کد خبر: ۲۸۹۱۵۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 08
ای کاش صحبت‌هایی که در تلویزیون در رابطه با عدم اثربخشی داروی رمدسیویر بر کووید۱۹ شد، توسط تیم‌هایی مطرح شود که خود در حال درمان بیماران هستند

شفاآنلاین>سلامت> برای درمان بیماری کرونا هرروزه داروهای بسیاری امتحان می‌شود و هر دارو مخالفان و موافقان بسیاری دارد، این در حالی است که داروی قطعی برای ریشه‌کن کردن کووید۱۹ موجود نیست و قرص‌ها و آمپول‌های ضدویروس در کنار دیگر داروها برای کنترل شرایط مورد استفاده قرار می‌گیرند.

به گزارش شفاآنلاین: در این میان اما صحبت‌های ضد و نقیضی در خصوص اثربخشی داروی «رمدسیویر» مطرح شده است که فوق تخصص مراقبت‌های ویژه و استاد دانشگاه علوم‌پزشکی شهیدپزشکی بیمارستان مسیح دانشوری این امر را توجیه‌ناپذیر می‌خواند و معتقد است در مسیر درمان بیماران کرونایی مافیای دارو شرایط را تغییر دادند و موجب سردرگمی پزشکان شدند.

سید محمدرضا‌هاشمیان فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه و استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید پزشکی بیمارستان مسیح دانشوری، در خصوص انتشار اخباری مبنی بر عدم اثربخشی «رمدسیویر» بر کرونا گفت: ای کاش صحبت‌هایی که در تلویزیون در رابطه با عدم اثربخشی داروی رمدسیویر بر کووید۱۹ شد، توسط تیم‌هایی مطرح شود که خود در حال درمان بیماران هستند.
وی با بیان اینکه برخی مطالعاتی که مطرح می‌کنند داروها میزان مرگ و میر را کاهش نداده است، بعضا به دلیل استفاده یک دارو طی درمان بیماری است، عنوان کرد: این داروها زمانی تاثیر دارد که در کنار دارویی دیگر مصرف شود که در این صورت میزان مرگ‌و‌میر را کاهش می‌دهد.

این فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه تاکید کرد: در مسیر درمان بیماران بدحال مجموعه‌ای از داروها باید استفاده شود، اگر یک داروی موثر را در بیماری کرونا حذف کنیم، توجیهی ندارد و داروی رمدسیویر با توجه به نظریات پزشکان جهان هیچگاه از چرخه درمانی حذف نشده است.

وی درخصوص عوارض داروها نیز گفت: این موضوع درحال بررسی است و یک پزشک باید در جریان تجویز دارو برای بیماران کرونایی در شرایطی که مشکلات زمینه‌ای نیز دارند با نگاه کردن به عوارض دارو به تجویز آن بپردازد، اما بیشترین عارضه را خود بیماری کرونا ایجاد می‌کند و اغلب بیماران معترض هستند که با مصرف یکی از داروها وضعیت وخیم‌تری پیدا کرده‌اند، این در حالی است که زمان شدت کرونا را سپری می‌کنند.

هاشمیان با اشاره به اینکه هیچ دارویی برای درمان قطعی کرونا ساخته نشده است، گفت: عدم استفاده از داروهای موجه در بیمارانی که امکان بدحال شدن دارند، از نظر اخلاق پزشکی مورد تایید نیست و افرادی که تاکنون داروی رمدسیویر را از نزدیک ندیده‌اند و این دارو را تجویز نکرده‌اند، در این خصوص مباحثی را مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه این دارو در آمریکا توسط متخصصان تجویز شد، اظهار کرد: کمیته ملی کرونا اعلام کرد این دارو مناسب نیست و مجوز لازم را دریافت نمی‌کند اما کمیسیون اتحادیه اروپا استفاده از آن را مجاز اعلام کرد و در نهایت دارو مجوز لازم را هم کسب کرد، اما همان عزیزانی که مخالف بودند در زمان بیماری خود از همین دارو مصرف کردند و بعدها در طبابت خود آن را تجویز کردند.

فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح دانشوری خاطرنشان کرد: این دارو علی‌رغم مخالفت ستاد ملی مقابله با کرونا، توسط وزارت بهداشت در سطح کشور توزیع و بازار آن داغ شد؛ بعدها که وارد پروتکل کشوری شد، نظارت‌های لازم صورت نگرفت و حتی توسط کادر پرستاری و پزشکان عمومی برای مصرف در منازل پیشنهاد و تجویز شد. از آنجایی که در بازار آزاد یافت می‌شد، مصرف بی‌رویه این دارو در کشور افزایش یافت و نظارتی که باید از سوی وزارت بهداشت انجام می‌شد نیز حذف شد، اما این به معنای ناکارآمدی رمدسیویر نیست.

هاشمیان حذف هر دارویی برای مقابله با این بیماری را مستلزم توجیه رفتاری خواند و گفت: اگر قصد حذف دارویی را داریم باید داروی بهتری را جایگزین کنیم و تاکنون داروی ضدویروس موجه‌تری از رمدسیویر در ایران توزیع نشده است.

وی تاکید کرد: در خصوص این وضعیت اگر صحبتی می‌شود، بهتر است به صورت علمی از منابع مربوطه مطرح شود و افرادی که در حال تجویز این دارو از راه قانونی هستند، اظهارنظر کنند و این ماجرا از منابع صحیح بین‌المللی پیش رود، چراکه در هیچ کشوری چنین مسائلی مطرح نمی‌شود.
فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه به ماجرای مافیای دارویی اشاره و عنوان کرد: مشکل اصلی این است که متاسفانه در تمام مسیرها چیزی تحت عنوان مافیای دارویی وجود داشت که وزارت بهداشت نیز به آن اشاره کرد و این موانع سبب سردرگمی پزشکان شد.

هاشمیان صحبت اقشار خارج از موضوع را مرتبط به مسائل مالی برشمرد و اظهار کرد: معتقدم صحبت اقشار خارج از گود به بحث مالی بازمی‌گردد و مسیر بحث‌های مالی باید به سمت حذف مسیر غیرقانونی پیش رود و داروها در بیمارستان‌ها توزیع شود نه در سطح شهر.

وی در خصوص تزریق واکسن پاستور در کشور نیز گفت: واکسن پاستور و هر واکسن دیگری که تولید و مصرف می‌شود، مورد تایید وزارت بهداشت آن کشور است. بسیاری از واکسن‌هایی که در کشورها استفاده می‌شوند، همچنان تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را ندارند، اما مساله حائزاهمیت پوشش واکسینه شدن آن کشور و دنیا است.

این فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان مسیح‌دانشوری بزرگترین خطا را واکسینه نشدن و انتظار برای دریافت واکسنی از یک برند معروف خواند و تصریح کرد: بهترین واکسن همان واکسنی است که به ما تزریق می‌شود و برای من نیز چنین اتفاقی افتاد.

هاشمیان ادامه داد: تقاضا داشتیم واکسن اسپوتنیک نیز وارد شود که در زمان خود این امر صورت نگرفت، اما به عنوان اولین واکسن به کشور وارد شد که از آن نیز استفاده کردیم، اما مهم این است که هر واکسنی که تولید می‌شود، دپو نشود و تزریق صورت گیرد.

به گفته این فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه تایید شده که از هر واکسن باید سه تزریق صورت گیرد، برای تزریق دوز سوم اما این فرصت وجود دارد که فرد از واکسن یک برند دیگر استفاده کند.
هاشمیان با تاکید بر اینکه عوارض کرونا بیش از عوارض واکسن بوده و واکسینه شدن میزان مرگ را در دنیا کاهش داده است، اظهار کرد: خوشبختانه دولت جدید به بحث واکسن پرداخته و تولید و واردات بیشتر شده است، از این رو واکسن در آینده نزدیک در ایران تنوع خواهد یافت و با سهولت در اختیار همگان قرار می‌گیرد؛ چراکه شرایط به نسبت گذشته تغییر کرده است.
وی با بیان اینکه ایران تنها کشوری است که به برندها حساس شده است، خاطرنشان کرد: از مردم تقاضا داریم اولین واکسن را تزریق کنند.

فوق‌تخصص مراقبت‌های ویژه در بیمارستان مسیح دانشوری از بهبود وضعیت ICU‌ها خبر داد و گفت: خوشبختانه تعداد مراجعان مبتلا به کرونا کمتر شده و وضعیت ICUها بهتر است، پیک پنجم از حالت جدی خود خارج شده است، اما بخش‌های مختلف همچنان بیماران خود را دارند، با این حال امیدواریم در هفته آینده ورودی مبتلایان کرونا به بیمارستان‌ها به شدت کاهش یابد. روزنامه جهان صنعت
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: