کد خبر: ۲۹۳۰۷۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 08
سناریوی کمبود و البته گرانی واکسن آنفلوآنزا امسال هم دوباره تکرار شده است. آن هم در حالی که سال گذشته و درست در اوج مرگ و میر کرونا، واکسن آنفلوآنزا به موقع نرسید و بسیاری از بیماران و افراد آسیب‌پذیر را نگران ابتلا به کرونا کرد

شفاآنلاین>سلامت> امسال هم مثل سال گذشته، زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا گذشت و هنوز بسیاری از بیماران و افراد آسیب‌پذیر نتوانسته‌اند واکسن مورد نیاز خود را دریافت کنند.

به گزارش شفاآنلاین: حالا نه تنها مثل سال گذشته کمبود واکسن آنفلوآنزا در بسیاری از داروخانه‌های تهران و سایر مناطق گزارش شده است که قیمت این قلم دارویی به پنج برابر سال گذشته رسیده است.

سهمیه هر داروخانه 4 واکسن!
سناریوی کمبود و البته گرانی واکسن آنفلوآنزا امسال هم دوباره تکرار شده است. آن هم در حالی که سال گذشته و درست در اوج مرگ و میر کرونا، واکسن آنفلوآنزا به موقع نرسید و بسیاری از بیماران و افراد آسیب‌پذیر را نگران ابتلا به کرونا کرد. امسال هم خبرها حاکی از آن است که واکسن آنفلوآنزا به حد کافی در بازار وجود ندارد و بسیاری از مردم در داروخانه‌های تهران و سایر مناطق کشور سرگردان شده‌اند. داروخانه‌داران می‌گویند در شرایطی که توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌ها کافی نیست و گاهی سهمیه هر داروخانه چهار تا پنج دوز واکسن می‌شود، در فضای مجازی فهرست داروخانه‌های عرضه‌کننده واکسن منتشر شده و جمعیت زیادی از سراسر شهر برای خرید واکسن آنفلوآنزا به این داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند.

علی فاطمی، نایب رییس انجمن داروسازان ایران با تایید خبر کمبود واکسن آنفلوآنزا گفته است که میزان توزیع واکسن در داروخانه‌ها بسیار ناچیز است. به طوری که به داروخانه‌های روزانه ۴ عدد واکسن و به داروخانه‌های شبانه‌روزی ۸ عدد واکسن می‌دهند. در حالی که اگر فقط خود پرسنل داروخانه بخواهند واکسن را تزریق کنند، سفارش اول واکسن همه داروخانه‌ها عملا تمام می‌شود.

او با بیان اینکه عرضه واکسن آنفلوآنزا به بازار افزایش خواهد داشت، توضیح داد: «در حال حاضر دو شرکت پخش در حال توزیع واکسن آنفلوآنزا هستند که از داروخانه‌ها سفارش می‌گیرند و توزیع واکسن را انجام می‌دهند و واکسنی که در حال حاضر در داروخانه‌ها توزیع می‌شود، واکسن سه‌ظرفیتی است که قیمت آن قیمت مصوب ۱۵۶ هزار تومان و قیمت واکسن چهار ظرفیتی 206 هزار تومان است و در حال حاضر واکسن سه‌ظرفیتی که ارزان‌تر است، معمولا برای سالمندان استفاده می‌شود.»

فاطمی ادامه داد: «بیشترین کمبود واکسن مربوط به واکسن چهارظرفیتی که کارایی به مراتب بیشتری دارد.»

نایب رییس انجمن داروسازان ایران تاکید کرده است که برای خرید واکسن آنفلوآنزا نیاز به نسخه پزشک و کارت ملی است و حدود دو هفته زمان نیاز است تا سیستم ایمنی بدن به واکسن آنفلوآنزا پاسخ مناسب دهد. بنابراین باید قبل از شیوع بیماری، تزریق انجام شود.

داروخانه‌داران مازندران هم توضیح داده‌اند که روزانه فقط 10 تا 15 دوز واکسن آنفلوآنزا بین داروخانه‌های این استان توزیع می‌شود. این در حالی است که روزانه گاهی تا 150 درخواست برای خرید واکسن وجود دارد. همین موضوع موجب ازدحام در داروخانه‌های این استان و تهیه فهرست نوبت‌بندی در داروخانه‌ها شده است.

محمد ناظری، یکی از داروخانه‌داران شهرستان جویبار در این زمینه توضیح داده است: «در پنج روز گذشته هیچگونه واکسن آنفلوآنزا به داروخانه‌های شبانه‌روزی در جویبار تحویل نشد و ادامه این روند ایجاد بازار سیاه و باز شدن پای دلالان در توزیع واکسن آنفلوآنزا و حتی فروش واکسن تقلبی را قوت می‌بخشد.»

برخلاف آنچه که مسئولان استانی به رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، موجودی واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های این استان کافی نیست و داروخانه‌داران با گرفتن شماره موبایل و اسامی افراد برای مراجعه آنها نوبت تعیین می‌کنند.

قیمت واکسن 5 برابر شد
قیمت واکسن آنفلوآنزا هم امسال خبرساز شده است. در حالی که نایب رییس انجمن داروسازان ایران قیمت مصوب واکسن آنفلوآنزا را 156 و حداکثر 206 هزار تومان اعلام کرده، قیمت واکسن آنفلوآنزا در داروخانه‌های استان مازندران 223 هزار تومان گزارش شده است. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که بهای هر دوز واکسن آنفلوآنزا سال گذشته فقط 40 هزار تومان قیمت داشت و در واقع حالا قیمت واکسن چیزی حدود پنج برابر شده است.

علی فاطمی، نائب رییس انجمن داروسازان ایران افزایش پنج برابری قیمت واکسن را تائید کرده و گفته است: «قیمت واکسن آنفلوآنزای چهار ظرفیتی نسبت به سال گذشته تقریبا پنج برابر شده است. به طوری که در سال گذشته قیمت این واکسن ۴۰ هزار تومان بود، اما اکنون بیش از ۲۰۰ هزار تومان است. همین موضوع هم باعث شده که مردم کمتر از سال‌های قبل از این واکسن استقبال کرده‌اند و به دلیل گرانی واکسن آنفلوآنزا، تقاضای زیادی هم برای آن وجود ندارد. هرچند که به فعلا به صورت سهمیه‌ای در بین داروخانه‌ها توزیع می‌شود.»

او همچنین تاکید کرد: «ما خودمان هم از واقعی بودن قیمت دارو حمایت می‌کنیم و ارز حمایتی کمتر به این حوزه داده شود و ارز نیمایی باشد، اما باید از سوی سازمان‌های بیمه‌گر به ویژه به افراد پرخطر کمک کند تا بتوانند این واکسن را با قیمت مناسب‌تری دریافت کنند. زمانی که قیمت دارویی طی یکسال پنج برابر می‌شود، طبیعتا بسیاری از افراد که ممکن است نیاز هم داشته باشند و در گروه های پرریسک هم باشند، به دلیل افزایش قیمت صرف نظر می‌کنند. البته با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، فاصله اجتماعی و... پارسال هم علی‌رغم توزیع دیرهنگام واکسن آنفلوآنزا، مشکلی در زمینه شیوع آنفلوآنزا نداشتیم و امسال هم رعایت این پروتکل‌ها می‌تواند کمک کند. امسال اما، قیمتش یک عامل بازدارنده برای تهیه این واکسن از سوی مصرف‌کنندگان است.»

واکسن ایرانی وارد بازار شد
امسال بیشتر واکسن‌های توزیعی آنفلوآنزا در بازار ایران وارداتی و عمدتا هلندی بود. هرچند که وزارت بهداشت بیشتر از دو سال است که وعده تولید واکسن آنفلوآنزای داخلی را داده است و حالا حیدر محمدی، مدیرکل اداره دارو سازمان غذا و دارو از توزیع واکسن آنفلوانزای ایرانی در داروخانه‌ها خبر داد و به باشگاه خبرنگاران گفت: «اولین واکسن آنفلوانزای تولید داخل وارد بازار شد که البته این واکسن دومین واکسن آنفلوانزای نوترکیب دنیاست و اثربخشی بهتری نسبت به پلتفرم‌های دیگر دارد و امیدواریم با استقبال مردم این فرآورده جایگزین نمونه خارجی شود و از سال آینده دیگر نیاز به واردات نداشته باشیم.»

مدیر کل اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو همچنین توضیح داد: «در حال حاضر ۲۰۰ هزار واکسن آنفلوانزا تولید و توزیع شده است و میزان تولید افزایش پیدا خواهد کرد و قیمت این واکسن حدود ۲۰۰ هزار تومان است.»

مساعد، رئیس اداره مطالعات بالینی سازمان غذا و دارو درباره واکسن آنفلوآنزای ایرانی هم در این زمینه توضیح داد: «بیش از ٢ سال است که واکسن آنفلوآنزای ایرانی تولید شده است و سال گذشته مجوز صادر نشد تا مطالعات تکمیل شود و مطالعه را در جمعیت هزار نفره انجام دادند و در نهایت این واکسن مجوز مصرف گرفت.»

او ادامه داد: «باید توجه داشت که واکسن ایرانی در مطالعه کارآزمایی بالینی با نمونه خارجی مقایسه شد و پس از قطعیت ایمنی و اثربخشی در مقایسه با نمونه خارجی تاییدیه آن را صادر کردیم. همچنین باید اشاره کرد که تزریق واکسن آنفلوآنزا هیچ تاثیری در کاهش ابتلا به کرونا ندارد، اما در افراد بالای ۶۵ سال و بیماران تنفسی و خانم‌های باردار و جمعیتی که مرکز کنترل واگیر وزارت بهداشت اعلام کرده است واکسن آنفلوآنزا میزان ابتلا و بستری را کاهش داده است.»
بنا به گفته حیدری واکسن آنفلوانزای ایرانی به قیمت ۲۱۳ هزار تومان در داروخانه‌ها عرضه می‌شود.

چه کسانی واکسن آنفلوآنزا بزنند؟
از نظر پزشکان دوره طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا از نیمه شهریور تا نیمه آبان است. با این حال همچون سال گذشته، هنوز بسیاری از بیماران موفق نشده‌اند که واکسن مورد نیاز خود را تزریق کنند. با این حال علی فاطمی، نائب رییس انجمن داروسازان گفته است که اگر برخی از بیماران موفق به تزریق واکسن آنفلوآنزا در فصل پائیز نشده‌اند، جای نگرانی نیست و امکان تزریق این واکسن تا اواسط زمستان هم وجود دارد اما چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا بزنند؟

فاطمی درباره افرادی که باید واکسن کرونا را تزریق کنند، گفت: «خردسالان در محدوده سنی ۶ ماه تا ۹ سال بهتر است دوبار در سال واکسن آنفلوآنزا را دریافت کنند. فاصله بین این دو واکسن باید حداقل ۴ هفته باشد. در عین حال ۷۰ تا ۸۵ درصد از مرگ‌ومیرهای ناشی از آنفلوآنزا در سالمندان بالای ۶۵ سال رخ می‌دهد. بنابراین تزریق این واکسن به این گروه را هم باید جدی بگیریم.»
او در عین حال تاکید کرد: «از آنجا که در فرایند ساخت اغلب واکسن‌های آنفلوآنزا از پروتئین تخم‌مرغ استفاده می‌شود، افرادی که به تخم‌مرغ حساسیت دارند، باید تزریق را زیر نظر پزشک در مراکز درمانی انجام دهند. در عین حال واکسن آنفلوآنزا باید دور از نور و در دمای ۲ تا ۸ درجه سانتی‌گراد در یخچال نگهداری شود. دمای بالاتر یا پایین‌تر، از قدرت واکسن کم می‌کند.»

فاطمی درباره اما و اگرها در زمینه تزریق همزمان واکسن کرونا و آنفلوآنزا هم گفت: «امکان تزریق همزمان واکسن کرونا و واکسن آنفلوآنزا وجود دارد، اما افرادی که مبتلا به کرونا هستند یا مشکوک به آن هستند، نباید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند. در عین حال افرادی که به کرونا مبتلا شده‌اند و بهبود یافته‌اند، بعد از بهبودی، می‌توانند واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند.» روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: