کد خبر: ۲۹۳۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 08
همان‌طور که مشاهده می‌کنید شما به راحتی می‌توانید از خواص خرمالو بدون اینکه نگران مقدار کالری آن باشید استفاده کنید.
شفاآنلاین>سلامت>خواص خرمالو برای سلامتی بدن، پوست و مو را بشناسید و حتما بخورید
به گزارش شفاآنلاین:خرمالو، برای ما ایرانیان تنوع زیادی ندارد، اما در سراسر دنیا بالغ بر سیصد تا چهارصد گونه خرمالو وجود دارد. گونه خرمالو شناخته شده برای ما، خرمالو ژاپنی است. خواص خرمالو بسیار زیاد است. خرمالو برخلاف شکل ظاهری که شباهت زیادی به گوجه دارد، میوه‌ای از رسته توت است. همراه جیمیتو و بررسی خواص خرمالو برای سلامتی، پوست و مو باشید.

خرمالو
برای اینکه متوجه شویم خواص خرمالو به چه دلیل است و این میوه می‌تواند چه خواص دیگری داشته باشد بهتر است که نگاه دقیق‌تری به ارزش غذایی خرمالو داشته باشیم. آنچه که ما در مورد خواص خرمالو و ارزش غذایی آن خواهیم گفت مربوط به میوه تازه خرمالو است. پس ممکن است خرمالوی خشک شده خواص خرمالو تازه را نداشته باشد.
ارزش غذایی خرمالو تازه
در مورد مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم از خرمالو تازه و رسیده می‌توان گفت که:

انرژی کالری ۱۲۷ کیلوکالری
کربوهیدرات ۵۰ گرم
پروتئین ۰٫۸۰ گرم
چربی ۰٫۴۰ گرم
آب ۶۴٫۴۰ گرم
فیبر ۰٫۰۰ گرم
قند ۰٫۰۰ گرم
کلسترول ۰۰ میلی‌گرم
همان‌طور که مشاهده می‌کنید شما به راحتی می‌توانید از خواص خرمالو بدون اینکه نگران مقدار کالری آن باشید استفاده کنید. در ۱۰۰ گرم از خرمالو رسیده و تازه شما ویتامین‌هایی به شرح زیر و مقادیر مذکور خواهید داشت:

ویتامین A ۴۵۶ واحد غذایی ۹ درصد
ویتامین D ۰ درصد
ویتامین E ۲ میلی‌گرم ۱ درصد
ویتامین K ۷ میکروگرم ۱ درصد
ویتامین C ۲۱ میلی‌گرم ۴ درصد
تیامین B۱، ۰.۰۰ میلی‌گرم ۰ درصد
ریبوفلاوین B۲، ۰.۰۰ میلی‌گرم ۰ درصد
نیاسین B۳، ۰.۳ میلی‌گرم ۱ درصد
کولین B۴، ۰.۰۰ میلی‌گرم ۰ درصد
پانتوتنیک اسید B۵، ۰۰ میلی‌گرم ۰ درصد
ویتامین B۶، ۰۰ میلی‌گرم ۰ درصد
فولات B۹، ۲.۲ میکروگرم ۱ درصد
ویتامین B۱۲، ۰۰ میلی‌گرم ۰ درصد
بیشترین ویتامین خرمالو مربوط به ویتامین ث است. در ادامه متوجه خواهید شد که خواص خرمالو به دلیل داشتن ویتامین ث فراوان، تا چه حد می‌تواند به سلامتی شما کمک کند. اما مواد معدنی در ۱۰۰ گرم از خرمالو خام به صورت زیر گزارش شده است:

کلسیم ۰۰ میلی‌گرم
آهن ۵۰ میلی‌گرم
منیزیم ۰۰ میلی‌گرم
فسفر ۰۰ میلی‌گرم
پتاسیم ۰۰ میلی‌گرم
سدیم ۰۰ میلی‌گرم
روی ۰۰ میلی‌گرم
مس ۰۰ میلی‌گرم
منگنز ۰۰ میلی‌گرم
سلنیم ۰۰ میکروگرم
حال می‌توان با دید بهتری به سراغ بیان خواص خرمالو برویم.

خواص خرمالو برای سلامتی چیست؟
خرمالو میوه پاییزی و کم کالری است که رنگ نارنجی آن با طعم گس همراه است. یونانیان باستان این میوه را به عنوان «میوه خدا» می‌شناختند. همانطور که یونانیان باستان اعتقاد داشتند، خرمالو دارای خواص مختلفی برای انسان است. خرمالو منبع غنی از انواع ویتامین‌ها، کلیسیم و ترکیبات مغذی است که برای انسان کاملاً ضروری هستند. در ادامه به صورت جداگانه به بررسی خواص خرمالو برای سلامتی، مو و پوست خواهیم پرداخت. بر اساس گزارش‌های سازمان غذا و دارو، یک خرمالو متوسط دارای ۱۲۷ کالری انرژی، ۰٫۸ گرم پروتئین، ۲۵ گرم قند، ۳۴ گرم کربوهیدرات و ۰٫۴ گرم چربی است.

به کاهش وزن کمک می‌کند
با نگاهی به ترکیبات سازنده خرمالو متوجه خواهیم شد که این میوه در ۱۶۸ گرم (وزن متوسط خرمالو عادی) ۳۱ گرم کربوهیدرات و درصد ناچیزی چربی دارد. برای کسانی که دوست دارند غذا بخورند، اما چاق نشوند، مسلما ترکیب غذایی که عنصر اصلی آن خرمالو است، می‌تواند بخش بزرگی از وعده‌های غذایی آن‌ها را تشکیل دهد.

خواص خرمالو برای سلامتی بدن، پوست و مو را بشناسید و حتما بخورید
منبع غنی فیتوکمیکال است
فیتوکمیکال یا گیاه مغذی ترکیباتی هستند که به طور طبیعی فقط در گیاهان یافت می‌شود و خواص درمانی فراوانی دارند. کاتچین و آنتی‌اکسیدان‌های پلی فنولیک از جمله این مواد هستند که در خرمالو وجود دارند. کاتچین به عنوان یک ضد التهاب و ضدعفونی کننده عمل می‌کند؛ بنابراین خرمالو می‌تواند در درمان التهاب و عفونت‌های شایع موثر باشد.

خواص خرمالو برای سلامتی چشم
بر اساس مشاهدات علمی که وجود دارد، بیان شده مصرف کردن خرمالو بعد از هویج می‌تواند بهترین راه تأمین سلامتی چشم و مقابله با بیماری‌های چشم باشد. خرمالو سرشار از ویتامین آ است. این ویتامین به طور خاص در قسمت شبکیه چشم شروع به فعالیت می‌کند و از بروز واکنش‌های رادیکالی که در نهایت منجر به آب مروارید یا تاری دید می‌شود، جلوگیری می‌نماید.

درمان هموروئید
خرمالو از زمان‌های بسیار قدیم به عنوان درمان کننده بواسیر رایج بوده است. در بیشتر دارو‌های ضد هموروئید نیز معمولا از ترکیبات موجود در خرمالو استفاده می‌شود.

سلامت سیستم گوارش
میوه و سبزیجات دارای الیاف گیاهی هستند که به عنوان یک روان کننده در روده عمل می‌کنن. استفاده منظم از میوه و سبزیجات یکی از مهم‌ترین عوامل برای داشتن یک سیستم گوارشی سالم است. تانن، از جمله الیاف طبیعی است که در میوه خرمالو به وفور یافت می‌شود. اگر شما دچار مشکلات هضم و خشکی روده هستید، مسلما مصرف کردن خرمالو با توجه به منبع غنی فیبر، می‌تواند مفید باشد.

خواص خرمالو در کاهش افسردگی
پاییز فصل افسردگی است. اما میوه‌های پاییزی برخلاف خود فصل، می‌توانند درمان افسردگی باشند. از جمله میوه‌های پاییزی، خرمالو است. مقادیر ویتامین‌های زیادی که در خرمالو وجود دارد باعث می‌شود خلق و خوی انسانی نسبت به گذشته بهبود پیدا کند.

حاوی قند سالم
اغلب افرادی که دیابت دارند، از گرسنگی‌های بی‌موقع و زود به زود رنج می‌برند. بر اساس فیبر‌های فراوانی که خرمالو به همراه خود دارد، سیستم گوارشی، احساس سیری کاذب خواهد داشت و از این رو افراد دیابتی می‌توانند از خرمالو به عنوان کاهش دهنده اشتهای خود استفاده کنند. همچنین محققان به این نتیجه رسیده‌اند که یکی از خواص خرمالو سطح قند خون انسان را نیز تنظیم می‌کند.

مناسب فشار خون بالا
افرادی که فشار خون بالایی دارند، در اثر مصرف سدیم، دچار افزایش فشار خون می‌شوند. خرمالو از جمله میوه‌هایی است که در آن درصد سدیم بسیار پایین است. افرادی که مستعد فشار خون بالا هستند، می‌توانند از خرمالو به عنوان یک افزودنی در وعده‌های غذایی خود استفاده کنند و نگران بالا رفتن فشار خون خود نباشند.

خواص خرمالو در کاهش پوکی استخوان
پوکی استخوان از جمله مشکلاتی است که در دوران کهن‌سالی می‌تواند هر کسی را درگیر کند. خوشبختانه با مصرف کردن مواد غذایی سالم و غنی از ترکیبات معدنی نظیر کلسیم شما شانس این را خواهید داشت که هیچ وقت با پوکی استخوان مواجه نشوید.

از جمله خواص خرمالو به واسطه داشتن مقادیر زیاد مواد معدنی، می‌تواند بهبود دهنده تراکم استخوانی و همچنین کاهش درصد بروز مشکلاتی از این دست است. کلسیم و منیزیم دو عامل مهم و تأثیرگذار در افزایش تراکم استخوانی هستند.

خواص خرمالو برای سلامتی بدن، پوست و مو را بشناسید و حتما بخورید
تقویت سیستم ایمنی بدن
یکی از خواص خرمالو این است که منبع غنی ویتامین C است، مصرف مداوم آن می‌تواند باعث افزایش قوای ایمنی بدن و کاهش احتمال سرماخوردگی شود؛ بنابراین یکی از خواص خرمالو سپر مطمئن برای مقابله با آنفولانزا، سرماخوردگی و عفونت‌های شایع به مانند ریه و اسم است.

خرمالو ضد سرطان
رادیکال آزاد از جمله عوامل تشکیل تومور و سلول سرطانی است. تنها ترکیباتی که می‌توانند رادیکال‌های آزاد را خنثی کنند آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. خرمالو منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها در غالب ویتامین است که باعث می‌شود احتمال بروز سرطان‌های گوناگون در بدن به شدت کاهش پیدا کند. البته نمی‌توان گفت یکی از خواص خرمالو پیشگیری از سرطان است و حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

خواص خرمالو در بدنسازی
اگر علاقه‌مند به بدن‌سازی هستید باید در مورد خواص خرمالو شنیده باشید. میوه خرمالو همان‌طور که در ارزش غذایی ذکر شده برای آن مشاهده کردید دارای مقدار زیادی پتاسیم و همچنین قند طبیعی است. برای یک بدن‌ساز وجود این دو عامل می‌تواند نشان دهنده انرژی‌زا بودن میوه مربوط باشد. همچنین بدنسازان دوست دارند از مواد غنی از کلسیم و قند‌های طبیعی استفاده کنند تا زمان ریکاوری آن‌ها کاهش پیدا کند.

همچنین مشاهده شده است که بدنسازان با مصرف کردن خرمالو، مقدار کمتری از مواد مغذی بدن خود را طی انجام دادن فعالیت‌های سنگین بدنی از دست می‌دهند و به عبارت بهتر، خرمالو می‌تواند جایگزینی مناسب برای تأمین مواد مغذی بدن باشد.

افزایش قدرت دید
ویتامین A موجود در خرمالو، از جمله مواردی است که بر روی افزایش قدرت دید تاثیر می‌گذارد و دید شما را بهتر از قبل می‌کند. برای لمس این اتفاق شما باید در مدت زمان طولانی، به صورت مداوم از خرمالو استفاده کنید.

بهبود تولید گلبول‌های قرمز
رنگ نارنجی و سرخ فام در میوه، به معنی وجود آهن در آن است. خرمالو نیز دارای مقادیر زیادی ترکیبات آهنی در خود است. آهن از جمله المان‌های مهم برای تولید گلبول‌های قرمز و بهبود عملکرد آن‌ها است. از این رو با خوردن خرمالو، روند تولید گلبول قرمز و قدرت اکسیژن‌رسانی خود افزایش می‌یابد.

خواص خرمالو در چربی سوزی
بار‌ها به این خواص خرمالو در قالب کاهش وزن افراد با استفاده از خواص خرمالو و همچنین تأمین سلامتی قلب با مصرف خرمالو صحبت کردیم. زمانی که شما از خرمالو استفاده می‌کنید، مقادیر زیادی فیبر به صورت محلول و نامحلول وارد سیستم گوارشی می‌کنید. قسمتی از فیبر‌های محلول در روده به عنوان تأمین کننده نیاز باکتری‌های پروبیوتیک مصرف می‌شود و باقی فیبر‌های نامحلول به عنوان افزایش دهنده ترشح صفرا و همچنین حرکت مواد زائد در روده استفاده می‌شود.

هم‌زمان با افزایش ترشح صفرا، میزان مصرف چربی‌های مضر در بدن افزایش پیدا می‌کند و به این صورت می‌توان گفت که یکی از خواص خرمالو می‌تواند کاهش چربی مضر در بدن باشد؛ که در نهایت منجر به کاهش وزن و سلامتی قلب می‌شود.

درمان سکسکه
خرمالو ژاپنی در طول دوران باستان به عنوان درمان کننده سکسکه‌های طولانی استفاده می‌شد. یکی از خواص خرمالو تحریک کردن گلو بوده که باعث می‌شود از ادامه سکسکه جلوگیری کند.

درمان اسهال
خرمالو تازه و خرمالو خشک از مواد طبیعی هستند که برای درمان درد شکم و اسهال مفید می‌باشند. ۲ تکه خرمالو خشک را در آب بجوشانید و سپس با آب‌لیمو ترش تازه و بلغور مخلوط کنید و ۳ بار در روز از آن بخورید تا اسهال را درمان کند.

خواص خرمالو رسیده در درمان یبوست
در ادامه خواهید خواند که خوردن پوست و همچنین خرمالو نارس می‌تواند منجر به یبوست شود. این در حالی است که مصرف کردن خرمالو رسیده دارای خواص ضد یبوست و افزایش دهنده دفع مواد زائد است. یبوست در نهایت می‌تواند منجر به درد‌های شکمی و همچنین مشکلاتی به مانند بواسیر شود.

خرمالو به واسطه داشتن مقادیر زیاد فیبر نامحلول، باعث می‌شود که حرکت مواد غذایی در داخل روده‌ها با کیفیت و سرعت بیشتری انجام شود و در نهایت شما جذب و دفع راحت‌تری داشته باشید. خرمالو رسیده یکی از پیشنهاد‌های طب سنتی برای درمان یبوست شدید است.

درمان سنگ کلیه
خرمالو به دلیل مقادیر بالای پتاسیم و کلسیم به عنوان یک دیورتیک طبیعی عمل می‌کند که می‌تواند به پاک‌سازی مثانه و کلیه کمک کرده و برای درمان بیماری‌های کلیه و سنگ کلیه مفید باشد.

خواص خرمالو برای سلامتی بدن، پوست و مو را بشناسید و حتما بخورید
سلامت قلب
مقادیر بالای فیبر محلول و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در خرمالو برای کاهش فشار خون بالا و جلوگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی مفید هستند؛ بنابراین یکی از خواص خرمالو بهبود سلامت قلب است.

خواص خرمالو در جبران کم خونی
کم خونی از جمله مشکلاتی است که می‌تواند زندگی شما را به حاشیه بکشاند. افرادی که دچار کم خونی هستند عموماً انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه و همچنین سلامت جسمانی مناسب ندارند به همین دلیل شما باید بتوانید از کم خونی دوری کنید. یکی از بهترین میان وعده‌هایی که شما می‌توانید از آن به عنوان کاهش دهنده درصد کم خونی استفاده کنید، میوه خرمالو است.

بر اساس مشاهدات و تحقیق‌های انجام شده یکی از خواص خرمالو کاهش درصد کم خونی است. به واسطه مقدار زیاد آهن و همچنین ترکیبات مؤثر در خون‌رسانی و تولید گلبول‌های قرمز، مصرف خرمالو در کنار سایر مواد غذایی خون ساز کاملاً مؤثر و توصیه شده است.

جلوگیری از بروز سرطان
خرمالو حاوی آنتی‌اکسیدان لیکوپن و فلاونوئید فیزیتین است که نقش مهمی برای پیشگیری و درمان انواع سرطان ریه، سرطان استخوان و سرطان کولون دارد. همچنین خرمالو حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئید و پلی فنول‌های کاتچین و گالاکتوچین است که برای جلوگیری از ایجاد تومور مفید هستند.

کبد سالم
زندگی ماشینی و خوردن مواد غذایی فراوری شده باعث تجمع رادیکال‌های آزاد در اعضای مختلف بدن از جمله کبد شده است. رادیکال‌های آزاد ترکیبات سمی هستند که باعث تخریب سلولی و سرطان می‌شوند. یکی از خواص خرمالو دارا بودن انواع آنتی‌اکسیدان‌ها توانایی پاکسازی کبد از آنتی‌اکسیدان را دارد. با خوردن خرمالو، کبد سالم‌تر داشته باشید.

خواص خرمالو برای کودکان و نوزادان
خرمالو مواد معدنی فراوانی در خود دارد و وجود این مواد معدنی کمکی برای نوزادان و همچنین کودکان در حال رشد برای تأمین انرژی و همچنین قوای حرکتی است. اگر فرزند شما دوست دارد که تحرک زیادی داشته باشد، اما زود خسته می‌شود می‌توانید از خواص خرمالو استفاده کنید. با مشورت گرفتن از پزشک کودکتان، میوه خرمالو را به یکی از میوه‌های اصلی در میان وعده‌های او تبدیل کنید.

یک انرژی‌زا طبیعی
به دلیل وجود پتاسیم و ترکیبات قندی زیاد در خرمالو، آب‌میوه خرمالو به عنوان یک انرژی‌زا طبیعی محسوب می‌شود. همچنین بنا به خواص ضد التهابی و استرسی، با خوردن خرمالو یا آب آن شما تمدد اعصاب و ارامش کافی به همراه انرژی لازم برای انجام کار‌های روزانه و فعالیت‌های شدید را خواهید داشت.

تامین ویتامین‌های جنین
زنان باردار و جنین نیاز به ویتامین‌های مختلفی دارند. از جمله میوه‌هایی که برای دوران بارداری برای بانوان توصیه شده، خرمالو است. یکی از خواص خرمالو داشتن کلسیم کافی برای بهبود سلامت استخوان و انعقاد خون است. همچنین بر اساس یافته‌های پزشکی، ترکیبات خرمالو، به تقسیم سلولی و جلوگیری از نقایص لوله عصبی کمک شایانی می‌کند. البته در زمان بارداری قبل از مصرف هر ماده‌ای بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

خواص خرمالو در دوران شیردهی
توصیه شده است که مادران در دوران شیردهی از بهترین میوه‌ها و همچنین مواد غذایی که دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی غنی هستند، استفاده کنند. در همین خصوص باید به اهمیت خواص خرمالو در دوران شیردهی مادران و مصرف آن اشاره کرد. همان‌طور که در جدول ارزش غذایی مشاهده کردید خرمالو دارای مقدار زیادی ویتامین ث و همچنین ترکیبات معدنی است.

خوردن خرمالو به واسطه وجود این خواص سلامتی هم برای نوزاد و هم برای مادر می‌تواند مفید باشد. البته توصیه می‌کنیم قبل از اینکه به سراغ بهره بردن از خواص خرمالو بروید، با پزشک خود در مورد مصرف کردن خرمالو مشورت کنید. در برخی موارد مصرف کردن خرمالو می‌تواند مشکلات سلامتی برای نوزاد و مادر به دنبال داشته باشد.

خواص خرمالو برای سلامتی بدن، پوست و مو را بشناسید و حتما بخورید
خواص خرمالو برای پوست چیست؟
خرمالو به عنوان یک میوه آب‌دار می‌تواند رطوبت رسان خوبی باشد. از طرفی نیاز به گفتن نیست که منبع غنی ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها تامین کننده سلامتی پوست نیز هستند. در ادامه به چند مورد از خواص خرمالو برای پوست اشاره خواهیم کرد.

شاداب کننده پوست
شما می‌توانید از آب خرمالو یا تفاله‌های خرمالو به عنوان یک شاداب کننده پوست استفاده کنید. ترکیبات سازنده خرمالو، موجب اکسیژن‌رسانی و نفوذ رطوبت به لایه‌های زیرین پوست می‌شود که به نوبه خود باعث شادابی آن می‌گردد. برای رسیدن به این هدف، کافی است که پوره خرمالو را به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت بمالید و بعد آن را بشورید.

درمان جوش صورت
بر اساس آنچه که در خرمالو وجود دارد، یکی از راه‌های درمان جوش صورت ناشی از استرس و تنش‌های زندگی، استفاده از ماسک خرمالو است. برای استفاده از خرمالو به عنوان ماسک، مقداری خیار تازه درون پوره آن رنده کنید و هر روز به صورت خود بمالید و مدتی بعد آن را بشورید. در میان دوره درمانی متوجه خواص فوق‌العاده آن خواهید شد.

رفع لک پوست
خرمالو آنتی‌اکسیدان فراوانی در خود دارد که باعث از بین رفتن لک‌های پوستی و پیشگیری از تشکیل لک‌های جدید می‌گردد. همچنین ویتامین C خرمالو، منبع غنی برای درمان لک‌ها و التهاب‌های پوستی است.

رفع چروک صورت
رطوبت رسانی و تامین ویتامین‌های پوست، دو عامل مهم برای جوان‌سازی پوست است. خرمالو هر دو المان را به صورت تمام و کمال در خود دارد. برای استفاده از خواص خرمالو به عنوان رفع کننده چروک، می‌بایست ماسک ضد چروک خرمالو را تهیه کنید. برای این کار لازم است که گوشت خرمالو را از پوست جدا کنید، آن را له کرده و روی صورت قرار دهید. پس از ۱۵ دقیقه آن را بشورید در مدت کمی، خواص شگفت‌انگیز آن را درک خواهید کرد.

خواص خرمالو برای سلامتی بدن، پوست و مو را بشناسید و حتما بخورید
خواص خرمالو برای مو چیست؟
خرمالو در درمان شوره سر و همچنین تقویت مو کاربرد دارد. از آنجایی که خرمالو منبع غنی از ویتامین‌های B، A و C است، فولیکول مو تحریک شده و رشد مو سریع‌تر می‌شود. همچنین خاصیت اسیدی که در گوشت خرمالو نهفته است، نقش پاک‌سازی کننده را ایفا کرده و سلول‌های مرده روی پوست سر شما را از آن جدا می‌کند.


احتیاط در مصرف خرمالو
در مصرف خرمالو نکات زیر را رعایت کنید:

مصرف ناشتا خرمالو باعث اختلال در دستگاه گوارش می‌شود.
پوست خرمالو را نجوید چرا که دارای تانن است و باعث یبوست می‌گردد.
خرمالو دارای قند و پکتین است و بهتر است بعد از خوردن مسواک زده شود.
افراد دارای فشار خون پایین در خوردن خرمالو باید احتیاط کنند.
خرمالو کال بسیار آلرژی زا است.
خرمالو گس باعث ایجاد یبوست در برخی از افراد می‌شود.
برچسب ها: خواص ، باورنکردنی ، خرمالو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: