کد خبر: ۲۸۹۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۶ - ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 18
سیاست کاری اورژانس به سمت هوشمند کردن اورژانس پیش می‌رود. طرح هایی برای بیماران قلبی و سکته مغزی آغاز شده که امیدواریم بتوانیم آن را برای کل کشور استفاده کنیم
شفاآنلاین>سلامت>سخنگوی اورژانس کشور ضمن اشاره به اینکه این سازمان با کمبود نیرو مواجه است گفت: در ایران برای هر 50 هزار نفر یک آمبولانس وجود دارد، در حالیکه باید برای هر 12 هزار نفر یک آمبولانس داشته باشیم.
به گزارش شفاآنلاین:مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس در برنامه تهران ما سلامت رادیو تهران درباره چالش‌های اورژانس کشور و تدابیر گذر از این چالش ها گفت: سازمان اورژانس کشور طی 5 سال گذشته رشد بسیار خوبی در زمینه ارائه خدمات به هموطنان داشته است. جانمایی و  تجهیز پایگاه‌های اورژانس یکی از موضوعات مهم برای ارائه خدمات در سریعترین زمان مشکل است. نیروی انسانی یکی از چالش‌های مهم این سازمان است. در حال حاضر 20 هزار نیروی کاردان و کارشناس فوریت‌های پزشکی در سازمان اورژانس، خدمات ارائه می‌دهند اما حداقل به 30 هزار نیرو نیاز داریم.

بهره مندی اورژانس کشور از خدمات نیروهای متخصص

سخنگوی اورژانس کشور افزود: خوشبختانه با تدابیری که در چندسال گذشته انجام شد آمبولانس های جدیدی به کشور وارد شد و سعی بر عدالت در سلامت داشته‌ایم به نحوی که آمبولانس‌هایی که در تهران استفاده می‌شود در نقاط دورافتاده و کمتر برخوردار کشور هم استفاده می‌شود. سعی کرده‌ایم کارشناس خدمات فوریت‌های پزشکی را تربیت کنیم که مدرک آکادمیک دارند. در بسیاری از کشورها برای ارائه خدمات اورژانس از نیروهایی که فقط دوره های آموزشی دیده‌اند، استفاده می شود اما نیروهای ما مدرک کارشناسی فوریت‌های پزشکی دارند.

افزایش بالگردهای اورژانس از 5 به 50 فروند

وی با اشاره به مناطق صعب العبور ایران و شرایط چهارفصل کشور گفت: ایران جغرافیای متنوعی دارد در یک نقطه دما بیش از 50 درجه و در جایی دیگر به زیر صفر درجه سانتیگراد می‌رسد که نیازمند ساختار و تجهیزات متنوعی از اورژانس است. برای مناطقی از ایران که برای ماه‌ها در طول فصل سرد سال دسترسی به مراکز حوزه سلامت نیست؛ علیرغم مشکلات تحریمی بالگردهایی تهیه شده است که تعداد آنها از  5 به 50 فروند بالگرد در چندسال اخیر رسیده است.

خدمات ویژه اورژانس برای بیماران قلبی و مغزی

خالدی خاطرنشان کرد:  سیاست کاری اورژانس به سمت هوشمند کردن اورژانس پیش می‌رود. طرح هایی برای بیماران قلبی و سکته مغزی آغاز شده که امیدواریم بتوانیم آن را برای کل کشور استفاده کنیم به طوریکه هر فردی دچار درد قفسه سینه شد؛ بلافاصله مریض بتواند با هدایت به اتاق عمل به سرعت تحت نظر جراح قلب قرار گیرد. این کار برای سکته‌های مغزی هم در حال انجام است و در کلانشهرها برقرار شده  و امیدواریم به شهرهای کوچک هم تسری یابد.

اورژانس ایران از لحاظ تجهیزات و خدمات به‌روز است

خالدی با تاکید بر کمبود نیروی انسانی و تعداد پایگاه ها از مسئولان خواست به این حوزه خدماتی سلامت، توجه بیشتری شود و گفت: در آمبولانس 2 نفر حضور دارند که ضمن رانندگی باید خدمات درمانی به بیمار بدهند و حتی در برخی مواقع مجبورند خودشان خودرو را هم تمیز کنند تا بتوانند با سرعت به چرخه عملیات برگردند.اینکار بسیار سخت است. به عنوان مثال همتراز همکاران ما در بیمارستان ها کارهای ثابت و مشخصی دارند و در حالیکه برای بیماران بدحال در بیمارستان‌ها حداقل 8 نفر فراخوان می‌شوند در آمبولانس و موارد اورژانسی فقط 2 نفر حضور دارند.

وی در مقایسه اورژانس ایران با کشورهای پیشرفته اظهار داشت: هر اورژانس سه شاخصه اصلی آمبولانس، تجهیزات و نیروی انسانی دارد. در حال حاضر آمبولانس‌های کشور کاملا پیشرفته است و نیروی انسانی ما هم کارشناس هستند و در بخش تجهیزات هم مشکلی نداریم چون آمبولانس پک کامل دارد.

اورژانس به بیماران کرونایی خدمات می‌دهد

خالدی با رد اظهارات برخی هموطنان در راستای نبود خدمات اورژانس برای بیماران کرونایی گفت : عملیات انتقال اولین گروه دانشجویان در ابتدای شیوع کرونا به کشور ، توسط اورژانس کشور انجام شد. ضمن اینکه 2 سال قبل از شیوع کرونا در دوره حج، برخی حجاج که به کشور بازمی‌گشتند به بیماری شبیه به کرونا مبتلا شده بودند که از آن زمان تجهیزات خاص در اورژانس کشور دپو شد و در زمانیکه تازه کرونا شایع شده بود و بسیاری از مراکز درمانی دچار مشکل شدند اورژانس کشور توانست کار خود را به خوبی انجام دهد.

در ایران برای هر 50 هزار نفر یک آمبولانس وجود دارد

سخنگوی اورژانس کشور یادآور شد: در حال حاضر با کمبود تعداد آمبولانس مواجه هستیم. در کشور ما برای هر 50 هزار نفر یک دستگاه آمبولانس وجود دارد. ما سعی کردیم امکاناتمان را بیشتر کنیم در حالیکه باید برای هر 12 هزار نفر یک آمبولانس داشته باشیم. موتورلانس وسیله‌ای بود که به چرخه آمبولانس های کشور اضافه شد تا سریعتر بتوانند بالای سر مصدوم برسند و کارهای لازم را انجام دهند تا زمانیکه آمبولانس برسد.

پایگاه‌های اورژانس باید افزایش یابد/ آماده همکاری به شهرداری‌ها هستیم

وی درباره زمان استانداری که باید آمبولاس های بالای سر مصدوم برسند گفت: در جاده ها بر اساس قانون در طول 14 دقیقه باید به مصدوم برسیم اما در کلانشهرها و شهرهای بزرگ این زمان 8 دقیقه است اما در تهران بیشترین زمان 11 دقیقه است کما‌اینکه این زمان حدود 6 دقیقه هم هست. در برخی شرایط به ویژه در زمان پیک ترافیک، چون جانمایی پایگاه اورژانس متناسب با نیازها نبوده بلکه متناسب با شرایط شهری است موجب شده زمان رسیدن آمبولانس به بالای سر مصدوم طولانی شود.

سخنگوی اورژانس کشور از شهرداران کلانشهرها به ویژه شهردار تهران درخواست کرد: توجه ویژه ای به جانمایی و مبلمان شهری برای پایگاه های اورژانس داشته باشند. تیم اورژانس هم آمادگی دارد تا برای جانمایی مجدد و افزایش پایگاه های اورژانس با شهرداری همکاری کند.

به زودی 3 مرکز واکسیناسیون به مراکز واکسیناسیون اورژانس اضافه می شود

خالدی درباره زمان استقرار تیم اورژانس در مراکز واکسیناسیون گفت: 17 مرکز را در تهران داریم که 3 مرکز دیگر به آن اضافه خواهد شد. از ساعت 8 صبح تا 9 شب خدمات ارائه خواهد شد. از وزارت بهداشت هم درخواست کرده‌ایم تا برخی پایگاه‌ها، شبانه روزی شود که در صورت موافقت، اینکار انجام خواهد شد.

کاهش مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس در دوره کرونا

وی از کاهش موارد مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس در دوره کرونا خبر داد وگفت: مزاحمت های تلفنی یکی از معضلات اورژانس است. برخی افراد آگاهی ندارند اما با توجه به اینکه ظرفیت پاسخگویی تلفن های اورژانس محدود است؛ با هر مزاحمت تلفنی برای اورژانس و مشغول شدن خط ممکن است فردی که به کمک نیاز دارد و جانش در خطر است، مجبور به انتظار شود. با افزایش همدلی مردم در دوره کرونا مزاحمت‌های تلفنی این مراکز کاهش پیدا کرده است.

افرادی که محدودیت کامل حرکتی دارند در خانه واکسینه می‌شوند

خالدی در مورد افرادی که نمی‌توانند به مراکز برای واکسیناسیون مراجعه کنند گفت: اورژانس دو کار ویژه انجام داده است. گروه اول، افرادی هستند که محدودیت حرکتی دارند و تزریق واکسن برای آنها به صورت خودرویی انجام می‌شود. گروهی که مشکل جسمی-حرکتی دارند خارج نوبت در مراکز واکسینه می‌شوند و افرادی که به علت شرایط حاد جسمانی مثل فلج کامل اندام ، امکان حضور در مراکز را ندارند با ارائه مدارک توسط نزدیکانشان می‌توانند از خدمات حضوری همکاران ما بهره مند شوند. شماره 115 هم در خدمت این هموطنان است تا با تماس تلفنی، همکاران واحد سیار ما را مطلع نمایند.

وی در پایان این گفتگوی رادیویی ضمن اشاره به ازدواج دو نفر از پرسنل اورژانس فسا در آمبولانس گفت : افرادی که با پرسنل اورژانس ازدواج می کنند زندگی بسیار سختی را پیش رو خواهند داشت چون در مواقعی که مردم در تعطیلی و سفر هستند باید آماده باش باشند.
برچسب ها: اورژانس ، کمبود ، نیرو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار