کد خبر: ۲۸۹۲۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۲ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 09
راه اندازی مراکز جدید وکسیناسیون سرعت می گیرد تا فرآیند تزریق شتاب بیشتری یابد و در استان تهران بیش از ۹۰ درصد افراد گروه های شغلی پرخطر تاکنون واکسینه شده اند.
 شفاآنلاین>سلامت>مجموع واکسن های تزریق شده علیه کرونا در کشور از مرز ۳۰ میلیون دز گذشت و اکنون حرکت انقلابی برای واکسیناسیون عمومی به جریان افتاده و برای تحقق این امر تهیه واکسن در اولویت برنامه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است.
به گزارش شفاآنلاین:تا کنون ۲۰ میلیون و ۵۵۸ هزار و ۳۸ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۱۰ میلیون و ۸۹۲ هزار و ۶۵۶ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۳۱ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۶۹۴ دُز رسید و روز گذشته یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۴۴۰ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شد که این بالاترین میزان تزریق روزانه واکسن از ابتدای واکسیناسیون عمومی تا کنون است.

این در حالیست که نخستین بار رکورد تزریق روزانه واکسن کرونا با ۵۰۵ هزار و ۳۲ دز در ۲۴ ساعت در ۱۲ مرداد ماه رقم خورد و با افزایش واردات واکسن به کشور، روند واکسیناسیون شتاب می گیرد،  قرار است از مهرماه حدود ۴۰میلیون دز واکسن وارد شود، در این صورت با اجرای وعده وزیر بهداشت دولت سیزدهم که  واکسیناسیون ۸۰ درصدی مردم تا بهمن ماه است، می توان به بازگشت زندگی عادی به کشور امیدوار بود.

تمرکز وزیر بهداشت روی تامین واکسن

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مهمترین تمرکز کاری خود را روی تامین واکسن علیه کرونا گذاشته و سلامت مردم را خط قرمز خود دانسته و می گوید: 
واکسیناسیون و تهیه واکسن کرونا به عنوان اصلی ترین برنامه وزارت بهداشت است و  در دفاع از سلامت مردم همه شکاف ها در مفهوم بزرگ انسانیت حل می شود و می توانیم بر بیماری کرونا غلبه کنیم و جهاد سلامت را در سنگر وزارت بهداشت ادامه می دهیم.

وی تاکید می کند: کرونا یک بیماری تک بعدی نیست و بر همه جوانب زندگی اثر گذاشته و امروزه در دنیا ثابت شده واکسیناسیون مهمترین عامل جلوگیری از کرونا و کاهش میزان مرگ و میر است و فردی که واکسن می زند، به این بیماری مبتلا شده اما شدت بیماری کم می شود و واکسیناسیون علیه کرونا از مهمترین برنامه های اصلی من در وزارت بهداشت است و ۱۲۰ میلیون دز واکسن برای ۶۰ میلیون نفر بالای ۱۸ سال در کشور لازم داریم.

عین اللهی تصریح می کند: متعاقب دستور رییس جمهوری که شخصا پیگیر امر واکسیناسیون هستند، به دنبال واردات واکسن هستیم که هم اکنون نیز به مقدار زیاد و کافی وارد می شود و برنامه ما این است که تا دهه فجر واکسیناسیون را به پایان برسانیم و هر نفر باید دو دز واکسن دریافت کند تا در برابر ویروس به اندازه کافی ایمن شود.  

وزیر بهداشت دولت سیزدهم ادامه می دهد: چنانچه واکسیناسیون را تا دهه فجر تکمیل کنیم، می توانیم بر بیماری قائق آییم؛ اما تزریق واکسن به معنای عدم ابتلا به بیماری نیست بلکه افراد واکسینه شده نیز مبتلا می شوند، اما ممکن است بیماری شان شدت کمتری داشته باشد و به مرگ منجر نشود. بنابراین رعایت نکات بهداشتی و پروتکل های بهداشتی در کنار واکسن ضروری است.  

مردم اعضای خانواده را به تزریق واکسن ترغیب کنند

فاطمه عابدینی دبیر علمی کمیته کشوری مقابله با کرونا نیز در این زمینه می گوید:  زمانی می توانیم به یک اطمینان نسبی بعد از دز دوم واکسن برسیم که میزان واکسیناسیون در جامعه به بالای ۸۰ درصد برسد. برای این کار باید همه مردم به ترغیب دوستان و اعضای خانواده خود برای واکسن زدن اقدام کنند، کشور ایران با کشورهای دیگری که با خرافات و حرف های غیرعلمی مردم را از واکسن زدن دور می کنند، فرق دارد. مطمئن هستیم با افزایش واردات و تامین واکسن، با توجه به فرهنگ بالای مردم، حتما با استقبال انبوه مردم از واکسیناسیون مواجه می شویم. این تجربه در واکسیناسیون های قبلی و در همه استانها از جمله سیستان و بلوچستان مشاهده شده و مشکلی از نظر استقبال نکردن مردم از واکسیناسیون نخواهیم داشت.

وی ادامه می دهد: سویه های جدید مختلفی از کرونا در دنیا دیده شده  که ممکن است همه آنها مهم نباشند.  سویه ای از این ویروس مهم است که به گونه یا نوع غالب در جامعه تبدیل شود مثل دلتا و گر نه همزمان با دلتا سویه های دیگری مثل آفریقای جنوبی نیز در دنیا دیده شد که در ایران چندان مهم نبودند، بنابراین آینده کرونا در ایران خیلی قابل پیش بینی نیست.  

عابدینی اظهار امیدواری می کند با گسترش واکسیناسیون شاهد شیوع انواع جدید ویروس کرونا در کشور نباشیم. هنوز دقیق نمی دانیم در ماه های آینده چه اتفاقاتی می افتد اما ممکن است یک یا دو ماه آیند با شیوع یک نوع ویروس جهش یافته دیگر در کشور مواجه شویم و وارد موج ششم شویم بنابراین باید آماده باشیم و یکی دو ماه فرصت داریم تا واکسیناسیون را در کشور گسترده کنیم.

واکسینه شدن استان تهران بالاتر از میانگین کشوری

علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در کلانشهر تهران نیز می گوید: تاکنون ۳۳ درصد از جمعیت هدف استان بر مبنای جمعیت ساکن، در برابر کرونا واکسینه شده‌اند که از میانگین کشوری بالاتر است و مجموع  آمار واکسن تزریق شده در استان تهران از پنج میلیون و ۷۵۰ هزار دُز گذشته است که سهم استان در دُز اول و دوم دریافت شده از مرز یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر عبور می کند.

وی اظهار می دارد: راه اندازی مراکز جدید وکسیناسیون سرعت می گیرد تا  فرآیند تزریق  شتاب بیشتری یابد و  در استان تهران بیش از ۹۰ درصد افراد گروه های شغلی پرخطر تاکنون واکسینه شده اند.

ایران اکنون در خیز پنجم کرونا که از ابتدای تیر ماه از جنوب آغاز شد و به مرکز کشور رسید، به سر می برد و تلفات کرونا در کشور ۲۸ مرداد ماه از مرز یکصد هزار نفر عبور کرده است.

آنچه مسلم است کرونا یک بیماری تک بعدی نیست و بر همه جوانب زندگی اثر گذاشته و امروزه در دنیا ثابت شده واکسیناسیون مهمترین عامل جلوگیری از کرونا و کاهش میزان مرگ و میر است و فردی که واکسن می زند، به این بیماری مبتلا شده اما شدت بیماری کم می شود.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: