کد خبر: ۲۹۲۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۶ - ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - 2021October 23
سوفل قلب را ممکن است که یک مشکل بی‌ضرر بدانند، اما این مشکل به توجه بیشتری نیاز دارد. خانم اش که اکنون 38 سال سن دارد یک اخترفیزیکدان است که مدیر امدادی گروه اخترشناسی دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک است.

شفاآنلاین>سلامت> سوفل قلب را ممکن است که یک مشکل بی‌ضرر بدانند، اما این مشکل به توجه بیشتری نیاز دارد. خانم اش که اکنون 38 سال سن دارد یک اخترفیزیکدان است که مدیر امدادی گروه اخترشناسی دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک است.

به گزارش شفاآنلاین: او می‌گوید که در دوران تحصیلش پزشک او یک صدای خس‌خس در قلب او شنید و اکوکاردیوگرافی را برای او تجویز کرد. نتایج این آزمایش نشان داد که خس‌خس قلب او یا همان سوفل قلب او جای هیچ نگرانی ندارد.

سال‌ها گذشت و خانم اش به سوفل قلب خود بی‌اعتنایی کرد تا اینکه مادر او به دلیل واکنش بدنش به یک داروی سرماخوردگی که ضربان قلب او را تحت تأثیر قرار داد در بیمارستان بستری شد. این تمام انگیزه‌ای بود که اش به آن نیاز داشت. خانم اش از پزشک مادر خود خواست که گزارش مربوط به اکوکاردیوگرافی او را نگاهی بیندازد و پس از بررسی آن پزشک انجام یک اکوکاردیوگرافی جدید را تجویز کرد.

 پس از بررسی کاردیوگرافی جدید پزشک قلب مادر خانم اش تشخیص داد که خانم اش مبتلابه یک بیماری مادرزادی بسیار نادر به نام دریچه آئورت دولتی (bicuspid aortic valve) است. به عقیدهٔ کتابخانهٔ ملی پزشکی آمریکا، تنها حدود یک در صد از مردم در هنگام تولد با این نقص متولد می‌شوند. دریچه‌ای که خوب کار نمی‌کند فشار زیادی روی آئورت قلب وارد می‌کند. در مورد بیماری خانم اش باید گفت که فشار وارده بر آئورت قلب باعث کشیده شدن و باد کردن دیواره شریان می‌شود که همین امر آنوریسم آئورت (aortic aneurysm) را به بار می‌آورد. پاره شدن دیواره شریان می‌تواند باعث خونریزی داخلی و درنتیجه مرگ شود.

دو سال قبل خانم اش عمل قلب باز انجام داد تا دریچهٔ آئورت خود را درست کند و خوشبختانه عمل او موفقیت‌آمیز بود. اما پس از جراحی، صدای ضربان قلب او بلندتر شد، به حدی که قابل‌شنیدن بود و همین صدای بلند همواره جراحی قلب باز را به یاد خانم اش می‌آورد.

او می‌گوید که اکنون در حال مقابله با اختلال استرس پس از سانحه است که به دلیل تجربهٔ نزدیک به مرگ و این جراحی پراسترس برای او ایجادشده است. درنتیجه، با توجه به داستان بیماری خانم اش این را باید گفت که سوفل قبل یا صدای اضافی قلب که همان خس‌خس قلب هست را نباید نادیده گرفت.

ضربان قلب شما از کجا می‌آید
یک بررسی سریع در مورد آناتومی قلب برای ما آشکار می‌سازد که صداهای مختلف قلب از کجا می‌آیند. این عضلهٔ چهار حفره‌ای دارای دو حفره فوقانی به نام دهلیزها (Atria) و دو حفرهٔ تحتانی به نام بطن‌ها (ventricles) است. موسسه قلب تگزاس می‌گوید که بین هر حفره چهار دریچهٔ کوچک وجود دارند که با هر ضربان قلب باز و بسته می‌شوند تا جریان خون را در جهت مناسب نگه‌دارند. نام این دریچه‌ها آئورت، ریوری (پولمونر)، سه لتی (تریکوسپید) و میترال هستند.

صداهای نرمال و غیر نرمالی که قلب شما می‌سازد ناشی از موارد زیر هستند:
•    لرزش‌هایی که به هنگام باز و بسته شدن دریچه‌ها رخ می‌دهند.
•    خونی که بسیار سریع و به‌صورت غیر نرمال از حفره‌ها جاری می‌شود.
•    تنش در بافت‌هایی که دریچه‌های قلب را به عضلهٔ قلب پیوند می‌دهند.
دکتر ست مارتین، استادیار کاردیولوژی در دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید: «گوش دادن به صداهای قلب از طریق یک گوشی پزشکی به همراه بررسی سابقهٔ پزشکی بیمار و دیگر داده‌های بالینی می‌توانند در تشخیص بیماری‌های قلبی متنوع به ما کمک کنند.» برای مثال، به عقیدهٔ موسسهٔ ملی قلب، ریه و خون آمریکا صداهای خس‌خس قلب از صداهای قلب مرسومی هستند که نشان‌دهندهٔ بیماری قلبی-دریچه ای هستند. دیگر صداهای قلب نیز می‌توانند در تشخیص بیماری‌های قلبی کمک کنند که زیاد مرسوم نیستند.
برای مثال، صدای «مالیدن اصطکاک» (friction rub) می‌تواند به تشخیص پریکاردیت کمک کند که به دلیل التهاب پریکادریوم (پوشش کیسه‌مانند اطراف قلب) به وجود می‌آید.
دکتر مارتین می‌گوید که صدای چهارنعل (gallop) که در حقیقت شبیه به صدای یک اسب در حین دویدن است می‌تواند نشان‌دهندهٔ یک نوع نارسایی قلبی در افراد بالای 40 سال باشد.
چه چیزی باعث سوفل قلب شما می‌شود.

انجمن قلب آمریکا می‌گوید که مشکلات مربوط به دریچه‌های قلب معمولاً باعث سوفل قلب می‌شوند. سوفل قلب وقتی رخ می‌دهد که یک دریچه به‌خوبی بسته نمی‌شود و اجازهٔ نشت خون به عقب را می‌دهد که به چنین مرضی «بازگشت خون» می‌گویند. علاوه بر این، وقتی‌که خون از یک دریچهٔ تنگ‌شده یا گرفته‌شده (که به دلیل یک بیماری معروف به نام «تنگی» (Stenosis) رخ می‌دهد) جاری می‌شود سوفل قلب رخ می‌دهد.

دکتر مارتین می‌گوید: «سوفل های قلبی مختلف صداهای مختلفی دارند.» درحالی‌که بسیاری از سوفل ها یا همان خس‌خس‌ها بی‌ضرر هستند، اما بعضی‌ها نشان‌دهندهٔ مشکلاتی هستند. او توضیح می‌دهد: «می‌توانیم با گوش دادن به ویژگی‌های مشخص یک صدا تشخیص دهیم که آیا یک سوفل قلبی به توجه بیشتری نیاز دارد یا خیر.»

بلندی صدای خس‌خس می‌تواند سودمند یا گمراه‌کننده باشد. فردی که یک خس‌خس با صدای بلند دارد ممکن است که مبتلابه یک بیماری خطرناک نباشد، درحالی‌که یک فرد دارای خس‌خس کم صداتر ممکن است که یک بیماری خطرناک داشته باشد. دکتر مارتین می‌گوید: «بنابراین، باید به دیگر عوامل نیز توجه کنیم.» دکتر مارتین توضیح می‌دهد: «زمان‌بندی اوج سوفل به همراه دیگر علائم و سرنخ‌های به‌دست‌آمده از آزمایش فیزیکی در تصمیم‌گیری مربوط به مضر یا بی‌خطر بودن سوفل و توجه بیشتر به آن مؤثر هستند.»

مشکلات قلبی پرسروصدا
علاوه بر سوفل های قلبی، ممکن است که پزشک شما متوجه صداهای دیگری شود که بیانگر بیماری قلبی مادرزادی یا گاهی از اوقات بیماری خود عضلهٔ قلب هستند. دکتر تئو ای میر، مدیر برنامه نارسایی پیشرفته قلب و استاد طب دانشکدهٔ پزشکی دانشگاه ماساچوست می‌گوید که این مشکلات قلبی باعث صداهایی می‌شوند که اگر پزشک خوب آموزش‌دیده باشد می‌تواند این صداها را بشنود.

باوجوداین، به دلیل ظهور تست های غربالگری پیشرفته همچون اکوکاردیوگرام ها، سی‌تی‌اسکن‌ها، ام آر آی ها و پت اسکن‌ها پزشک‌ها دیگر آموزش جامعی درزمینهٔ auscultation نمی‌بینند که همان هنر گوش دادن به صداهای بدن و تعبیر آن‌هاست.

اکثر افراد نمی‌توانند صدای تپیدن قلب خود را بشنوند، مگر آنکه به‌مانند خانم اش یک نوع از جراحی دریچه را انجام داده باشند. دکتر میر می‌گوید: «افرادی که سال‌ها قبل جراحی قلب انجام داده‌اند ممکن است که دریچه‌های قلب مکانیکی با سبک قدیمی داشته باشند. این دریچه‌های با سبک قدیمی‌تر صداهایی کلیکی تولید می‌کنند که به‌آسانی قابل‌شنیدن هستند، درحالی‌که دریچه‌های جدیدتر صدای کم‌تری دارند.»

کودکان می‌توانند قلب‌های پر سروصدا اما سالم داشته باشند.
دکتر دابلیو رید تامپسون، دانشیار قلب‌شناسی کودکان در مرکز کودکان دانشگاه جان هاپکینز می‌گوید که اگر پزشک اطفال بگوید که پسر یا دختر شما سوفل قلبی دارد الزاماً به معنای یک هشدار نیست.

دکتر تامپسون می‌گوید که کودکان در مقایسه با بزرگ‌سال‌ها بیشتر از سوفل قلبی رنج می‌برند. او توضیح می‌دهد: «در حقیقت بیش از 70 درصد کودکان یک سوفل قلبی پراکنده دارند که اکثر این سوفل های قلبی به ضرر هستند، یعنی به دلیل جاری بودن خود در یک قلب سالم ناشی می‌شوند.» باوجوداین، گوش دادن به قلب یک کودک پیچیده است، چون کودکان در طول یک معاینهٔ فیزیکی به‌ندرت ساکت و بدون حرکت هستند. به همین دلیل دکتر تامپسون می‌گوید که گوش دادن به قلب کودکان و تشخیص بعضی از ناهنجاری‌ها یک امر چالش‌برانگیز است.

دکتر تامپسون می‌گوید: «برخلاف تمام تکنولوژی های امروزی که در دسترس ما هستند، گوش دادن به قلب اطلاعات سریع و قدرتمندی را به ما می‌دهند که می‌توانند در تشخیص نیاز به آزمایش‌های بیشتر و بهبود یا عدم بهبود بیماری‌ها مؤثر باشند.»

دکتر تامپسون توضیح می‌دهد: «هنوز هرروزه تقریباً از گوشی پزشکی خودم استفاده می‌کنم، اگرچه تخصص دیگر من اکوکاردیولوژی قلب است. ما هنوز به یادگیری در مورد نحوهٔ استفاده از تکنولوژی برای بهبود مهارت‌های گوش دادن خود و آموزش این مهارت به پزشک‌ها نیاز داریم.»
منبع: https://www.everydayhealth.com/news/what-sound-your-heart-says-about-your-health/مترجم: مصطفی صداقت رستمی

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: