکس باید حتما به وسیله پزشک متخصص انجام شود زیرا در بسیاری از موارد افراد پس از آنکه افراد از عوارض بوتاکس یا تزریق ژل مطلع می‌شوند از انجام آن خودداری می‌کنند، از طرفی برخی بیماران مبتلا به برخی بیماری ها مانند لوپوس نباید ژل یا بوتاکس تزریق کنند؛ چرا که ممکن است بیماری شدت پیدا کند و همه این موارد را پزشک می‌تواند تشخیص دهد.»

او با اشاره به عوارض تزریق ژل در آرایشگاه‌ها بیان کرد: «باید ژل‌های مورد تایید استفاده شود و توجه داشت که عوارض بسته به نوع ژل متفاوت است، در مواردی که ژل در محل درست تزریق نمی‌شود؛ فرد دچار عفونت موضعی و بد شکلی صورت می‌شود، همچنین ممکن است بدن تا مدت‌ها به تزریق ژل واکنش نشان دهد و در نهایت برای تخلیه ژل مجبور به عمل جراحی شویم.»
جراح عمومی و فوق تخصص جراحی عروق با اشاره به عوارض تزریق بوتاکس در آرایشگاه‌ها گفت: «در بوتاکس محل تزریق بسیار حائز اهمیت است و اگر به اشتباه در نقطه‌ای نامناسب تزریق شود، ممکن است عضلاتی که برای امور روزانه صورت باید فعال باشند، فلج شوند و در مواردی که دوز تزریق بوتاکس رعایت یا دارو در محلول خود به درستی حل نشود، ممکن است فرد دچار عوارضی، چون افتادگی پلک، بر هم خوردن قرینگی صورت و افتادگی لب شود و گاهی برطرف شدن این عوارض ۶ تا ۸ ماه طول می کشد و زندگی طبیعی فرد دچار اختلال می شود.»

به جای فیلر ویتامین E تزریق کرده بودند!
در حالی که تزریق فیلر در مطب پزشکان تهران حداقل یک میلیون تومان قیمت دارد و این قیمت بنا به میزان تزریق فیلر و برند مورد استفاده افزایش نیز دارد، در برخی آرایشگاه‌های تهران تزریق فیلر به لب را با قیمت‌هایی بین 500 تا 800 هزار تومان نیز تبلیغ می‌کنند. این در حالی است که صرف نظر از نبود دانش و تخصص پزشکی در آرایشگاه‌ها، برخی پزشکان کیفیت مواد پزشکی و تجهیزات مورد استفاده در آرایشگاه‌ها را هم زیر سوال برده و می‌گویند که مشخص نیست که آنها مواد و تجهیزات مورد استفاده را از چه مراکزی تهیه می‌کنند و این مراکز چقدر مورد تائید هستند؟ ضمن اینکه درباره تاریخ انقضا مواد مورد استفاده در آرایشگاه‌ها تردید وجود دارد و چنانچه بدن افراد نسبت به آن مواد آلرژی نشان بدهد هیچ پزشک ناظری وجود ندارد که بیمار را از خطر برهاند.

عبداللهی، متخصص پوست و استاد یار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هم درباره انجام امور زیبایی در آرایشگاه‌ها گفت: «برخی به دلیل هزینه پایین‌تر به آرایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند و اقداماتی چون لیزر پوست، میکرونیدلینگ، تزریق ژل، بوتاکس و سوراخ کردن گوش را انجام می دهند که سلامت فرد را تهدید می کند.»

او ادامه داد: «انجام این امور زیبایی در آرایشگاه‌ها می‌تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد به عنوان مثال بیمارانی داشته‌ایم که برای تزریق ژل و بوتاکس به آرایشگاه‌ها مراجعه کرده‌اند و فرد دچار عفونت پوستی و حتی نابینایی شده است. ضمن اینکه استفاده از لیزر در آرایشگاه‌ها نیز عوارضی برای سلامت فرد به دنبال دارد، برخی افراد فکر می‌کنند یک تکنسین ساده هم می‌تواند با دستگاه‌های لیرز کار کند، در حالی که تنها پزشک از عوارض انواع دستگاه‌ها بر پوست اطلاع دارد و در مواردی بر اثر استفاده نادرست از لیزرهای پوستی فرد دچار سوختگی و ایجاد اسکار می شود و در صورتی که فرد به بیماری چون پسوریازیس یا ویتیلیگو مبتلا شود، انجام لیزر بدون نظر پزشک برای او ممکن است بسیار خطرناک باشد.»این پزشک تاکید کرد: «در برخی آرایشگاه ها از بوتاکس‌های چینی و تقلبی استفاده می شود می‌تواند عوارض پوستی و حتی تهدید کننده جان فرد را به دنبال داشته باشد، همچنین در مواردی مشاهده کرده‌ایم که برای برجسته کردن، ویتامین E به داخل لب تزریق کرده‌اند و به دنبال آن لب‌های فرد از بین رفته است که به آن نکروز لب می‌گوییم و حتی با بالاترین هزینه‌ها نیز نمی‌توان لب را به شکل طبیعی بازگرداند.»

دستیاران پزشکان در آرایشگاه‌ها فعالیت می‌کنند!
جالب است که بدانید شکایت و پیگیری تخلف در این آرایشگاه‌ها بعضا بسیار دشوار است. زیرا بسیاری از این آرایشگاه‌ها مجوز فعالیت صنفی هم ندارند و در صورت شکایت به صنف آرایشگران به در بسته می‌خورید. زیرا تشکل‌های تخصصی و اتاق اصناف بارها اعلام کرده‌اند که تنها قادر به نظارت و پیگیری تخلفات واحدهایی هستند که مجوز قانونی دارند و برای پیگیری تخلف واحدهای غیرقانونی و اثبات تخلف آنها باید به قوه قضائیه شکایت ببرید.

در سال 97 انجمن متخصصان پوست با تشکل‌های مرتبط با صنف آرایشگران مکاتباتی داشته است. مجتبی قمری، عضو انجمن متخصصین پوست کشور با اشاره به برخی اقدامات غیرمجاز زیبایی پوست در آرایشگاه‌ها و عوارض جبران‌ناپذیر آن بر متقاضیان، بر لزوم نظارت دقیق بر این فعالیت آرایشگاه‌ها تاکید کرد.

او گفته است: «گزارشات بسیار زیادی مبنی بر تخلفات در آرایشگاه‌ها به انجمن رسیده است که فعالیت‌های زیبایی مانند لیزر، تزریق ژل و بوتاکس، سولاریوم و ... در اینگونه مراکز غیر قانونی صورت می‌پذیرد و انجام مداخلات تخصصی و پزشکی عوارض جبران ناپذیری به همراه دارد که گاهی اوقات منجر به ضایعات غیر قابل جبران و مرگ نیز می‌شود. به عنوان مثال گزارشی مبنی بر اقدام به جراحی توسط تکنسین‌های غیر حرفه‌ای داشتیم که منجر به مرگ شده و همچنین زیبایی را به نحوی برای همیشه از افراد گرفته است که دیگر حتی با پول قابل بازگشت نیست.»

قمری با اشاره به اینکه انجمن متخصصین پوست ایران مکاتبات زیادی با صنف آرایشگران انجام داده است، افزود: «جالب اینجاست که بسیاری از این مراکز حتی جواز آرایشگری هم ندارند و کاملا غیر قانونی و زیرزمینی فعالیت دارند. وقتی تخلفات افزایش یابد این مراکز اقدام به خرید دستگاه‌های پر قدرت لیزر و تجهیزات بی‌کیفیت و اقداماتی چون تزریق ژل وبوتاکس می‌کنند.»

در همین زمینه منور جریانی، رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه رشت اخیرا گفته است: «همه آرایشگرانی که دارای پروانه کسب هستند، همکاری بسیار خوبی دارند و متاسفانه بیشتر تخلفات در آرایشگاه‌های زیر زمینی رخ می‌دهد و البته باید تاکید کرد که کارهای پزشکی نباید توسط یک آرایشگر انجام شود، زیرا می‌تواند افراد را با خطرهای فراوانی مواجه و سلامتشان را به مخاطره اندازد و همه آرایشگرانی که ژل و بوتاکس انجام می‌دهند، دارای پروانه نیستند.»

او همچنین گفت: «تعطیل شدن آرایشگاه ها در زمان کرونا موجب رونق بازار آرایشگاه‌های زیرزمینی شده است و برخی دستیاران پزشکان در آرایشگاه‌های زیرزمینی و یا مکان‌هایی خانه مانند فعالیت می‌کنند و حتی به برخی از افراد متقاضی آموزش می‌دهند و این زنگ خطر جدی است که نباید نادیده گرفته شود.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: