کد خبر: ۲۹۲۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۳ - ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - 2021November 06
مصاحبه با خانواده‌ی افراد مرگ مغزی امری تخصصی است که در آن فرد مصاحبه کننده باید با علم روانشناسی، جامعه شناسی و روابط اجتماعی آشنا باشد تا بتواند بدترین خبر زندگی خانواده را در بدترین لحظات زندگیشان به آنها بدهد .

شفاآنلاین>سلامت>سومین دوره آموزش تخصصی رویارویی با خانواده‌های افراد مرگ مغزی (IrFASC) صبح امروز ۱۵ آبان به صورت آنلاین در سراسر کشور آغاز به کار کرد.

به گزارش شفاآنلاین: سومین دوره آموزش تخصصی رویارویی با خانواده‌های افراد مرگ مغزی (IrFASC)  با حضور مسئولین و مدرسین اهدای عضو ایران  و ۳۲ شرکت‌کننده از ۲۷واحد شناسایی و فراهم‌آوری اعضای پیوندی کشور آغاز به کار کرد.

هدف از برگزاری این دوره‌ها آموزش تکنیک‌های ویژه برای رویارویی و پاسخ به سوالات خانواده‌هایی است که عزیزانشان دچار مرگ مغزی شده‌اند. در مجموع ۳۲ نفر از مصاحبه‌کنندگان واحدهای فراهم‌آوری و شناسایی اعضای پیوندی ایران، با اولویت واحدهایی که درصد رضایت به اهدای عضو در آنان پایین‌تر است انتخاب و در مدت زمان حدود ۵۰ ساعت در ۵ روز به صورت فشرده، توسط ۹ مدرس از بهترین مصاحبه ‌کنندگان کشور تحت آموزش و به اشتراک‌گذاری تجارب قرار می‌گیرند.

علم کافی در تفهیم "مرگ مغزی" روند رضایت گیری را سریعتر می کند
خانم دکتر نجفی زاده مدیر عامل انجمن اهدای عضو ایرانیان، مدرس بین المللی اهدای عضو و از مولفین کتاب مرجع ۸۵ تکنیک برای رویارویی با خانواده های افراد مرگ مغزی در روز اول این دوره با اشاره به بیان ضرورت برگزاری کلاس های آموزشی برای مصاحبه کنندگان گفت: مصاحبه با خانواده‌ی افراد مرگ مغزی امری تخصصی است که در آن فرد مصاحبه کننده باید با علم روانشناسی، جامعه شناسی و روابط اجتماعی آشنا باشد تا بتواند بدترین خبر زندگی خانواده را در بدترین لحظات زندگیشان به آنها بدهد و مشکل تر آنکه از ایشان در خواست نماید تا علاوه بر پذیرش مرگ حتمی عزیزشان با اهدای اعضای وی موافقت نمایند. 
وی همچنین تاکید کرد: در صورتیکه هماهنگ کننده اهدای عضو با این علم به اندازه کافی آشنا باشد نه تنها در رضایت گیری موفق می شود بلکه خانواده‌ها همواره سپاسگزار آن‌ها خواهند بود. 

افزایش ۶۶ درصدی اهدای عضو کشور در سال جاری نسبت به سال گذشته
دکتر ساناز دهقانی ریس اداره فراهم آوری و پیوند اعضای مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ادامه با اشاره به وضعیت اهدای عضو کشور از افزایش ۶۶ درصدی اهدای عضو در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: این میزان نسبت به دوران قبل از کرونا ۲۲ درصد کمتر شده است.
وی در ابتدا به مقایسه آمار اهدای عضو ۱۳۹۸(قبل از کرونا) و ۱۳۹۹(بحران کرونا) و شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ پرداخت و خاطر نشان کرد: افت قابل توجه نرخ اهدای عضو در سال های ۹۹و ۹۸به دلیل شرایط بحرانی کرونا در شش ماهه اول ۱۴۰۰ با تلاش مستمر واحدهای فرآوری اعضای پیوندی جبران شده است و باید از واحدهایی که با همت بالا موجب شدند بحران کرونا تاثیر چندانی برفرآیند اهدای عضو آنان نگذارد تقدیر ویژه شود.
ریس اداره فراهم آوری و پیوند اعضای مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت از موانع و راهکارهای موجود در اهدای عضو کشور سخن گفت و بعد از ارائه عملکرد مرکز مدیریت پیوند، برنامه های آتی و نقشه راهبردی پیش روی این مرکز را برای سال ۱۴۰۰ اعلام کردند.


نحوه‌ی رویارویی با خانواده‌ی فرد مرگ مغزی یک دانش است 
دکتر امید قبادی، قائم مقام هیئت مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان، مدرس بین المللی مبحث روش های اصولی رویارویی با افراد مرگ مغزی و مولف کتاب جهانی "۸۵ تکنیک" بر اهمیت و تاثیر فرهنگ بر امر نهادینه سازی اهدای عضو تاکید کرد و گفت: نحوه‌ی رویارویی با خانواده های افراد مرگ مغزی یک دانش است و نمی توان آن را  یک توان بالقوه ی صرف دانست.
وی عدم رویارویی با خانواده‌ها را خیلی بهتر از رویارویی با یک فرد آموزش ندیده  دانست و افزود: مصاحبه گر حرفه ای در صورت تسلط کامل به فرآیند ارتباط گیری موثر می تواند درصد رضایت گیری ها را به میزان خیلی بالایی افزایش دهد و دل نگرانی ها و شک و تردید خانواده ها را به حداقل برساند و روند اهدای عضو و جان بخشیدن به بیماران لیست انتظار را تسریع کند.
این مدرس بین المللی مبحث روش های اصولی رویارویی با افراد مرگ مغزی، با اشاره به شاخص های مورد نیاز یک مصاحبه کننده حرفه ای ادامه داد: فرد مصاحبه کننده باید ویژگی هایی مانند برون گرایی، با انگیزه بودن، روابط عمومی قوی، صبور، سخنور، معنوی با سیمایی تاثیر گذار را دارا باشد.
در این جلسه، دکتر قبادی به شرکت کنندگان دوره خاطر نشان کرد که انتخاب مصاحبه کننده برای رویارویی با خانواده های داغدیده افراد مرگ مغزی در لحظات بحرانی، بسیار حساس و مهم است و مهمترین وظیفه ی مصاحبه کننده، همدلی با خانواده و ایجاد آرامش و رهایی از دوگانگی و ابهام است؛ نه تلاش برای اخذ رضایت از ایشان ذکر کرد.

یادگیری فنون ارتباط موثر لازمه موفقیت یک مصاحبه گر آموزش دیده است
استاد شاهین فرهنگ روانشناس ، سخنور شهیر کشور و مدرس و مسئول سفیران سخنران انجمن اهدای عضو ایرانیان در ادامه  به ارائه مبحث " مهارتهای ارتباطی" پرداخت و گفت: فقط ۱۰ درصد مردم کره ی زمین به خوبی می دانند چگونه باید ارتباط موثر برقرار کنند و مابقی از این فنون بی اطلاع هستند.
وی افزود: مهمترین ابزار و نیاز هر مصاحبه کننده در درجه اول، تسلط بر فنون مصاحبه و تکنیک ها و مهارتهای ارتباطی است که نه تنها در رویارویی با خانواده های افراد مرگ مغزی، مثمر ثمر می باشد، بلکه برای ایجاد ارتباط موثر انسان‌ها با یکدیگر در زندگی راهنما است و موجب ایجاد آرامش و وحدت و اعتماد در جامعه می گردد.
 از دیگر مواردی که استاد فرهنگ در این بخش، توضیح دادند، نیاز مبرم یک مصاحبه کننده به شناخت سه وضعیت والد، بالغ و کودک درون انسان است که تسلط بر آنها، هم موجب شناخت بیشتر مخاطب و هم با استفاده صحیح و به جا، موجب ایجاد ارتباط قوی تر و امن تر بین مصاحبه کننده و مخاطب خواهد شد.
در پایان روز اول سومین دوره تخصصی آموزش رویارویی با خانواده افراد مرگ مغزی (IrFASC) دکتر کیهان هادی صادق، کوردیناتور با سابقه کشور و مسئول هماهنگ کنندگان واحد اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به آموزش مبحث گردآوری اطلاعات وبسترسازی ارائه ی خبر بد به خانواده پرداختند. 
وی با تاکید بر ایجاد ارتباط خوب و اعتماد بین مصاحبه کننده و خانواده و هم چنین پرسنل و پزشکان بیمارستان، از موارد بسیار موثر در پیشبرد اهداف و موفقیت در فرایند رویایی با خانواده هایی است که عزیزترین فرد خانواده را با مرگ مغزی از دست داده اند. 
وی هم چنین توضیحات کاملی در مورد بهترین زمان و مکان مصاحبه با خانواده ارائه نمودند.
گفتنی است این دوره پنج روزه می باشد و دوره‌های اول و دوم در نیمه اول سال ۱۴۰۰ با همت و حمایت مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عملیاتی شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: