کد خبر: ۲۹۰۳۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - 2021September 26
گاهی بیمار دچار علایم بیماری است، اما ممکن است به دلیل ترس از ابتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه نکند، اما در مراحل پیشرفته‌تر بیماری مجبور خواهد شد که در مراکز درمانی بستری شود

شفاآنلاین>سلامت> در شرایطی که آمار مراجعه بیماران مبتلا به کرونا به مراکز درمانی با کاهش چشمگیری مواجه شده است، اما از سوی دیگر، این مراکز با سیل مراجعات بیماران غیرکرونایی روبرو هستند. یعنی بیمارانی که مدت‌های زیادی از ترس ابتلا به کرونا به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کردند، حالا با فروکش کردن کرونا به مراکز درمانی می‌روند. همین افزایش تعداد مراجعات تلنبار شده موجب شده است که فشار کاری کادر درمان همچنان بالا باشد.

به گزارش شفاآنلاین: برخی کارشناسان سلامت هشدار می‌دهند که این روزها مهم‌ترین مشکل مراکز درمان کرونا، خستگی، رخوت و افسردگی است که در کادر درمان ریشه دوانده است. البته اینها فقط یک روی سکه است. افزایش مراجعه بیماران غیرکرونایی می‌تواند اقتصاد مراکز خصوصی را از رکود فعلی خارج کند.

علی یعقوبی جویباری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز می‌گوید: «گاهی بیمار دچار علایم بیماری است، اما ممکن است به دلیل ترس از ابتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه نکند، اما در مراحل پیشرفته‌تر بیماری مجبور خواهد شد که در مراکز درمانی بستری شود. بنابراین در دوران کرونا، نباید از آن طرف بام بیفتیم و درمان‌های ضروری را به تعویق بیندازیم. آموزش رسانه‌ها نباید فقط به این محدود باشد که به مردم بگویند از خانه بیرون نیایید. باید در کنار آن به مردم آموزش دهیم که ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فرآیندهای درمانی ضروری خود را به تاخیر نیندازند، زیرا این تاخیر موجب تشدید بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.»

محمد طالب پور، رئیس بیمارستان سینا هم با اشاره به اینکه این روزها با سیل بیماران غیرکرونایی مواجهیم گفت: «مهم‌ترین مشکل درحال حاضر خستگی، رخوت و افسردگی در نیروی انسانی است و آنها خیلی خسته شده‌اند. البته در زمینه امکانات فیزیکی و تجهیزات چندان مشکلی نداریم. درحال حاضر آمار مراجعان نیز رو به افول است و ما سه یا چهار بخش کرونا را به بخش عادی برگردانده‌ایم. یعنی سیل فشار بیماران کرونایی در حال کم شدن است، اما بیماران غیرکرونایی بسیار زیاد هستند. آنها در این مدت دو تا سه ماه برای درمان یا عمل مراجعه نکردند. الان هجوم این افراد دوباره یک فشار عجیب به بیمارستان وارد می‌کند که ما آن را با مدیریت جلو می‌بریم.»

طالب پور در ارتباط با آخرین وضعیت مراجعان کرونا در این بیمارستان گفت: «تعداد مراجعان خیلی کمتر شده است. تعداد تخت‌های اشغال شده دو هفته گذشته، همگی تخلیه شده و تعداد بیماران و ورودی‌ها کم شده است. تزریق رمدسیور هم به یک سوم رسیده است. این پیک دوره دارد و دائمی نیست. موج پنجم رو به افول است و درکنارش واکسیناسیون هم در جلوگیری از انتشار بیماری، مفید و موثر بوده است. با این وجود نباید فراموش کنیم که درحال حاضر نزدیک به 40 میلیون واکسن تزریق شده است، اما برای ایمنی جامعه حداقل ۱۲۰ میلیون دوز یعنی دو بار تزریق ۶۰ میلیون نفر را نیاز داریم تا جامعه‌مان ایمن شود و بتوانیم محدودیت‌ها را تا حدی آزاد کنیم.»

رئیس بیمارستان سینا در ارتباط با تحت تاثیر قرار گرفتن درمان بیماران غیرکرونایی در مدت پیک پنجم اظهار کرد: «ما در هفته دوهزار تا دوهزار و 500 عمل جراحی داشتیم. دراین دو ماه اخیر، این آمار به دو هزار و 100 تا دوهزار و 200 عمل جراحی رسیده بود. به هرحال بیماران به درمان نیاز دارند که در این دو سه ماهه انجام نشده است. این یک مساله عمومی است و در همه بیمارستان‌ها با کاهش کرونا با سیل بیماران غیرکرونایی روبه‌رو هستند.»

طالب پور در خصوص وضعیت دارو در این بیمارستان نیز یادآور شد: «ما به این علت که در بیمارستانمان بخش عفونی نداریم، بیماران قارچ سیاه را پذیرش نمی‌کنیم و به مراکز دیگر دانشگاه تهران ارجاع می‌دهیم. به همین دلیل داروی «آمفوتریسین‌بی»،‌ نیاز روزانه بیمارستان نیست، اما این دارو درحد نیاز مبرم برای بیمارانی که نیازمند هستند تجویز می‌شود و مانند آبیاری قطره‌ای به علت محدودیت، دانه دانه داده می‌شود، اما در درمان‌های عمومی کرونا در بیمارستانمان متناسب با مراجعانی که داریم محدودیتی در دارو نداریم.»

وی با اشاره به بازگشایی‌های تدریجی مدارس و دانشگاه‌ها اظهار کرد: «اگر هربخشی مانند مدرسه یا ورزشگاه‌ها را مانند یک جامعه مجزا تعریف کنیم، در آن جامعه باید بیش از ۷۵ درصد افراد واکسینه شده باشند. در مدارس اگر بالای ۷۵ درصد معلمان و دانش آموزان واکسن زده باشند، می‌توانند مدارس را باز کنند، اما اگر این درصد مکفی نباشد متناسب با آن ریسک بالا رفتن آمار مبتلایان وجود دارد.»

رئیس بیمارستان سینا در خصوص مراسم‌های اربعین هم گفت: «مراسم اربعین هم مانند فعالیت‌های اجتماعی دیگر است. اگر اکثریت مطلق این اجتماع واکسن زده باشند، این مساله قابل اجراست، همانطور که در ورزشگاه‌ها و مدارس این مساله وجود دارد. البته تراکم غیرعادی به این معنا که حجم زیادی ازافراد در یک فضای بسته بروند که درآنجا استراحت یا به فعالیت دیگری بپردازند، باید مورد مراقبت و احتیاط قرار بگیرد. راهپیمایی در فضای باز درصورتی که ۷۵ درصد افراد واکسینه شده باشند و با رعایت بهداشت، ریسک خاصی ندارد.»

طالب‌پور با اشاره به مساله همزمانی آنفلوانزا و کرونا در پاییز گفت: «استفاده از ماسک و مراقبت‌هایی مانند شستن دست آنقدر در زمینه مهار آنفلوانزا مفید بود که پارسال شاید به تعداد انگشتان یک دست هم طیف آنفلوانزای قابل بستری در بیمارستانمان نداشتیم. ترسی که از کرونا وجود دارد می‌تواند آنفلوانزا را مهار کند.»

وی در ارتباط با فراگیری طب سنتی در درمان بیماری‌ها افزود: «ما در بیمارستان‌ها براساس علم روز طبابت می‌کنیم و در داخل بیمارستان‌ها کسی بدون مطالعات علمی اقدام به درمانی که قبلا مورد آزمون قرار نگرفته باشد، نمی‌کند. اگر طب سنتی همان استفاده از طب گیاهی در درمان برخی مشکلات است، سال‌هاست در جامعه ما این موضوع موجود است. افراد اثرات مفید آن را به ویژه در درمان برخی بیماری‌هایی که در جامعه شایع است، مانند سردرد و دل درد دیده‌اند. با این وجود اینکه بیاییم و برای کرونا و سرطان و آپاندیس از این درمان‌ها استفاده کنیم، شاید نوعی سوءاستفاده از طب گیاهی و سنتی باشد. به این دلیل که باید حفظ جان بیمار و ریسکی که از این راه تحمیل می‌شود را درنظر گرفت. درنهایت هیچ پزشکی با طب گیاهی مخالفت ندارد. آن هم یک واقعیت اجتماعی است، اما حدود و ثغورش باید معلوم شود.»

آیا اقتصاد مراکز خصوصی بهبود می‌یابد؟
اگرچه افزایش مراجعه بیماران غیرکرونایی موجب می‌شود که فشار کاری در مراکز دولتی همچنان بالا باشد، اما از سوی دیگر برخی کارشناسان سلامت معتقدند از زاویه خوش‌بینانه هم می‌توان به افزایش مراجعات غیرکرونایی نگاه کرد. اول اینکه سطح سلامت مردم ارتقا پیدا می‌کند و عمل‌های جراحی به تاخیر نمی‌افتد و دوم اینکه با افزایش مراجعه بیماران غیرکرونایی می‌توان امیدوار بود که اقتصاد مراکز خصوصی هم از رکود فعلی خارج شود.

باید در نظر داشت با وجودی که در زمان پیک کرونا، انجام جراحی‌های الکتیو یا همان جراحی‌های غیراورژانسی با محدودیت مواجه شده بود، حالا دیگر منعی برای جراحی‌های الکتیو و زیبایی در اغلب بیمارستان‌ها وجود ندارد و این اعمال غیراورژانسی در حال انجام است.
در حال حاضر 300 بیمارستان خصوصی در کشور داریم که 58 بیمارستان خصوصی در تهران مستقر شده است. عمل‌های جراحی الکتیو به عنوان یکی از مهم‌ترین منبع درآمد این بیمارستان‌های خصوصی شناخته می‌شود. درواقع، خدمات الکتیو مثل جراحی و همچنین مدت ماندگاری بیمار، بیشترین سهم از درآمد این بیمارستان‌ها را تشکیل می‌دهند. در دوران کرونا، این درآمدها به حداقل رسید.

طبق برآوردهای کارشناسی، حدود 65 درصد درآمد بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی از عمل‌های جراحی الکتیو تامین می‌شود. کاهش عمل‌های الکتیو در سراسر کشور باعث شد که بخش زیادی از درآمد بیمارستان‌های خصوصی، سوخت شود.

کوروش شمیمی که سابقه ریاست انجمن بیمارستان‌های خصوصی کشور را هم در کارنامه کاری خود دارد، با اشاره به تاثیر جدی کاهش عمل‌های الکتیو بر اقتصاد بیمارستان‌ها، یادآور شد: «در شرایط اپیدمی کرونا، سیستم درمانی در بیمارستان‌های خصوصی فلج می‌شود، چون بیمار می‌ترسد به بیمارستان بیاید. در این شرایط بیمار الکتیو و غیر اورژانسی وجود ندارد، زیرا مردم از اینکه بیرون بیایند و گرفتار شوند، نگران هستند. درعین حال با وجودی که بیمار نیست، اما مخارج وجود دارد. برخی بیمارستان‌های خصوصی تعدادی از بخش‌های بیمارستانی را تعطیل کردند، اما این مسئله هزینه‌ها را جبران نکرد. از طرفی به طور مداوم با افزایش هزینه اقلام روزمره مواجه هستیم.»

همچنین قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزیر بهداشت هم با اشاره به تاثیر عمل‌های الکتیو بر اقتصاد مراکز درمانی توضیح می‌دهد: « در طی چند ماه اخیر با کاهش درآمد بیمارستان‌ها مواجه بودیم. خدمات الکتیو مثل جراحی و مدت ماندگاری بیمار، بیشترین سهم از درآمد بیمارستان‌ها را تشکیل می‌دهند، اما این درآمدها به حداقل خود رسید.»

خطرات به تعویق انداختن درمان‌های‌ضروری
در دوران کرونا، برخی بیماران حتی در صورت داشتن علایم درد نیز حاضر نشدند ریسک رفتن به مراکز درمانی را به جان بخرند. بسیاری از متخصصان تاکید دارند که مردم به هیج وجه عمل‌های نیمه ضروری را در یک بازه طولانی مدت به تاخیر نیندازند.

علی یعقوبی جویباری، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز هشدار می‌دهد: «گاهی بیمار دچار علایم بیماری است، اما ممکن است به دلیل ترس از ابتلا به کرونا به بیمارستان مراجعه نکند، اما در مراحل پیشرفته‌تر بیماری مجبور خواهد شد که در مراکز درمانی بستری شود. بنابراین در دوران کرونا، نباید از آن طرف بام بیفتیم و درمان‌های ضروری را به تعویق بیندازیم. آموزش رسانه‌ها نباید فقط به این محدود باشد که به مردم بگویند از خانه بیرون نیایید. باید در کنار آن به مردم آموزش دهیم که ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فرآیندهای درمانی ضروری خود را به تاخیر نیندازند، زیرا این تاخیر موجب تشدید بسیاری از بیماری‌ها می‌شود.»

کامران خداکرمی، جراح گوش و حلق و بینی هم با اشاره به اهمیت انجام عمل‌های نیمه ضروری، خاطرنشان می‌کند: «جراحی‌‌های ضروری، اعمالی هستند که اگر یک ماه به تعویق بیفتند ممکن است بیمار را دچار مشکلاتی کند. از جمله این اعمال جراحی می‌‌توان به جراحی تعویض باتری و دریچه قلب، پارگی تاندون و ... اشاره کرد، اما اعمال غیرضروری در دوران کرونا می‌تواند به زمانی دیگر موکول شود.»

او ادامه می‌دهد: «اگر بیمار سابقه تماس با افراد مبتلا و مشکوک به کرونا را داشته باشد بیمارستان موظف است از بیمار سی‌‌تی‌‌اسکن ریه یا تست کرونا بگیرد. سپس از بیمار اطلاعاتی گرفته می‌‌شود که در صورت داشتن علائم مشکوک، به درمانگاه کرونا منتقل و بررسی می‌‌شود. شرایطی نیز باید در اتاق عمل رعایت شود که این شرایط شامل رفت‌‌وآمد و حضور حداقلی افراد در اتاق عمل، استفاده از وسایل یکبار مصرف برای بیهوشی و تعویض فیلتر گازهای بیهوشی است.»

خداکرمی درباره اهمیت اعمال جراحی نیمه ضروری توضیح می‌دهد: «منظور از جراحی‌‌های نیمه‌‌ضروری، اعمالی است که حتی اگر تا سه ماه نیز به تعویق بیفتد آسیب جدی به بدن بیمار نمی‌‌رسد، اما بهتر است در اسرع وقت انجام شوند. برخی اعمال جراحی مانند جراحی‌‌های مرتبط با سرطان‌‌هایی که سیر سریع ندارند، از جمله تومورهای تیروئیدی جزو اعمال جراحی نیمه ضروری هستند. جراحی‌‌های غیرضروری، اعمالی هستند که می‌‌توان در طول یک سال آنها را انجام داد و جراحی نکردن، عارضه‌‌ای در بدن فرد ایجاد نمی‌‌کند یا عوارض مختصر و قابل جبرانی ایجاد می‌‌کند. اعمال زیبایی، جراحی بینی و عمل جراحی کوچک کردن سینه، شکم و معده جزو اعمال جراحی غیرضروری هستند که برخی از این اعمال ممکن است جنبه زیبایی و یا درمانی داشته باشند.»
همچنین او توضیح می‌دهد: «در شرایط کرونایی و در صورت انجام جراحی‌‌های نیمه ضروری یا غیرضروری، بهتر است جراحی‌‌هایی انجام شود که حداقل زمان جراحی مثلا کمتر از دو تا سه ساعت برای آنها صرف شود، زیرا مهم‌‌ترین مساله، وصل کردن تنفس بیمار به دستگاه ونتیلاتور است. وصل کردن بیمار تحت جراحی به ونتیلاتور و دستکاری راه هوایی بیماران در ایام کرونا، امری خطرناک برای بیمار است. در این شرایط ممکن است فرد، کرونای بدون علامت داشته باشد و یا ویروس از راه ونتیلاتور به بیمار منتقل شود. اعمال جراحی کاملا غیرضروری نیز که نیاز به بیهوشی کامل ندارند و به صورت بی‌‌حسی موضعی انجام می‌‌شوند.» روزنامه سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: