کد خبر: ۲۹۳۵۳۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۸ - ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 15
امروزه در کشور ما به دلایل متعدد، پوسیدگی دندان به عنوان یک معضل جدی مطرح است متاسفانه در افراد بالای ۶۵ سال در ایران بیش از ۵۵ درصد افراد دندان ندارند

شفاآنلاین>سلامت> طبق آمار غیر رسمی، بیش از 90 درصد اقشار متوسط و فقیر جامعه با مشکل دهان و دندان روبه‌رو هستند که جمعیتی بالغ بر 50 تا 55 میلیون نفر را شامل می‌شوند.

به گزارش شفاآنلاین: بروز بیماری‌های دهان و دندان، مشکلات معده به دلیل مصرف بیش از اندازه از قرص‌های مُسکن و حتی بروز سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی، دلیل بی‌توجهى دولت به این موضوع حیاتی برای جامعه‌ای است که به دلیل قیمت‌های سرسام‌آور داندانپزشکی، تا دندان‌شان به درد غیر قابل تحمل نرسد، به این مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند. آنقدر شرایط دندان‌ها در پی عدم رسیدگی به آنها در سال‌های گذشته خراب شده که به‌طور متوسط یک فرد باید حداقل 10 میلیون تومان بابت ترمیم 50 درصدی دندان‌هایش هزینه کند! بیش از ۸۰ درصد گروه سنی کودکان پنج تا شش ساله به طور متوسط پنج دندان پوسیده دارند. این آمار در میان مردان بیشتر است و زنان آمار کمتری نسبت به خرابی دندان‌هایشان دارند. طبق آمار هر شهروند ایرانی حداقل ۶ دندان پوسیده دارد.

 هر ایرانی 6 دندان پوسیده دارد
چندی پیش علیرضــا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اعلام کــرد: «امروزه در کشور ما به دلایل متعدد، پوسیدگی دندان به عنوان یک معضل جدی مطرح است متاسفانه در افراد بالای ۶۵ سال در ایران بیش از ۵۵ درصد افراد دندان ندارند. در ۳۰ تا ۴۰ سالگی که سنین برجسته فعالیت اجتماعی است، بین ۱۲ تا ۱۳‌دندان در هر فرد از بین رفته است. هر شهروند ایرانی حداقل ۶ دندان پوسیده دارد. بعد از ۱۲‌سالگی هر فرد بین دو تا پنج دندان پوسیده دارد همچنین ۸۷ درصد کودکان زیر ۶ سال دندان‌های پوسیده دارند.»

 هزینه‌ها بالاست
معضل بیماری‌های دهــان و دندان و کاهش توان قشری از مردم برای مراجعه به دندان‌پزشک موضوع تازه‌ای نیست اما آنچه اهمیت دارد، این است که در دو سال گذشته، پیگیری درمان‌های دندان‌پزشکی ازسوی مردم بسیار کاهش داشته است و متخصصان زیادی در این زمینه هشدار داده و ابراز نگرانی کرده‌اند... .

دکتر علی کاظمیان، رئیس انجمن سلامت دهان و دندان‌پزشک اجتماعی ایران، پرداخت هزینه‌های دندان‌پزشکی را برای طبقات متوسط به پایین و محروم بسیار بالا ارزیابی می‌کند؛ «وقتی صحبت از هزینه‌های ضروری می‌شود دیگر کاری به روکش دندان و ایمپلنت نداریم. هزینه‌های اصلی و پایه مثل ترمیم پوسیدگی دندانی مدنظر است. این پوسیدگی می‌تواند به بافت زنده دندان آسیب زده و تولید عفونت کند به همین دلیل بسیاری از متخصصان تأکید دارند که لازم است تدبیری برای خدمات پایه و ضروری دندان‌پزشکی به‌ویژه برای طبقات محروم و کم‌درآمد اندیشیده شده و میان پوشش بیمه‌ای خدمات ضروری و غیرضروری دندان‌پزشکی تفکیک قائل شویم تا شرایط دسترسی به خدمات ضروری و پایه دندان‌پزشکی برای طبقات اجتماعی با درآمد پایین فراهم شود‌ اما متأسفانه در بخش خدمات دندان‌پزشکی با جلوه‌هایی از نابرابری در دسترسی به خدمات سلامت روبه‌رو هستیم. رئیس انجمن سلامت دهان و دندان‌پزشکی اجتماعی ایران درپیش‌گرفتن اقدامات پیشگیرانه به‌خصوص اطلاع‌رسانی در حوزه مراقبت از دهان و دندان را ضرورتی انکارناپذیر و مهم تلقی می‌کند: «ما در مورد بیماری شایع و پرهزینه‌ای به نام «پوسیدگی دندان» صحبت می‌کنیم که قابل پیشگیری بوده و مردم در طبقات مختلف درآمدی و با علم و آگاهی‌های امروزی می‌توانند از پوسیدگی و هزینه‌بربودن درمان‌های بعدی آن جلوگیری کنند.

درعین‌حال، مصرف بالای قند، شکر و محصولات قندی از مواردی است که باید نسبت‌به آن ابراز نگرانی کرد، چراکه در دهه‌های اخیر میزان مصرف این مواد در طبقه متوسط و پایین جامعه بیشتر شده و علاوه‌بر خطر پوسیدگی دندان، ابتلا به دیابت و چاقی نیز روبه افزایش است. گلایه از گرانی خدمات دندان‌پزشکی از مهم‌ترین دلایلی است که توسط بیماران مطرح شده و آنها را از مراجعه به دندان‌پزشکی منع می‌کند.روزنامه آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: