کد خبر: ۲۹۲۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - 2021October 31
کرونا همچون هیولایی مهار نشدنی قاتل بی‌رحمی بود که روزانه صدها نفر را راهی دیار ابدی می‌کرد و هزاران نفر را هم در کنج….

شفاآنلاین>سلامت> با گسترش شیوع سرسام‌آور کرونا در یک سال گذشته و جهش انواع و اقسام سویه‌های مرگبار ویروس، متولیان درمان و بهداشت با جلب همکاری سازمان‌های خدماتی و انتظامی و ترافیکی، راهکار مقابله را در اعمال محدودیت‌های آمدو‌شد‌ها در شهرها و جاده‌ها یافتند.

هرچند این محدودیت‌ها و منع رفت‌وآمدهای سراسری به عنوان بخشی از پروتکل‌های بهداشتی لازم‌الاجرا شد، اما در مقیاس سنجش اثرگذاری‌ها، دستاورد آماری ملموسی ارائه نشد. بازهم سنگینی بار بر دوش مردمی افتاد که در مواجهه برای مدیریت و کنترل همه‌گیری، باید کار و زندگی خود را رها می‌کردند تا مورد خطاب و عتاب قرار نگیرند و زنگ پیامک جریمه‌ها احوالات خراب آنان را خراب‌تر نکند!

کرونا همچون هیولایی مهار نشدنی قاتل بی‌رحمی بود که روزانه صدها نفر را راهی دیار ابدی می‌کرد و هزاران نفر را هم در کنج….

پلیس در شرح وظایف ذاتی خود به اهرمی کارآمد تبدیل شد و اعمال قانون در دستور کار قرار گرفت. ترددهای جاده‌ای و شهری زیر ذره‌بین پلیس رفت و قانون‌شکنان با پرداخت جریمه‌های کلان توبیخ شدند. هر چند در تعطیلات مناسبتی، تلاش ماموران خدوم با بسیج همه ابزارهای قانونی از برگه‌های جریمه گرفته تا نیوجرسی‌های سیمانی نتوانست جلوی اشتیاق مسافران جاده‌های شمالی را سد کند، اما هیچ عقب‌نشینی از اجرای این مسدودسازی‌ها صورت نگرفت و موج سفرهای تابستانی در کمال ممنوعیت‌ها، کج‌دار‌ومریز به سرانجام رسید. در طرح منع تردد بین‌استانی بازهم این لوکس‌سواران بودند که به پشتوانه پول خود ممنوعیت‌ها را با پرداخت جریمه‌های میلیونی دورزدند و مسیر دلربای شمال را تا ویلای مجلل خود طی کردند.
اما گروه دیگری از مسافران میانه رو تا همان میانه راه بیشتر نرفتند، زیرا این بار هزینه جریمه میلیونی…

در مسیر اجرای یکی از این دستورالعمل‌های بالادستی باید به اعمال منع تردد آمدوشدهای شهری از ساعت ٢٢ تا ٣ بامداد اشاره کرد. قانونی که در ابتدا از ساعت ٢١ تا ٣ اجرایی شد اما به دلیل تبعات ترافیکی و تشدید مشکلات شهری، به پیشنهاد پلیس اجرای آن یک ساعت عقب رفت و فرجه زمانی بیشتری برای رانندگان در ترافیک مانده قائل شد. هر چند این مجال یک‌ساعته چندان مشکلی را از ترافیک قفل شده کلانشهرها حل نکرد اما تا حدودی از شتابزدگی رانندگان اهل قانون و میزان نگرانی آنان در ثبت جرائم کرونایی کاست. اما از همان زمان اجرای این ممنوعیت تاکنون با همه مشکلاتی که برای بخش‌هایی از مردم به همراه داشت، برای گروه قلیلی از مردم چندان ناگوار و نگران‌کننده نبود. اتفاقا برای آن دسته از لوکس‌سواران شبانه به ویژه در شهرهای بزرگ، فرصتی خلق شد تا در معابر شهری با خیال راحت‌تری دور‌دور کنند.

رانندگان…
در همین تهران کافیست برای میل کردن یک پیتزا یا برگر، مغلوب نفس اماره خود شوید و سری به فست‌فود‌فروشی‌های سطح شهر بزنید، لذت خوردن یک پیتزا با سیب‌زمینی و یک نوشابه در کسری از ساعت هنگام مراجعه به صندوق و رویت صورتحساب ١۵٠ هزار تومانی زهرمارتان می‌شود. وقتی هزینه خوردن یک فست‌فود آن هم در ساعت منع تردد شهری بیش از ١٠٠ هزار تومان است چطور می‌توان با جریمه ٢٠٠ هزار تومانی، رانندگان مرفه با خودروهای چند میلیاردی را به رعایت قانون منع تردد شبانه واداشت!

به راستی که چشم‌ها را باید شست و جور دیگر باید دید. بهزاد طهماسبی/ فعال رسانه‌ای/ روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: