کد خبر: ۲۹۰۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۶ - ۱۴ مهر ۱۴۰۰ - 2021October 06
رییس دانشکده طب ایرانی کرمان:
:دکتر محمد ستایش اظهار داشت: واکسیناسیون از مؤثرترین روش های پیشگیری اولیه از برخی بیماری های عفونی است و خوشبختانه واکسن کرونا نیز، با تلاش و خرد جمعی دانشمندان در دنیا و ایران، ساخته و عرضه شد و امروزه بر اساس نتایج مطالعات شاهد هستیم که واکسیناسیون، با درصد بالایی توانسته است به کنترل بیماری و کاهش مرگ و میر ناشی از آن، کمک کند.
شفاآنلاین>سلامت>رییس دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: کرونا چنان خساراتی را در دنیا به حوزه های مختلف وارد کرد که عقل و منطق حکم می کند باید با تمام قوا و همه ظرفیت ها با این بیماری مقابله کرد و در این میان، مهمترین استراتژی، پیشگیری است و اقدامات پیشگیرانه مبتنی بر خرد جمعی اهل فن و دانش بشری، باید در دستور کار کشورها قرار گیرد.

به گزارش شفاآنلاین:دکتر محمد ستایش اظهار داشت: از دیدگاه طب ایرانی، پیشگیری از بیماری، اولویت اول است و در یک نگاه متفاوت این مهم را از طریق افزایش تاب آوری و مقاومت بدن میزبان و با اصلاح سبک زندگی توصیه می کند، که در این میان، ورزش، اصلاح تغذیه، متناسب با مزاج هر فرد، مراعات بهداشت خواب، آسایش روانی و سلامت معنوی بسیار با اهمیت است.
 
وی افزود: واکسیناسیون از مؤثرترین روش های پیشگیری اولیه از برخی بیماری های عفونی است و خوشبختانه واکسن کرونا نیز، با تلاش و خرد جمعی دانشمندان در دنیا و ایران، ساخته و عرضه شد و امروزه بر اساس نتایج مطالعات شاهد هستیم که واکسیناسیون، با درصد بالایی توانسته است به کنترل بیماری و کاهش مرگ و میر ناشی از آن، کمک کند.
 
این متخصص طب ایرانی یادآور شد: مطالعات مستقل و علمی زیادی در خصوص اثر بخشی واکسن کرونا در دنیا و ایران انجام شده که نشان می دهد واکسیناسیون می تواند از بستری شدن، ابتلا به فرم های شدید بیماری و مرگ و میر بیماران کرونا، تا حد بسیار زیادی پیشگیری کند. چندی پیش مطالعه ای از سوی وزارت بهداشت منتشر شد که در ۷ دانشگاه، تحقیق بر روی بیش از ۴۰ هزار نفر از افرادی که واکسن های رایج موجود را دریافت کرده بودند، انجام و نتایج این مطالعه نشان داده بود که واکسیناسیون در بیش از ۸۸ درصد از موارد، توانسته از بستری شدن افراد در بیمارستانها و به تبع آن، از عوارض و مرگ و میر، پیشگیری کند. لذا تشویق مردم به واکسیناسیون، امری پسندیده و معروف و ترساندن آنها از واکسن، یک منکر است.
 
وی تصریح کرد: در طب سنتی نیز سابقه مایه کوبی و تلقیح یک عامل بیماری زا برای افزایش ایمنی بدن وجود دارد. طب سنتی و ایرانی نه تنها مخالف واکسیناسیون نیست بلکه مشوق استفاده از واکسن هایی است که در مسیر روش مند و اصیل و توسط دانشمندان اهل فن ساخته شده و از طریق نظام رسمی سلامت، در دسترس مردم قرار دارد. افرادی که به هر دلیل به صورت خواسته یا ناخواسته نسبت به واکسن کرونا، ایجاد شک و شبهه می کنند باید ادعاهای خود را از مسیرهای شناخته شده علمی اثبات کنند در غیر این صورت در شیوع بیماری و عوارض و مرگ و میر بیماران، شریک هستند.
 
دکتر ستایش در پایان تاکید کرد: طب ایرانی یک مکتب حکمت بنیان و در عین حال مبتنی بر تجربه قرون متمادی است و مأموریت اصلی آن، پیشگیری و ارتقاء سلامت است و در حال حاضر که خرد جمعی و تجربه دنیا بر اساس مطالعات علمی به این نتیجه رسیده که واکسن می تواند به مقابله با کرونا کمک کند، طب ایرانی و همه متخصصانی که نگاه علمی دارند، بر پیشگیری از کرونا با واکسن های تأیید شده تأکید دارند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: