کد خبر: ۲۹۱۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹:۰۰ - ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - 2021October 14
خدمات و تعهدات این بیمه برای ایرانیان خارج از کشور به صورت مقررات منعطفی است که تلفیقی از بیمه اختیاری و بیمه حرف و مشاغل آزاد متناسب با شرایط ایرانیان خارج از کشور تدارک دیده شده
شفاآنلاین>سلامت>تامین اجتماعی یکی از مخاطبانش گروهی از ایرانیان خارج از کشور و اتباع خارجی هستند که جزو مشمولین و بیمه شدگان این سازمان قرار دارند.
به گزارش شفاآنلاین:مجید حسن زاده معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی  در خصوص بیمه ایرانیان خارج از کشور اظهار کرد:سازمان تامین اجتماعی یکی از مخاطبانش گروهی از ایرانیان خارج از کشور و اتباع خارجی هستند که جزو مشمولین تامین اجتماعی و بیمه شدگان این سازمان قرار دارند.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی با استفاده از مقررات و ضوابط قانون حرف و مشاغل آزاد این پوشش حمایتی را برای ایرانیان خارج از کشور برقرار کرده تا این افراد بتوانند در قالب این نوع بیمه، از مزایای بیمه ایرانیان خارج ازکشور استفاده کنند، بر همین اساس تمام ایرانیان شاغل، غیر شاغل، دانشجو، به هر نحو ممکن می‌توانند درخواست خود را برای این نوع بیمه ارائه دهند و خود را بیمه کنند.

حسن زاده گفت: خدمات و تعهدات این بیمه برای ایرانیان خارج از کشور به صورت مقررات منعطفی است که تلفیقی از بیمه اختیاری و بیمه حرف و مشاغل آزاد متناسب با شرایط ایرانیان خارج از کشور تدارک دیده شده و کلیه متقاضیان با استفاده از این مقررات و نرخ‌های انتخابی می‌توانند بیمه شوند.

وی در رابطه با نرخ حق بیمه ایرانیان خارج از کشور (سهم بیمه شده، سهم دولت و حق بیمه سهم درمان) بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی برای ایرانیان خارج از کشور دو نوع نرخ دارد، نرخ ۱۶ درصد که ۱۴ درصد دستمزد مبنا سهم بیمه شده است و ۲ درصد نیز دولت تقبل کرده است که برای حمایت‌های بازنشستگی و فوت به بیمه شدگان تعلق می‌گیرد.

وی ادامه داد: نرخ بعدی نرخ ۱۸ درصد است که علاوه بر ۲ حمایت قبلی، حمایت از کار افتادگی را هم شامل می‌شود و افراد می‌توانند با انجام معاینات مربوطه از تعهدات از کارافتادگی هم بهره‌مند شوند.

حسن زاده گفت: در نرخ ۱۸ درصد ۲ درصد سهم دولت را شامل می‌شود که در واقع همان نرخ ۲۰ درصد است، در این نرخ ۱۸ درصد سهم بیمه شده خواهد بود و ۲ درصد سهم دولت است که افراد در خصوص مستمری‌ها و تعهدات بلند مدت می‌توانند خدمات بگیرند.

وی بیان کرد: یک امکان دیگر هم برای این نوع بیمه فراهم شده است، در بیمه حرف و مشاغل برای استفاده از خدمات درمانی حق سرانه پرداخت میشده، ولی در نوع بیمه ایرانیان خارج ازکشورسهم درمان درنظر گرفته شده و ایرانیانی که تصمیم داشته باشند از درمان سازمان تامین اجتماعی بهره‌مند شوند درمان داخل کشور درنظرگرفته شده است و با پرداخت ۹ درصد دستمزد مبنا می‌توانند خود را تحت پوشش بیمه درمانی سازمان قرار دهند.

حسن زاده اظهار کرد: به عنوان مثال فردی که نرخ چهارده درصد را انتخاب می‌کند و نوع خدمات دریافتی اش درمان است، چهارده درصد به علاوه‌ی ۹ درصد دستمزد مبنا را باید به عنوان حق بیمه پرداخت کند تا از تعهدات برخوردار شود.

وی گفت: دستمزد مبنا در خصوص ایرانیان خارج از کشور یک و نیم برابر حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار تعیین شده است و ایرانیان حداقل، یک و نیم برابر حداقل، تا سقف را می‌توانند انتخاب کنند و از این طریق خود را بیمه کنند.

وی در خصوص اینکه آیا ایرانیان خارج از کشور برای درخواست بیمه، نیاز به سابقه پرداخت حق بیمه قبلی نزد سازمان تأمین اجتماعی دارند اظهار کرد: اگر قبلا سابقه‌ای داشته باشند می‌توانند سابقه خود را ادامه دهند و اگر سابقه‌ای ندارند نیاز به داشتن سابقه اولیه نیست، افراد می‌توانند خود را بیمه کنند.

حسن زاده بیان کرد: حداقل و حداکثر سن برای بیمه ایرانیان خارج از کشورهمانند بیمه حرف و مشاغل ۱۸ سال تا ۵۰ سال است و افرادی که بالای ۵۰ سال سن دارند باید به اندازه‌ی مازاد سنی اشان نسبت به ۵۰ سال سابقه داشته باشند.

وی ادامه داد: به این معنا که اگر فردی ۵۱ سال سن داشته باشد باید حتما یک سال سابقه داشته باشد که بتواند خود را بیمه کند و اینکه اگر فردی ۱۰ سال سابقه داشته باشد دیگر از اعمال شرط سنی معاف است، و شرط سنی دیگر لحاظ نخواهد شد.

وی در خصوص مدت زمان بررسی درخواست استحقاق یا عدم استحقاق متقاضی جهت بیمه ایرانیان خارج از کشور توسط سازمان تأمین اجتماعی افزود: افراد به روش‌های مختلفی می‌توانند خود را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهند، یکی از راه‌ها این است که افراد با مراجعه حضوری و ارائه مستندات از جمله ویزا و گذرنامه مربوط به اقامت در خارج از کشور به شعبه تامین اجتماعی یا همچنین فرد متقاضی و یا وکیل قانونی آن‌ها به صورت حضوری درخواست دهند و بیمه شوند.

معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت: این درخواست حداقل به مدت ۳ ماه زمان می‌برد تا به آن رسیدگی و به انعقاد قرار داد ختم شود، همچنین اگر انعقاد قرار ظرف این ۳ ماه صورت نگیرد باید مجددا درخواست خود را ارائه دهند.

وی گفت: سازمان تامین اجتماعی در راستای تسهیل و تسریع فرآیند‌ها چند سالی است که استفاده از ظرفیت‌های کارگزاران برون مرزی را در دستور کار خود قرار داده و در حال حاضر کارگزاران رسمی برون مرزی تامین اجتماعی در حدود ۲۱ کشور جهان مشغول فعالیت هستند و در کنار فعالیت اصلی خود امور تامین اجتماعی را نیز رسیدگی می‌کنند.

حسن زاده بیان کرد: مراحل جذب متقاضیان کارگزاری هم انجام می‌شود با استعلام از مبادی قانونی و مراجع ذی اصلاح، همچنین کارگزاران انتخاب و مصاحبه انجام می‌شود، انجام جذب بیمه شدگان کشور، انجام امور مستمری‌های ایرانیان خارج از کشور به عهده کارگزاران است و انتظار می‌رود رضایت نسبی در این خصوص ایجاد شده باشد.

وی گفت: علاوه بر این در سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کرونا برنامه‌های غیرحضوری شدن خدمات تامین اجتماعی تحت عنوان طرح ۳۰۷۰ اجرایی شد و خدمات به ایرانیان خارج از کشور جزو طرح ۳۰۷۰ نبود، اما سازمان تامین اجتماعی این خدمات را دستور کار دارد که بتواند با استفاده از توسعه خدمات غیرحضوری خدمت به ایرانیان خارج از کشور را نیز داشته باشد.

حسن زاده اظهار کرد: اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی به عنوان متولی رسیدگی به امور بیمه ایرانیان خارج از کشور و اتباع خارجی سایتی به نشانی mss.tamin.ir طراحی کرده است که افراد در خارج از کشور به آن دسترسی دارند و می‌توانند با ورود به این سایت از آخرین اخبار و لیست کارگزاران برون مرزی در کشور‌های مختلف مطلع شوند، همچنین فرمی طراحی شده که در صورت دسترسی نداشتن به موارد بتوانند درخواست خود را اعلام را کنند و از سوی سازمان تامین اجتماعی این درخواست رسیدگی خواهد شد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال فردی در کشوری وارد سایت سازمان تامین اجتماعی می‌شود و درخواست بیمه یا تمدید سابقه بیمه را دارد و می‌تواند فرم را تکمیل کند، همکاران این موارد را رسیدگی و مستقیما با این افراد تماس خواهند گرفت یا به کارگزارن برون مرزی ارجاع داده می‌شوند.

حسن زاده در خصوص شرایط برقراری مستمری بازماندگان بیمه ایرانیان خارج از کشور بیان کرد: همانند شرایط بیمه شدگان داخلی در قالب بیمه حرف و مشاغل است که تعهدات سازمان تامین اجتماعی برای ایرانیان تحت پوشش شامل مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی، بازماندگان، درمان در داخل کشور است، اگرفرد متقاضی درمان را انتخاب کند و ۹ درصد را پرداخت کند، پرداخت کمک هزینه وسایل کمک پزشکی، اروتز و پروتز و کمک هزینه مراسم ترحیم به این افراد تعلق خواهد گرفت.

وی در رابطه با اینکه متقاضیان با انتخاب حمایت درمان از چه مزایایی بهره‌مند خواهند شد ادامه داد: متقاضیان با انتخاب حمایت درمان از مزایایی، چون درمان در داخل کشور و خدمات درمان در مراکز ملکی و طرف قرار داد سازمان تامین اجتماعی می‌توانند برای خود و افراد تحت تکفل قانونی خود استفاده کنند.

حسن زاده گفت: شرایط برقراری مستمری بازنشستگی، بازماندگان و از کارافتادگی همانند داخل کشور است، همچنین بازنشستگی با حداقل پرداخت ۲۰ سال سابقه حق بیمه و ۶۰ سال سن برای برای مردان ۵۵ سال سن برای زنان است، شرط دوم ۳۰ سال پرداخت حق بیمه با ۵۰ سال سن برای مردان و ۴۵ سال سن برای زنان خواهد بود، اگر فردی ۳۵ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد بدون داشتن شرط سنی می‌تواند درخواست بازنشستگی دهد.

وی گفت: در خصوص بازماندگان بر اساس مقررات ماده 82 و 83 قانون تامین اجتماعی برخورد خواهد شد، فرد متوفی باید ظرف ده سال قبل از تاریخ فوت حداقل دارای یک سال سابقه پرداخت حق بیمه باشد، مشروط بر اینکه ۹۰ روز آن مربوط به آخرین سال حیاتش باشد یا اگر حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه را داشته باشد بازماندگان متوفی می‌توانند از مستمری بازماندگان استفاده کنند.

حسن زاده بیان کرد: بر اساس قانون طرح تعیین تکلیف در صورتی که بیمه شده متوفی فاقد شرایط ذکر شده باشد، اما دارای سابقه‌ای بین ۱ تا ۲۰ سال را داشته باشد در این صورت می‌توانند درخواست مستمری بازماندگان را داشته باشند با این تفاوت که به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه و به نسبت سهام مقرر درماده ۸۳ قانون تامین اجتماعی که سهم هریک از بازماندگان را مشخص کرده و بدون الزام به رعایت ماده ۱۱۱ می‌توانند درخواست مستمری بازماندگان را دهند.

وی گفت: ماده ۱۱۱ بیان می‌کند که حداقل مستمری نباید از حداقل دستمزد کمتر باشد و در واقع اگر اینگونه باشد، به حداقل ترمیم نمی‌شود، و افراد به نسبت سنواتشان مستمری دریافت می‌کنند همچنین در ماده ۸۳ بیان شده است که به نسبت سهام مقرر در ماده ۸۳ برای همسر ۵۰ درصد مستمری و فرزند ۲۵ درصد، والدین تحت تکفل نیز ۲۰ درصد تعلق خواهد گرفت، در هر صورت مستمری استحقاقی برای هر پرونده نباید از مستمری استحقاقی کاملشان کمتر باشد اگر به هر دلیلی هر یک از بازماندگان از ردیف خارج شوند برای سایر بازماندگان حساب خواهد شد.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: