کد خبر: ۲۹۰۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۷ - ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - 2021September 29
تاکنون بیشترین نوع واکسن های وارداتی به کشورمان سینوفارم بوده است. در زمان دولت روحانی البته تمرکز روی واکسن انگلیسی آکسفورد یعنی آسترازنکا بود و تعداد قابل توجهی قرارداد بسته شد

شفاآنلاین>سلامت> کارشناس و پژوهشگر حوزه سلامت: مقامات سیاسی و سلامت کشور پس از عدم تمایل به خرید و تهیه واکسن‌های فایزر اکنون صحبت از «فایزر بلژیکی» و واردات این نوع واکسن به کشور به میان می‌آورند.

به گزارش شفاآنلاین: علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا گفته: «دو میلیون و 400‌هزار دز واکسن فایزر سفارش داده‌ایم و خرید 5 میلیون دز واکسن جانسون اند جانسون هم نهایی شده است.» البته بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت درخصوص واردات این نوع واکسن می‌گوید: «واردات واکسن فایزر محدود و برای زنان باردار است و به افراد عادی تزریق نمی‌‌شود و مردم باید از واکسن سینوفارم و برکت و هر آنچه وزارت بهداشت تایید کرد، استفاده کنند تا بدن‌ شان مقاوم شود.»

اما اظهارات این دو مقام مسئول در حالی است که مهرداد جمالی ارونقی، معاون گمرک در یکشنبه گذشته خبر از واردات ۱۰ میلیون دُز واکسن فایزر و جانسون اند جانسون به کشور طی هفته جاری داده است. مسئولان کشور با اعتراف به این مساله که واکسن فایزر، واکسن خوب و موثری است درخصوص واردات این نوع واکسن سخنان ضد و نقیضی تاکنون بر زبان آورده‌اند. ابتدا مطرح شد تعداد واکسن‌های فایزر وارداتی که قرارداد بسته شده است، 2 میلیون دز و صرفا به عنوان دز تکمیلی و یادآور کادر درمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، بعد اعلام کردند که تعداد 2 میلیون و 400 هزار دز واکسن فایزر قرارداد بسته شده است و تنها برای زنان باردار مورد استفاده قرار می‌گیرد و اخیرا نیز اعلام شده است که نه تنها فایزر بلکه جانسون اند جانسون نیز به تعداد 10 میلیون دز وارد کشور خواهد شد.

 چرا فایزر توصیه نمی‌شود
در این میان باعث تعجب است که چرا واکسن فایزر و مدرنا و جانسون اند جانسون که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت از همان ابتدا بوده است و تمامی کشورهای دنیا از این نوع واکسن‌ها استفاده کرده‌اند، از این واکسن استفاده نمی‌شد.

در حال حاضر هم کنترل کرونا در جهان منوط به استفاده از این واکسن‌ها شده و کشور آلمان می‌تواند میلیون‌ها دز واکسن‌های معتبر را به قیمت مساوی و کمتر نسبت به واکسن‌های چینی و ایرانی به دولت ایران تحویل نمایند، اعلام می‌شود که این نوع واکسن‌ها برای مردم عادی نیست و منتظر آن نباشند و واکسن‌های چینی و ایرانی که برای سینوفارم، سازمان بهداشت جهانی تنها مجوز تزریق اضطراری آن را برای بزرگسالان تایید کرده و واکسن در مرحله مطالعات سوم بالینی به سر می‌برد و واکسن ایرانی هم که اصلا اطلاعاتی از آن در دست نیست و سازمان‌های بین المللی مانند سازمان بهداشت جهانی آن را هنوز تایید نکرده‌اند برای استفاده توصیه می‌شود؟! اگر بنا به کنترل و مهار کرونا در جهان باشد فعلا این نوع واکسن‌های معتبر، دستاوردهای زیادی و موثری تاکنون داشته‌اند و جمعیت مصرف کننده در کشورهای مختلف یا به زندگی عادی بازگشته‌اند یا در حال بازگشت به آن هستند.

تاکنون بیشترین نوع واکسن های وارداتی به کشورمان سینوفارم بوده است. در زمان دولت روحانی البته تمرکز روی واکسن انگلیسی آکسفورد یعنی آسترازنکا بود و تعداد قابل توجهی قرارداد بسته شد، اما در دولت جدید تمامی منابع مالی کشور و امکانات موجود صرف واردات واکسن‌های چینی به کشور شده است و اکنون کشور از این نوع واکسن اشباع شده است و حتی واکسن‌های نوع دیگر مانند برکت یا با کمبود مواجه شده‌اند یا مانند اسپوتنیک و آسترازنکا اصلا دیگر به کشور وارد نشده‌اند و در مراکز واکسیناسیون نایاب شده‌اند. با وجود تصمیم به واردات 12 میلیون واکسن چینی تک دز مختص دانش آموزان در رده سنی کودکان و نوجوانان به کشور تاکنون خانواده‌ها نسبت به واکسیناسیون فرزندانشان استقبال به عمل نیاورده‌اند. خیلی عجیب است که تنها واکسن مورد تایید کودکان و نوجوانان فایزر و مدرناست و در حال حاضر به صورت تک دز برای ویژه این سنین تولید و حتی در فلسطین و لبنان و عراق و افغانستان و دیگر کشورها مصرف می‌شود، اما وزیر بهداشت و درمان می‌گوید: «واکسن‌های فایزر وارداتی مختص افراد عادی نیست و افراد عادی جامعه از سینوفارم و برکت استفاده کنند.»

 نقش کرونا در سالمندی جامعه
و اما یک تحلیل سیاسی هم پشت پرده واردات واکسن فایزر به کشور وجود داشته است؛ از سال 98 که بیماری وارد کشور شد این بیماری از ابتدا کنترل نشد چون افراد دولتی و نه افراد مستقل و غیردولتی در مدیریت بیماری دست بالا را داشتند. ویروس کرونا افراد را مبتلا می‌کند و عده‌ای یا در بیمارستان‌ها یا در محل زندگی خود در منازل فوت می‌کنند. از طرف دیگر، افرادی که مبتلا می‌شوند یا در بیمارستان یا در منازل تحت درمان قرار می‌گیرند و بهبود پیدا می‌کنند، عوارض بیماری با مبتلایان باقی می‌ماند و مبتلایان بهبودیافته عمر طبیعی نخواهند داشت و دچار مرگ زودرس می‌شوند. اینقدر متاسفانه مرگ و میرهای کرونا در کشور بالا و عمیق بوده است که در حال حاضر کشور ایران یا در حال از دست دادن جمعیت خود است یا کشور به سرعت در حال افزایش سن جمعیت و پیر شدن است. البته فایزر و جانسون اند جانسونی که وارد کشور می‌شود محدود و کمتر از سه میلیون دز است. فایزری که وارد می‌شود در دسترس عموم مردم یا واکسن نزده‌ها قرار نمی‌گیرد و این واکسن به دلیل افت جمعیت ایران در پس بیماری کرونا تنها در اختیار مادران باردار قرار می‌گیرد تا خود و نوزادان آنها دچار مشکل نشوند. مطرح شده است که کادر درمان هم در رتبه بعدی می‌توانند به عنوان دز تکمیلی واکسن‌های تزریقی قبلی استفاده کنند. با توجه به پیک احتمالی کرونا در هفته‌های آینده، واکسن فایزر اولا با تزریق به مادران باردار از افت جمعیت تازه متولد شده و مادران مولد جلوگیری کنند و ثانیا به عنوان دز تقویتی یا دز سوم به کادر درمان تزریق کنند که در برابر حجم زیاد تعداد مبتلایان و مرگ و میرها از بین نروند و خط اول بیمارستان‌ها خالی نشود.روزنامه آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: