کد خبر: ۲۹۲۰۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۱۰ - ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - 2021October 23
نوزادانی که بیشتر می‌خوابند و در طول شب کمتر از خواب بیدار می‌شوند، در دوران نوزادی اضافه‌ وزن کمتری خواهند داشت.
شفاآنلاین>سلامت>محققان دریافتند که خواب خوب شبانه ممکن است خطرات چاقی نوزاد را کاهش دهد.

شفاآنلاین>سلامت> مدت‌هاست دانشمندان معتقدند خواب‌ کافی شب برای حفظ سلامتی ضروری است. با این حال مطالعات اندکی ضرورت خواب‌ کافی در ماه‌های اول زندگی را نشان می‌دهد.

نتایج تحقیقات جدید محققان بیمارستان بریگام و زنان ماساچوست نشان می‌دهد، نوزادانی که بیشتر می‌خوابند و در طول شب کمتر از خواب بیدار می‌شوند، در دوران نوزادی اضافه‌ وزن کمتری خواهند داشت.

سوزان رد لاین، محقق این بررسی اظهار کرد: ارتباط بین خواب‌ ناکافی و افزایش وزن در بزرگسالان و کودکان بزرگتر به خوبی ثابت شده‌ اما این ارتباط پیش از این در نوزادان تشخیص داده نشده بود. در این مطالعه ما دریافتیم که نه تنها خواب شبانه کوتاه‌تر بلکه بیداری بیشتر در خواب با احتمال اضافه‌ وزن نوزادان در ۶ ماه اول زندگی بیشتر ارتباط دارد.

محققان در این تحقیق ۲۹۸ نوزاد تازه متولد شده بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ در بیمارستان عمومی ماساچوست را بررسی کردند و با استفاده از ساعت‌های مچی در پا(دستگاه‌هایی برای کنترل الگوی فعالیت و استراحت در چند روز) بر الگوهای خواب سه شب کودکان یک و ۶ ماهه و همچنین داده‌های والدین آنان نظارت کردند.

در این بررسی نمودار رشد، قد و وزن کودک اندازه‌گیری و شاخص توده‌ بدنی او تعیین شد. محققان دریافتند فقط یک ساعت خواب‌ اضافی با کاهش ۲۶ درصدی خطر اضافه‌ وزن نوزادان ارتباط دارد. علاوه بر این نوزادانی که در طول‌ شب کمتر از خواب بیدار می‌شوند، با خطر کمتری برای افزایش‌ وزن مواجه خواهند بود؛ البته این ارتباط به‌ طور دقیق مشخص نیست.

دانشمندان حدس می‌زنند خواب بیشتر باعث کنترل تغذیه و خودتنظیمی می‌شود. محققان افزودند وضعیت اقتصادی و اجتماعی نقش کمتری در این بررسی داشته اما برخی از متغیرها مانند مدت‌ شیردهی نیز می‌تواند بر رشد نوزاد تاثیر گذارد.

در آینده محققان قصد دارند این مطالعه را برای ارزیابی چگونگی تاثیر الگوهای خواب بر رشد در ۲ سال اول زندگی و شناسایی عوامل کلیدی که ارتباط بین خواب و افزایش وزن را تعیین می‌کند، استفاده و همچنین مداخلات ارتقای عادات خواب سالم را ارزیابی کنند.

ردلاین گفت: این مطالعه بر اهمیت خواب سالم در هر سنی تاکید می‌کند. والدین باید با پزشکان متخصص‌ اطفال در مورد بهترین شیوه‌ها برای ترویج خواب‌ سالم  مانند رعایت برنامه خواب منظم، ایجاد فضایی تاریک و آرام برای خواب مشورت کنند.
برچسب ها: خواب ، اضافی ، نوزادان ، معادل
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: