کد خبر: ۲۹۲۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۰ - ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - 2021October 23
زمینه بروز پوکی استخوان در سنین پایین ایجاد می‌شود تا قبل از ۲۵ سالگی استخوان افراد شکل می‌گیرد و مصرف کم کلسیم و لبنیات، میوه و سبزی زمینه ساز بروز پوکی استخوان در افراد می‌شود
 شفاآنلاین>سلامت>استوار گفت: در دنیا ۲۰۰ میلیون نفر به پوکی استخوان مبتلا هستند، از هر دو خانم بالای ۵۰ سال و چهار مرد بالای ۵۰ سال این بیماری را تجربه می‌کنند.
به گزارش شفاآنلاین: افشین استوار رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت صبح امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی پوکی استخوان (استئوپروز) با اشاره به پاندمی بیماری‌های غیر واگیر در کشور اظهار کرد: پوکی استخوان یکی از مهم ترین بیماری‌های دوران سالمندی است و تراکم معدنی استخوان کاهش پیدا می‌کند و این عضو ترد و شکننده شده و با یک ضربه عضو مربوطه می‌شوند. در دنیا ۲۰۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا هستند و از هر دو خانم بالای ۵۰ سال و چهار مرد بالای ۵۰ سال این بیماری را تجربه می‌کنند.

او ادامه داد: در ۸۰ درصد از مواقع شکستگی فرد به حالت قبل نمی‌رسد و در پنجاه درصد فرد به عصا نیاز پیدا می‌کند و در شکستگی لگن در ۲۰ تا ۵۹ درصد از مواقع بعد از شکستگی لگن فرد فوت می‌کند. ۴ هزار و  ۲۰۰ مرگ ناشی از شکستگی ناشی از پوکی استخوان در کشور رخ می‌دهد و هزینه این بیماری نزدیک به سه هزار میلیارد تومان در سال است. این بیماری قابل درمان است و دارو‌های موثری در کشور وجود دارد، ولی نسبت قابل توجهی از بیماران از بیماری خود مطلع نیستند.

استوار بیان کرد: زمینه بروز پوکی استخوان در سنین پایین ایجاد می‌شود تا قبل از ۲۵ سالگی استخوان افراد شکل می‌گیرد و مصرف کم کلسیم و لبنیات، میوه و سبزی زمینه ساز بروز پوکی استخوان در افراد می‌شود؛ همچنین مصرف الکل، سیگار و مواد مخدر، مصرف برخی از دارو‌ها افراد را مستعد پوکی استخوان می‌کند و اگر افراد سابقه شکستگی ناشی از پوکی استخوان دارد باید مراقب باشند.

او افزود: با توجه به روند پیرشدن و افزایش سالمند در کشور، وزارت بهداشت اقدامات و برنامه‌های خوبی را در زمینه پیشگیری از پوکی استخوان در دست اقدام دارد که افزایش آگاهی خانواده‌ها یکی از برنامه‌های وزارت بهداشت است. امروزه تشخیص و درمان به موقع در نظام مراقبت‌های بهداشتی در حال ادغام است و امیدوارم مردم به اینگونه خدمات دسترسی بهتری پیدا کنند. وقوع یک شکستگی احتمال بروز شکستگی ثانویه را در افراد ایجاد می‌کند.

او افزود: دارو‌های بیماری پوکی استخوان تحت پوشش بیمه قرار دارند. امروزه دستگاه‌های سنجش تراکم سنجش استخوان در تهران و مراکز استان‌ها قرار دارند و توزیع عادلانه این دستگاه‌ها در مناطق کم‌تر برخوردار در دستور کار وزارت بهداشت است.

استوار بیان کرد: تحریم‌ها بر روی برنامه‌های پیشگیری و درمان پوکی استخوان تاثیر گذاشته است و خوشبختانه دارو‌های سطح اول و دوم این بیماری در کشور تولید می‌شود. مصرف لبنیات یکی از مهم‌ترین منابع در بین سنین پایین است و سبک زندگی سالم و مصرف مناسب لبنیات در پیشگیری از بروز بیماری پوکی استخوان موثر است.

او تاکید کرد: خدمات تشخیص و درمان بیماری پوکی استخوان تحت پوشش بیماری است. سنجش تراکم استخوان توسط دستگاه‌ها انجام می‌شود و با تجویز پزشک خانواده تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد. امروزه تمام دارو‌های تولید داخل تحت پوشش بیمه هستند.

پاندمی کرونا بر روی دریافت خدمات پیشگیری و تشخیص بیماری پوکی استخوان تاثیر گذاشته و مردم به دلیل ترس از بیماری کرونا کم‌تر به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می‌کنند که این موضوع در آینده ما را دچار مشکل خواهد کرد.

استوار افزود: با توجه کاهش تردد‌های و بیرون رفتن‌ها میزان شکستگی کم شده است، اما با توجه به کاهش فعالیت‌ها بر روی بروز پوکی استخوان تاثیر منفی داشته است.

او گفت: کاهش مصرف لبنیات بر بروز بیماری پوکی استخوان در میان سالی و سالمندی افزایش پیدا می‌کند و کاهش قدرت خرید مردم در مصرف لبنیات در آینده دچار چالش خواهد شد.

او افزود: آلودگی هوا به عنوان یک عامل محیطی و مصرف سیگار و الکل از جمله عامل‌های اصلی بروز سرطان در افراد است. افزایش موارد سرطان به خاطر سالمند شدن جمعیت است. سبک زندگی ناسالم از جمله عوامل بروز سرطان در بین مردم کشور است. با مصرف زیاد لبنیات پوکی استخوان افزایش پیدا نمی‌کند. مصرف مکمل‌ها با تجویز پزشک برای افرادی که کمبود ویتامین دی و‌کلسیم داشته موثر است.

استوار بیان کرد: بیماری پوکی استخوان به خودی خود خطری ایجاد نخواهد کرد بلکه شکستگی باعث بروز مشکلاتی در افراد می‌شود. ما باید زمینه سقوط افراد سالمند را در محیط خانه و اجتماع از بین ببریم. برخی از بیماری‌ها مان کاهش قند خون یا افزایش فشار خون مستعد سقوط افراد و به ویژه سالمندان هستند. مشکلات بینایی و شنوایی سبب شده تا افراد و به خصوص سالمندان موانع را ندیده یا علائم هشدار دهنده را نشنودو باعث سقوط و شکستگی احتمالی افراد خواهد شد.

او افزود: در حال حاضر بیشترین سقوط مربوط به افراد سالمند است و این افراد بیشتر در خانه و به ویژه در روز‌های اول هفته دچار سقوط و شکستگی می‌شوند. امروزه ۳۰ درصد از افراد بالای ۶۰ سال دچار تحلیل عضلات هستند که همین موضوع باعث سقوط و شکستگی خواهد شد.

او تصریح کرد: برخی از بیماری‌ها مانند کاهش قند خون یا افزایش فشار خون مستعد سقوط افراد و به ویژه سالمندان هستند و همین مسئله باعث ایجاد شکستگی و مشکلات ناشی از آن در آینده خواهند شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: