کد خبر: ۲۹۲۲۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۷ - ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - 2021October 26
رییس انستیتو پاستور ایران:
دکتر علیرضا بیگلری در حاشیه جلسه کمیته علمی کووید۱۹، اظهار داشت: همچنین ۷۰ درصد از افراد مورد مطالعه نیز واجد بیماری علامتدار نشدند که این نه‌ تنها در کشور، بلکه در سطح واکسن های دنیا هم از نتایج بسیار مهم تلقی می‌شود.
شفاآنلاین>سلامت>رییس انستیتو پاستور ایران گفت: مطالعات نشان داده که ۹۸.۹ درصد از افرادی که واکسن پاستوکووک را دریافت می کنند، در بدنشان آنتی‌بادی تولید می‌شود و ۹۱.۷ درصد از افرادی که با این واکسن واکسینه می شوند به فرم شدید بیماری مبتلا نشده و نیاز به بستری پیدا نمی‌کنند که بسیار ارزشمند است.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر علیرضا بیگلری در حاشیه جلسه کمیته علمی کووید۱۹، اظهار داشت: همچنین ۷۰ درصد از افراد مورد مطالعه نیز واجد بیماری علامتدار نشدند که این نه‌ تنها در کشور، بلکه در سطح واکسن های دنیا هم از نتایج بسیار مهم تلقی می‌شود.

رییس انستیتو پاستور ایران خاطرنشان کرد: تشخیص، یکی از مهمترین مراحل کنترل بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های واگیر است. در بحران کووید۱۹ هم با توجه به اینکه کشور با شروعی ناگهانی مواجه شد اما خوشبختانه انستیتو پاستور ایران توانست شبکه ملی تشخیص آزمایشگاهی را راه‌اندازی کند.

وی ادامه داد: باتوجه به فعالیت حدود ۵۰۰ آزمایشگاه تشخیصی کووید19 در کشور، نیاز است که پروتکل‌های تشخیصی و همچنین نتایج حاصل مجددا ارزیابی شوند تا کشور آمادگی بیشتری برای پیک های احتمالی بعدی داشته باشد و سیاست‌ها و استراتژی‌های از پیش تعیین شده در دسترس باشد تا با مشکلات کمتری از پیک های آینده عبور کنیم.

دکتر بیگلری تصریح کرد: موضوعی که اکنون مطرح است، مساله بازنگری پروتکل‌ها و روش‌های آزمایشگاهی است. باتوجه به اینکه خوشبختانه سطح واکسیناسیون در کشور، به سطح مطلوبی نزدیک می‌شود مسلما در روند استفاده از آزمایش‌های تشخیصی نیاز به تغییر است.

عضو کمیته علمی کشوری کووید19 یادآور شد: در آغاز بحران کرونا به جز انستیتو پاستور ایران، فقط دو آزمایشگاه می‌توانستند کووید19 را تشخیص دهند اما محوریت و مدیریت راه‌اندازی شبکه تشخیص آزمایشگاهی کووید۱۹ به انستیتو پاستور ایران سپرده شد. در روزهای نخست، از تمام بیمارستان های کشور نمونه ها به انستیتو پاستور ارسال می شد و کار بسیار سختی بود که باید نمونه های کل کشور بررسی می شدند.

وی گفت: به تدریج تعداد آزمایشگاه ها افزوده شد و اکنون بیش از ۴۸۰ آزمایشگاه تشخیصی کووید19 در کشور داریم که در شبکه و با یک پروتکل واحد، کار می کنند. در اوج تحریم‌ها شبکه آزمایشگاهی کشور، کارا بود و در حال حاضر امکان 250 هزار تست در روز را داریم که در صورت نیاز به سرعت این ظرفیت قابل افزایش است.

دکتر بیگلری تاکید کرد: انستیتو پاستور ایران به عنوان قدیمی‌ترین موسسات تولید واکسن در کشور و منطقه افتخار دارد که واکسنی که شایسته نام و اعتماد یکصد ساله مردم به این انستیتو است را به نام واکسن پاستوکووک تقدیم ملت ایران کند.

رییس انستیتو پاستور ایران خاطرنشان کرد: در دنیا تعداد محدودی از کشورها موفق به تولید واکسن کووید19 شدند. انستیتو پاستور ایران نیز با همکاری انستیتو فینلای کوبا موفق شد واکسن مشترکی را که در ایران به نام پاستوکووک و در کوبا با نام سوبرانا تولید و عرضه می‌شود، تقدیم مردم ایران کند.

وی افزود: این واکسن ویژگی ‌های منحصربه فردی دارد؛ چراکه یک واکسن پروتئینی است و از کنژوکه در آن استفاده شده است. بر همین اساس عوارض آن بسیار کم  بوده و کارایی بسیاری  بالایی دارد. همچنین این واکسن از ویژگی ممتازی برخوردار است که یادآور یا بوستر مخصوص آن هم از ابتدا تولید شده است. در حالیکه سایر واکسن ها وقتی نیاز به دُز یادآور پیدا می کنند، از همان دُز اصلی استفاده می کنند اما خوشبختانه در طراحی این واکسن از قبل پیش‌بینی شد و واکسن واجد دُز یادآور است که این دز یادآور هم برای خود وا‌کسن و هم برای سایر واکسن ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر بیگلری اظهار داشت: واکسن پاستوکووک در مقابل دو واریانت بسیار واکسن‌گریز کووید۱۹در ایران بر روی ۲۴ هزار نفر در 8 دانشگاه علوم پزشکی کشور مورد آزمایش قرار گرفت. مطالعات نشان داد که ۹۸.۹ درصد از افرادی که واکسن پاستوکووک را دریافت می کنند، در بدن شان آنتی‌بادی تولید می‌شود و ۹۱.۷ درصد از افرادی که با این واکسن واکسینه می شوند به فرم شدید بیماری مبتلا نشده و نیاز به بستری پیدا نمی‌کنند که بسیار ارزشمند است. همچنین ۷۰ درصد از افراد مورد مطالعه نیز واجد بیماری علامتدار نشدند که این نه‌ تنها در کشور، بلکه در سطح واکسن های دنیا هم از نتایج بسیار مهم تلقی می‌شود.

عضو کمیته علمی کشوری کووید19 یادآور شد: این واکسن در کوبا بر روی واریانت واکسن‌گریز بتا یا آفریقای جنوبی مورد مطالعه قرار گرفت که نتایج در کوبا نیز بسیار امیدبخش بود. باتوجه به کارایی بسیار بالا و اطمینان بسیار زیاد نسبت به این واکسن، استفاده از آن برای افراد دو تا 18 سال هم مورد مطالعه قرار گرفت که خوشبختانه مجوز مصرف را برای این گروه سنی در هر دو کشور ایران و کوبا صادر شده است.

وی گفت: در ایران بنا بر سیاست های وزارت بهداشت در حال حاضر از واکسن پاستوکووک نیز برای افراد بیشتر از 12 سال استفاده می شود و در صورت نیاز و اعلام وزارت بهداشت، این واکسن برای افراد دو تا 12 سال نیز قابل استفاده است که این امید زیادی برای کشور به حساب می آید البته از این واکسن در کشور کوبا برای افراد دو تا 18 سال استفاده شده و تا کنون بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار کودک کوبایی با استفاده از این واکسن واکسینه شده اند.

رییس انستیتو پاستور ایران یادآور شد: در کارآزمایی های انجام شده، مشخص شد که در مقابل واریانت های واکسن‌گریز مانند بتا و دلتا برای بزرگسالان علاوه بر دو دُز واکسن پاستوکووک، بهتر است که دز یادآور یا بوستر یا واکسن پاستوکووک پلاس نیز تزریق شود اما برای گروه سنی دو تا 18 سال، تزریق دو دُز واکسن پاستوکووک در حال حاضر کافی است و فعلا نیازی به تزریق دُز یادآور یا بوستر برای این گروه سنی وجود ندارد.

دکتر بیگلری گفت: تاکنون، یک میلیون و ۳۰۰ هزار دُز واکسن پاستوکووک به وزارت بهداشت تحویل داده شده شده البته تولید واکسن پاستوکووک و پاستوکووک پلاس متفاوت است. زیرا دو طراحی متفاوت دارند و به همین دلیل فعلا در بچ اولیه، واکسن پاستوکووک تولید و عرضه شده و در حال حاضر بنا به درخواست وزارت بهداشت مبنی بر تامین دُز یادآور، فعلا خط تولید برای تامین واکسن پاستوکووک فعال است و حدودا بیش از یک میلیون دُز واکسن پاستوکووک تولید شده و مراحل تست خود را می گذراند که بعد از پایان تست‌ها، تحویل وزارت بهداشت می شود.

وی افزود: بعد از تولید مقداری واکسن پاستوکووک پلاس، مجددا چرخه تولید وارد تولید واکسن پاستوکووک می‌شود و تا انتهای آبان ماه، مقداری دیگر از واکسن اصلی تحویل وزارت بهداشت می شود اما مقدار تولید واکسن های پاستوکووک و پاستوکووک پلاس، به نوع مصرف و اعلام نیاز وزارت بهداشت بستگی دارد.

عضو کمیته علمی کشوری کووید19 یادآور شد: در مهر و آبان ماه برای تحویل حدود 8 میلیون دُز واکسن برنامه‌ریزی شده و در ماه ‌های آینده نیز بر اساس اعلام نیاز وزارت بهداشت، تولید واکسن های پاستوکووک و پاستوکووک پلاس انجام خواهد شد.

دکتر بیگلری خاطرنشان کرد: کووید19 دردی مشترک است و نیاز به درمان مشترک دارد. مسلما دو شاهد داریم که نشان می‌دهد واکسن موثر است؛ یکی کشورهایی که واکسن زده و توانستند بیماری را کنترل کنند و دوم اینکه اگر پرونده های بیماران بستری در بیمارستانها را مشاهده کنید، این نکته قابل مشاهده است که اکثر افرادی که به کرونا مبتلا شده و فرم شدید بیماری را گرفته اند و گرفتار ای سی یو هستند، واکسن تزریق نکرده بودند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: