کد خبر: ۲۹۳۱۵۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 09
از سال ۹۲ تاکنون، هرساله اعتباراتی برای بیمه درمان اعتیاد به تصویب می‌رسد. این در حالی است که میزان جذب اعتبار در سال‌های مختلف بسیار پایین بوده است

شفاآنلاین>سلامت> «صعود قیمت مواد مخدر باعث شده است که معتادان برای ترک به مراکز درمانی هجوم آورند.» این جمله‌ای است که بسیاری از درمانگران اعتیاد می‌گویند و حالا بیمه سلامت اعلام کرده است امسال حدود 75 میلیارد تومان بودجه برای درمان معتادان برای شرکت‌های بیمه تزریق در نظر گرفته شده و معتادان می‌توانند با استفاده از خدمات بیمه‌ای برای ترک اعتیاد اقدام کنند.

به گزارش شفاآنلاین: هرچند که از آن سمت شورای عالی بیمه، تعرفه مصوب درمان اعتیاد را چیزی حدود 42.5 درصد افزایش داده است و البته اعتبارات بیمه‌ای هم آنگونه که روی کاغذها می‌آید، تخصیص داده نمی‌شود.

بیمه درمان اعتیاد برای 41 هزار نفر
از سال ۹۲ تاکنون، هرساله اعتباراتی برای بیمه درمان اعتیاد به تصویب می‌رسد. این در حالی است که میزان جذب اعتبار در سال‌های مختلف بسیار پایین بوده است. حتی اعتبار مربوط به بیمه درمان اعتیاد در سال ۹۸ از سرفصل اعتبارات بیمه سلامت حذف شد و در سال ۹۹ دوباره برقرار و ردیف بودجه‌ای آن در ردیف اعتبارات بیمه سلامت لحاظ شد. بر اساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر میزان اعتبار بیمه درمان اعتیاد برای امسال رقمی حدود 75 میلیارد تومان بوده است.
در این میان مهرداد الهامی، معاون دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت گفته است که در حال حاضر بیشتر از 41 هزار نفر از خدمات بیمه درمان اعتیاد استفاده کرده‌اند.

او توضیح داد: «در ۶ ماه ابتدایی سال، بالغ بر ۱۸۰ هزار خدمت سرپایی درمان اعتیاد به صورت بیمه‌ای ارائه شده است. به عبارت دیگر هر مراجعه کننده واجد شرایط دریافت خدمات به طور متوسط حدود ۴ الی ۵ خدمت دریافت کرده است و سازمان بیمه سلامت این خدمات را برای کلیه افراد دارای بیمه پایه، اعم از بیمه‌شدگان سازمان بیمه سلامت و یا سایر سازمان‌های بیمه‌گر پایه، پوشش می‌دهد.»

الهامی همچنین درباره تعداد مراکز سرپایی درمان اعتیاد دارای قرار داد با بیمه سلامت توضیح داد: «هم اکنون حدود ۴۷۰ مرکز درمان اعتیاد با سازمان بیمه سلامت در بخش‌های خصوصی و دولتی، طرف قرارداد هستند.»

او در ادامه توضیح داد: «از چندین سال پیش پوشش خدمات سرپایی درمان اعتیاد از سوی سازمان بیمه سلامت برقرار شده است. البته به استثنای سال 98 که اعتبارات مربوط برای سازمان لحاظ نشد اما از سال ۹۹ دوباره پوشش خدمات درمانی به معتادان برقرار شده است که کماکان نیز ادامه دارد.»

معاون دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت در ادامه با اشاره به اینکه بیمه سلامت درمان سرپایی اعتیاد را پوشش می‌دهد، توضیح داد: «این پوشش شامل ۹ کد خدمتی و داروهای مرتبط به آن کدها است که شامل درمان نگهدارنده با متادون، درمان نگهدارنده با تنتور اوپیوم همراه با روان‌درمانی، درمان نگهدارنده با بوپرنورفین، سم زدایی با بوپرنورفین، سم زدایی با کلونیدین، درمان نگهدارنده با نالتروکسون، مداخلات روانشناختی فردی و گروهی است.»

او در پاسخ به اینکه هزینه هر دوره از این خدمات تا چند بار پرداخت خواهد شد گفت: «دوره درمان برخی از این کدها یک ماهه، و برخی دیگر کمتر از یک ماه است و نوع و دفعات تکرار آن بر اساس تجویز پزشک معالج و در چارچوب استانداردهای درمان تعیین می‌شود و به استثنای درمان نگهدارنده با متادون که تعرفه آن با احتساب هزینه دارو تعیین شده است، در سایر خدمات هزینه دارو به صورت جداگانه محاسبه و مشمول پرداخت بیمه‌ای است.»

معتادان فاقد هویت هم می‌توانند بیمه شوند
محمد دریجانی، عضو کمیته بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت هم درباره جزئیات پرداخت هزینه‌های درمانی اعتیاد به ایسنا توضیح داده است که سازمان بیمه سلامت متولی بیمه درمان معتادان سرپایی برای تمامی معتادان و در تمامی سازمان‌های بیمه‌گر است و این یعنی چه فرد معتاد دفترچه بیمه سلامت داشته باشد و چه دفترچه بیمه تامین اجتماعی و... سازمان بیمه سلامت موظف به خدمت رسانی به این افراد خواهد بود.

او تاکید کرده است که از این پس معتادان فاقد هویت هم می‌توانند بخشی از هزینه‌های درمان خود را از بیمه دریافت کنند. دریجانی در این زمینه توضیح داد: «برخی معتادان متجاهر ممکن است فاقد شناسنامه و هویت باشند و این افراد تا پیش از این ابلاغیه مغفول مانده بودند، اما اکنون اگر از سوی بهزیستی با ارائه کد یکتا به ما معرفی شوند، دفترچه بیمه برایشان صادر خواهد شد. با صدور دفترچه بیمه می‌توانند از خدمات درمانی از جمله ترک اعتیاد استفاده کنند. کد یکتا به طور کلی مربوط به افراد مجهول‌الهویه است که با ارائه آن صدور دفترچه بیمه انجام می‌شد که امسال معتادان فاقد هویت هم می‌توانند این کد را اخذ کنند.»

عضو کمیته بیمه سلامت سازمان بیمه سلامت تاکید کرد: «ملاک ما معرفی فرد فاقد هویت از سوی بهزیستی است و دیگر در مورد اینکه فرد اتباع خارجی است یا یک ایرانی است سوالی نمی‌کنیم و زمانی که سازمان بیمه‌گر با مراکز ترک اعتیاد سرپایی قرارداد می‌بندد، مرکز موظف می‌شود تا هر خدمتی که به معتاد می‌دهد را در این سامانه ثبت کند و بر اساس ثبت در این سامانه در پایان ماه اسناد مراکز ترک اعتیاد سرپایی بررسی می‌شود و پرداخت‌هایمان را انجام می‌دهیم. بر این اساس درمان ترک اعتیاد سرپایی مکانیزه انجام می‌شود.»

دریجانی ادامه داد: «پرداخت‌های ما به مراکز ترک اعتیاد سرپایی از زمان عقد قرارداد آغاز خواهد شد و تاکنون قرارداد ۱۰۴ مرکز در سامانه پاوا ثبت شده که برای ۲ هزار و ۹۹۴ نفر بیمه سلامت، ۲ هزار و ۷۳۳ بیمه شده مربوط به سازمان تامین اجتماعی و ۱۸۲ بیمه شده هم نیروی مسلح هستند. این خدمات با هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در استان‌ها انجام می‌شود.»

تورم به درمان اعتیاد رسید
البته به موازات تخصیص اعتبار درمانی برای ارائه خدمات به معتادان، تعرفه‎های مصوب درمان معتادان هم امسال افزایش قابل توجهی داشته است.
با تصویب شورای عالی بیمه، هزینه درمان اعتیاد در مراکز وابسته به بخش خصوصی امسال حدود 42.5 درصد افزایش داشته است. جزئیات این مصوبه نشان می‌دهد که هزینه دوره یک ماهه درمان نگهدارنده با متادون در کلینیک‌های ترک اعتیاد با محاسبه هزینه دارو، 254 هزار و 500 تومان تمام می‌شود و هزینه دوره یک ماهه درمان نگهدارنده با شربت تریاک و البته بدون محاسبه دارو 288 هزار و 300 تومان و هزینه دوره یک ماهه درمان نگهدارنده با بوپرونورفین، بدون محاسبه هزینه دارو 135 هزار و 800 تومان است.

همچنین بیماران مراجعه‌کننده به مراکز TC باید برای یک ماه حضور در این مراکز 2 میلیون و 571 هزار و 300 تومان پرداخت کنند و هزینه اقامت یک ماهه در کمپ‌های درمان اعتیاد هم برای یک دوره یک ماهه به یک میلیون و 284 هزار و 700 تومان افزایش داشته است.

البته در این مصوبه، تعرفه درمان اعتیاد در مراکز درمانی وابسته به بخش دولتی هم افزایش 28.5 درصدی دارد اما باید توجه داشت که فقط 16 درصد بار درمان اعتیاد بر دوش دولت است و باقی بر عهده بخش خصوصی است. بنابراین داوطلبان درمان اعتیاد، اگر بخواهند هم، چاره‌ای جز نوبت گرفتن برای مراجعه به مراکز خصوصی ندارند
.
البته هزینه‌ها فقط به این ارقام خلاصه نمی‌شود و هزینه‌ سنگین جلسات مشاور درمانی و روان‌درمانی را نیز باید به فهرست این هزینه‌ها اضافه کنید.
در مصوبه شورای عالی بیمه، هزینه هر جلسه 45 دقیقه‌ای مداخله روانشناختی فردی در سال 1400، به رقم 58 هزار و 300 تومان و هزینه هر جلسه یک ساعته مداخلات روانشناختی گروهی به 17 هزار و 700 تومان افزایش یافته است.

همچنین در حال حاضر، قیمت هر قرص بوپرونورفین در کلینیک‌های ترک اعتیاد 1080 تومان، قیمت هر شیشه 250 سی‌سی شربت تریاک در این مراکز حدود 33 هزار تومان و قیمت هر عدد قرص متادون 255 تومان است.
علی غلامی، دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی مراکز سرپایی درمان اعتیاد کشور به اعتماد گفته است: «بنا به ‌شدت اعتیاد و نوع مصرف یک بیمار، برای یک دوره درمان نگهدارنده، حداقل 60 عدد قرص بوپرونورفین یا 540 سی‌سی شربت تریاک تجویز می‌شود. با محاسبه ریالی همین حداقل‌ها، یک بیمار مراجعه‌کننده به کلینیک‌های ترک اعتیاد وابسته به بخش خصوصی باید برای هر دوره 30 روزه درمان نگهدارنده با بوپرونورفین، حداقل 200 هزار و 600 تومان و برای هر دوره 30 روزه درمان نگهدارنده با شربت تریاک، بیش از 358 هزار تومان پرداخت کند.»

فقط 15 درصد اعتبارات درمانی تخصیص داده می‌شود
البته رضا تویسرکان‌منش، مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدرهم درباره وضعیت تخصیص اعتبار خدمات درمانی معتادان به ایسنا گفته است تمام اعتبار در نظر گرفته شده برای این بخش تخصیص داده نمی‌شود.

او توضیح داده است: « در چند سال گذشته میزان جذب اعتبارات بیمه درمان اعتیاد بسیار پایین بود، به طوری که در سال 93 فقط ‌۱۵ درصد از میزان اعتبارات و در سال 94 فقط ۱۶ درصد از اعتبارات جذب شد. در واقع مبلغی برای بیمه درمان تصویب، در بودجه کل کشور لحاظ و به سازمان بیمه سلامت ابلاغ می‌شد، اما به دلایلی جذب نمی‌شد، به طوریکه در سال ۹۸ میزان جذب اعتبارات درمان اعتیاد به صفر رسید. با تلاش‌ها و پیگیری‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۹۹ اعتبار درمان اعتیاد احیا شد و در سال ۹۹ اعتباری به میزان ۵۰ میلیارد تومان به تصویب رسید که البته وضعیت تخصیص اعتبارات در این سال هم چندان تفاتی با سال‌های گذشته نداشته است.»
تویسرکان‌منش با اشاره به اینکه قصد داریم تا پوشش بیمه‌ای را به حداکثر برسانیم، افزود: «در مصوبه شماره ۸ جلسه ۷۹ کمیته درمان مقرر شده است که برای سال ۱۴۰۰ تمامی مراکز درمان و کاهش آسیب دولتی اعم از سازمان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی به طور مستقیم و اجبارا با سازمان بیمه سلامت قرارداد داشته باشند، بنابراین می‌خواهیم پوشش صددرصدی در مراکز دولتی ایجاد شود و برای بخش خصوصی نیز مشوق بگذاریم، به این معنی که در تلاشیم تا در سال جاری سهمیه دارو، تعداد بیماران، شیفت‌های کاری‌شان و... تمهیداتی ایجاد شود که بخش خصوصی نیز داوطلبانه با بیمه قرارداد ببندد.»روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: