کد خبر: ۲۹۲۴۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - 2021October 30
وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای نسبت به تزریق واکسن به مادران باردار و مادران در دوران شیردهی تأکید کرد

شفاآنلاین>سلامت> وزارت بهداشت در اطلاعیه‌ای نسبت به تزریق واکسن به مادران باردار و مادران در دوران شیردهی تأکید کرد. در بخشی از این اطلاعیه آمده که واکسن سینوفارم حاوی ویروس غیرفعال است و سازمان بهداشت جهانی تزریق آن به زنان باردار را توصیه کرده است.

به گزارش شفاآنلاین: اما برای تزریق واکسن به زنان باردار چند نکته مورد توجه قرار گیرد. واکسیناسیون ترجیحا پس از هفته 12بارداری انجام شود. مادران باردار پس از تزریق واکسن، درصورت داشتن نشانه‌های احتمالی ابتلا به کرونا، موضوع را به مراکز بهداشتی اطلاع دهند یا با کد4 سامانه4030 برای گرفتن راهنمایی،  تماس بگیرند.

در ادامه این اطلاعیه با تأکید بر واکسیناسیون مادران باردار بالای 35سال، آمده:« مادران با سن کمتر از 35سال، درصورتی که توده بدنی‌شان 35و بالاتر است، مادران با بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، فشارخون بالا، بیماری قلبی و بیماری مزمن کلیوی، همچنین مادرانی که داروهای ضعف ایمنی مصرف می‌کنند و یا دارای آنمی سیکل سل، سابقه پیوند اعضا، سیروز کبدی و آسم هستند، مادران با بارداری چند قلویی یا بارداری‌ آی‌وی‌اف، مادران با همسران شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی مدیریت مبتلایان به کرونا، مادران باردار شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی و یا مراکزی که اولویت تزریق واکسن در برنامه ملی واکسن قرار گرفته‌اند، همچنین مادران ساکن در مناطقی که واکسیناسیون 18سال به بالا در آنجا شروع شده است، نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند.»

در ادامه هم اعلام شده: «زنانی که قصد بارداری دارند، درصورتی که در اولویت دریافت واکسن هستند، واکسن سینوفارم دریافت کنند. در هیچ‌یک از هفته‌های بارداری ممنوعیت واکسیناسیون وجود ندارد، هرچند که بهتر است بعد از 12هفته باشد. در کنار اینها، واکسیناسیون در دوران شیردهی، مجاز است و بهتر است در 42روز اول زایمان، از واکسن سینوفارم استفاده شود. البته تزریق واکسن آسترازنکا هم در بارداری و شیردهی ممکن است اما تجویز آن برای مادران باردار منوط به تشخیص کمیته علمی دانشگاهی واکسن مادران باردار خواهد بود.» در پایان هم تأکید شده:« زنان باردار دارای شرایط واکسیناسیون، برای تزریق واکسن به پایگاه‌های سلامت مراجعه کنند، پرونده سلامت تشکیل دهند و پس از بررسی، واکسن تزریق می‌شود.»

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: