به گزارش شفاآنلاین: غلامرضا سلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی در نشست هم اندیشی هیأت عامل بیمه مرکزی و شورای عمومی سندیکای بیمه گران ایران از رشد و تحولات مثبت صنعت بیمه در سالهای اخیر خبر داد و گفت: خوشبختانه صنعت بیمه با همدلی و هماهنگی و بهره گیری از نیروی انسانی فنی و کارآمد توانسته به جایگاه واقعی خود نزدیک شود.
او در این نشست با استناد به گزارشهای تحلیلی منتشر شده از سوی اداره آمار بیمه مرکزی گفت: مجموع پرتفوی صنعت بیمه با احتساب شرکت آتیه سازان حافظ در سال ۹۹ با ۴۰ درصد رشد رو به رو بوده است. همچنین خسارات پرداختی نسبت به سال قبل ۳۶ درصد رشد یافته، اما خوشبختانه نسبت خسارت ۴.۶ درصد کاهش یافته است. حقوق مالکان نیز از ۹ هزار میلیارد تومان به ۴۲ هزار میلیارد افزایش یافته و رشد ۳۶۶ درصدی داشته است. ضریب ترکیبی از ۹۹ درصد به ۹۸ درصد رسیده که با یک درصد کاهش رو به رو بوده است و سود شرکتهای بیمه از ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ به ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ افزایش یافته است.
مطالبات ۳۲ درصدی شرکتهای بیمه از بیمه گذاران
سلیمانی خطاب به مدیران عامل شرکتهای بیمه گفت: هدف صنعت بیمه خدمت رسانی و ایجاد آرامش در جامعه است، اما این هدف نباید باعث رواج نرخ شکنی میان شرکتهای بیمه شود. در بیمه شخص ثالث سعی کردیم، جهت رفاه حال هموطنان نرخ این بیمه نامه را متناسب با نرخ دیه جدید افزایش ندهیم، اما نرخ شکنیهای دیگر در سایر رشتهها به خصوص بیمه درمان تکمیلی به صلاح صنعت بیمه نیست و شرکتها باید در سندیکا یک حد بهینه را برای این رشتهها در نظر بگیرند و به توافق برسند.
او با اشاره به مطالبات ۳۲ درصدی شرکتهای بیمه از بیمه گذاران گفت: این آمار خوبی نیست و شرکتهای بیمه باید نسبت به مدیریت این مطالبات اقدام کنند.
سلیمانی از رشد سه رقمی حق بیمه در سه شرکت بیمه البرز، رازی و دی در ۵ ماهه سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ابراز خرسندی کرد و گفت: در شرکت بیمه تخصصی زندگی خاورمیانه و باران نیز این رشد سه رقمی بوده که نشان دهنده حرکت رو به جلو این شرکتهاست.
او با توجه به آمار، سه رشته کشتی، درمان و بدنه اتومبیل را پر خسارتترین رشتههای بیمهای در ۵ ماه گذشته اعلام کرد.
رئیس شورای عالی بیمه با تاکید بر رعایت اخلاق حرفهای از سوی مدیران صنعت بیمه گفت: صنعت بیمه، صنعت حساسی است و اگر فساد در آن رخنه کند، اعتماد مردم به این صنعت کاهش مییابد.
سلیمانی با اشاره به ایجاد کمیته صیانت و کمیته ارزیابی عملکرد در بیمه مرکزی گفت: عملکرد شرکتهای بیمه و مدیران آنها در این کمیته بررسی میشود و شرکتهایی که دارای امتیاز منفی هستند باید با ارائه برنامههای اصلاحی، نسبت به حل مشکلات اقدام کنند. مدیران فنی تعدادی از شرکتهای بیمه، تاییدیه فنی از بیمه مرکزی را کسب نکرده اند که مدیران عامل باید به این موضوع نیز در اسرع وقت رسیدگی کنند.
او ضمن تقدیر از زحمات شبکه فروش در توسعه و گسترش فرهنگ بیمه در جامعه گفت: مدیریت شبکه فروش نمایندههای بیمه برای ما بسیار ارزشمند هستند و باید مدیران شبکه فروش برای این حلقه گسترده و مهم صنعت بیمه برنامههای راهبردی و آموزشی در نظر بگیرند.
حذف فیزیکی نسخههای درمان کار را برای شرکتهای بیمه سختتر میکند
رئیس کل بیمه مرکزی افزود: صنعت بیمه به حدود ۲۰۰ هزار بازاریاب نیاز دارد و باید شبکه فروش صنعت بیمه به ۴۰۰ هزار نفر افزایش یابد. اما این افزایش باید همراه با نظارت و آموزش باشد. شرکتهای بیمه باید برنامههای خود را برای مدیریت شبکه فروش ارائه دهند تا بیمه مرکزی بتواند با استناد به این برنامههای سالانه به شرکتهای بیمه متقاضی مجوز نماینده ارائه نماید.
اوبا اشاره به برنامه حذف فیزیکی نسخههای درمان گفت: این موضوع کار را برای شرکتهای بیمه سختتر میکند و از اکنون باید زیرساختهای لازم در بخش خسارت بیمههای درمان تکمیلی را فراهم کنند.
سلیمانی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات خوب صورت گرفته در حوزه مرزهای کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، رفت و آمدها کاهش یافت و فرصت مناسبی برای تکمیل فرآیند آسان سازی بیمه افرادی که به ایران وارد میشوند فراهم آورد؛ بنابراین شرکتهای بیمه باید از این فرصت که با همکاری خوب وزارت کشور و نیروی انتظامی و سایر مراجع رسمی صورت گرفته بهرهمند شوند.
رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص بیمههای اتکایی گفت: سیاستهای بیمه مرکزی بر کاهش سهم اتکایی است چرا که بیمه مرکزی بودجه لازم برای اداره سازمان خود را دارد و این تفکر که بودجه اتکایی صرف امور اداری و مالی بیمه مرکزی میشود نادرست است.
سلیمانی در خصوص استفاده از اوراق بدهی در بازارهای مالی گفت: پیشنهاد میشود طبق آیین نامه ۹۷ سرمایه گذاری شرکتهای بیمه نیز اوراق بدهی را در سبد سرمایه گذاری خود وارد کنند تا از بازدهی مناسب تری برخوردار شوند.