کد خبر: ۲۸۹۴۰۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 12
بیش از یک سال ونیم از ورود بیماری کووید۱۹ به کشور ما می‌گذرد. این بیماری از نخستین روزهای ورودش به ایران مثل همه کشورها، تعدادی از مردم عادی و کادرهای درمان را به کام مرگ کشاند.

شفاآنلاین>سلامت> بیش از یک سال ونیم از ورود بیماری کووید۱۹ به کشور ما می‌گذرد. این بیماری از نخستین روزهای ورودش به ایران مثل همه کشورها، تعدادی از مردم عادی و کادرهای درمان را به کام مرگ کشاند.

جهان در ابتدا نمی‌دانست که با این پدیده نوظهور و بیماری ناشناخته چگونه برخورد کند تا از مبتلایان و درگذشتگان بکاهد. دستورالعمل‌هایی از سوی سازمان بهداشت جهانی صادر شد و در بعضی از کشورها شدیدتر و به‌طور جدی و در برخی دیگر از کشورها به‌طور نصفه‌ونیمه، به اجرا در آوردند تا شاید از انتشار این بیماری مهلک و خطرناک جلوگیری کنند.

در آن اوضاع متلاطم، همگان منتظر بودند تا واکسن تولید شود و مورد مصرف قرار گیرد و از این طریق، از تعداد فوتی‌ها کاسته شود یا به صفر برسانند. خوشبختانه دیری نپایید که در اثر فعالیت محققین در لابراتوارهای مجهز در کارخانه‌های داروسازی‌، واکسن تولید شد و قبل از آن که، همه مراحل تاییدیه را بگذراند به خاطر اضطراری که وجود داشت و حفظ جان انسان‌ها که از هر موضوعی مهم‌تر است سازمان بهداشت جهانی مجوز مصرف را صادر کرد و تعدادی از کشورها بدون توجه به مسائل جانبی به خرید و مصرف آن اقدام کردند و خوشبختانه تا حدود زیادی موفق شدند آمار فوتی‌ها را به حداقل برسانند.

متاسفانه در کشور ما به جهاتی از جمله: خوش‌بینی غیرواقعی مسئولین مربوطه نسبت به تولید داخل‌، سبب شد در خرید واکسن‌های خارجی تعلل شود و اقدامات سریعی که می‌بایست در وقت مناسب و مقتضی برای خرید و واردات انجام گیرد به عمل نیامد و واردات واکسن به صورت قطره‌چکانی و آن هم از معدودی از کشورها انجام گرفت و نتیجه آن‌، ورود موج‌های متوالی و جدید بیماری کووید ۱۹ به کشور شد که باعث فوت تعدادی زیاد از هموطنان شد تا جایی‌که در یک ماه اخیر‌، مطابق آمار رسمی اعلام شده‌، مرگ روزانه بیش از ۵۰۰تن گزارش شد و اگر دو برابر این تعداد عدد واقعی باشد قطعا عمق فاجعه را بیشتر از انتظار نشان می‌دهد؛ تا جایی که‌ مسئولین را واداشت تا از خوش‌خیالی و ساده‌اندیشی اولیه عقب بنشینند و چشم به واردات واکسن بدوزند و اکنون شاهد آن هستیم که هر روز محموله‌های جدید وارد می‌شود به‌طوری‌که رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی اعلام کرد:«تا سه ماه آینده ۹۰ میلیون دوز وارد خواهد شد و همچنین ایران یک میلیون دوز واکسن آسترازنکای اهدایی اتریش را قبول کرد.»و به گفته دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر جدید بهداشت و درمان و آموزش پزشکی:«تلاش این است روزی یک و نیم تا ۲ میلیون واکسن تزریق بشود تا از مرگ و میر پیشگیری شود و از موج‌های بعدی جلوگیری به عمل آید.» جناب وزیر جدید همچنان به این موضوع اشاره داشت:«در روزهای اخیر مقدار قابل توجهی واکسن وارد کشور شد و هر قدر دانشگاه‌ها در زمینه تزریق کار کنند و واکسیناسیون به شکل گسترده انجام بدهند به آن‌ها واکسن خواهیم داد.» دکتر عین‌اللهی همچنان اعلام کرد:«تا پایان ماه جاری ۴۰ میلیون دوز وارد کشور خواهد شد.»

ضمن اظهار خوشبختی از جدی گرفتن بیماری کووید۱۹‌، دست‌اندرکاران در وزارت بهداشت بر آن شدند در واردات واکسن و تسریع در واکسیناسیون جدی‌تر عمل کنند.

اکنون‌، سئوال اساسی این است: چه اشکالی داشت از همان ابتدایی که واکسن تولید شد حتی از همان کشورها و شرکت‌هایی که واردات از آن‌ها بدون اشکال بود با همین سرعت و شتابی که اکنون وارد می‌شود و واکسیناسیون انجام می‌گیرد وارد می‌شد تا شاهد این همه فوتی و تلفات نباشیم؟

حمایت از تولید داخلی یک وظیفه ملی است و هر ایرانی وطن‌پرست از آن حمایت می‌کند در عین حال تا زمانی که تولید داخلی از سوی منابع معتبر علمی مورد تایید واقع نشده و به تولید انبوه نرسیده که پاسخگوی نیاز داخلی باشد، عقل سلیم و شرع و قانون‌، حکم می‌کند برای حفظ جان مردم که در فرهنگ قرآنی و اسلامی و در قاموس انسانی از اهمیت بالایی برخوردار است، از واردات استفاده شود تا هموطنان به این سادگی به زیر خاک نروند که مرگ هر فرد مساوی است با فوت جمعیتی از انسان‌ها. امید است شتاب فعلی ادامه پیدا کند و واکسیناسیون عمومی به نحو احسن انجام بگیرد و وعده‌های داده شده در مورد تعداد دوزهای وارداتی در حد حرف‌های تبلیغاتی نباشد و تا واکسیناسیون اکثر مردم ادامه پیدا کند.دکتر سیف‌الرضا شهابی (کارشناس سیاسی)/ روزنامه همدلی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: