کد خبر: ۲۸۹۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - 2021September 06
سوالی که ذهن مردم را درگیر کرده این است که چرا مسببان مرگ بیش از 110 هزار نفر در کشور (البته بنا به آمار رسمی وزارت بهداشت)، نه محاکمه می‌شوند و نه در دوران وزارتشان یکبار بحث استیضاح آنها در مجلس به میان نیامد

شفاآنلاین>سلامت> با وجود تسریع در واردات واکسن کرونــا و رسیــدن حداقل 8‌میلیون دُز واکسن کرونا به کشور، اما مردم در شبکه‌های اجتماعی به تعطیلــی مراکز واکسیناسیون و کاهش آمار واکسیناسیون به 309 دز واکسن در روز، معترض هستند، در حالی‌که وزیر پیشین در 19 تیر امسال در تبریز گفته بود «از فردا با تزریق روزانه ۴۰۰‌هزار دوز واکسن با قــدرت تمام واکسیناسیون کرونا شروع می‌شود.» و حسن روحانــی، که ریاست ستاد ملی مقابله با کرونا را نیز بر‌عهده داشت، از آمادگــی برای تزریق روزانه ۵۰۰ هزار دوز واکسن خبر داده بود، اما این موضوع حالا با افت محسوس مواجه شده است.

به گزارش شفاآنلاین: بنابر اعلام وزارت بهداشــت، روزانه به اندازه یک هواپیمای ایرباس، ایــران با تلفات کرونا و تاخیر در واکسیناسیــون مواجه است و از شنبه تا یکشنبــه (14 شهریور) ۶۱۰ بیمار کووید۱۹ در کشور جان خود را از دست دادند.

همچنین ۲۵ هزار و ۸۷۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشــور شناسایـــی شد که سه هزار و ۴۳۰ نفر از آنها بستری شدند. در ایــن میان هجدهمین محموله واکسن کرونا تهیه شده از سوی جمعیت هلال‌احمر حاوی پنج میلیون دُز واکسن، روز گذشته در فــرودگاه امام خمینی (ره) به وزارت بهداشت تحویل داده شد. همچنین مسئــولان هلال احمــر بر تامین ۴۰ میلیون دز واکسن در شهریور ماه، تاکید کرد.

در این میان سوالی که ذهن مردم را درگیر کرده این است که چرا مسببان مرگ بیش از 110 هزار نفر در کشور (البته بنا به آمار رسمی وزارت بهداشت)، نه محاکمه می‌شوند و نه در دوران وزارتشان یکبار بحث استیضاح آنها در مجلس به میان نیامد. حتی از این افراد به عنوان «شهید زنده و الماس درخشان» از آنها یاد می‌شود. با این حال خیلی‌ها براین باورند که وقتی کرونا بسیاری را صاحب ثروت کرده و جریمه‌های روزانه کرونا، باعث پرشدن خزانه دولت شده است، چرا باید کرونا در کشور با واکسن‌های 3 تا 4 دلاری به پایان برسد، در حالی‌که واکسن‌هایی مانند اسپوتینگ خریداری می‌شود بیش از 30 دلار قیمت دارد، که فقط مجوز اضطراری دریافت کرده است.! شاید برای بررسی این موضوع منتظر انشتار کتاب وزیــر بهــداشت سابق باشیم که درآن به قـول خــودش از «مافیــای شکــم گنده و دهان بــاز در سازمان غذا و دارو» نام ببرد، جمله‌ای که در مراســم تودیع خود در نزد عین الهی، وزیر جدیــد بهداشت به آن شاره داشت و در توزیــع بیشتر نمکی، اعلام کرد: «اوایل مسئولیت ما در سازمان غذا و دارو با یک مافیای شکم گنده دهــان باز روبرو بودیم و این برای ما فوق‌العاده هزینه برد تا بعضی از این ریشه‌ها را در بیاوریم. به دکتر عین ا...ی گفتم یکی از مواردی که می‌تواند حیثیت وزیر را خدشه‌دار کند، همین سازمان غذا و دارو است که متاسفانه سال‌ها توسط برخی جریان‌های خاص اداره می‌شد.» این سخنان سعید نمکی در حالی مطرح می‌شود که هنوز افکار عمومی پاسخ شفافی درباره ارتباط او با برخی از شرکت‌های دارویی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

  توضیحی که هیچ زمان در مورد آن صحبت نشد
ماجرا از زمانی آغاز شد که وزارت بهداشت از توافق با شرکت گامالیای روسیه برای تولید ۶۰ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک خبر داد. واکسنی که بیش از 20 دلار برای دو دُز آن هزینه روی دست دولت می‌گذاشت، در حالی‌که هیچ منبع رسمی اعلام نکرده که اسپوتینگ روسی تاییدیه وزارت بهداشت را دارد. بنا به گزارش رویداد 24، این توافق با تلاش سفیر ایران در روسیه به نتیجه رسید و قرار شد در ایران زیرساخت‌های لازم برای تولید آماده شود. وزارت بهداشت نیز اعلام کرد که طی توافقی با شرکت اکتوورکو تولید واکسن اسپوتنیک را به این شرکت سپرده است. اینکه چرا شرکت اکتوور که یک شرکت خصوصی است، مسئول این کار مهم شده و روند واگذاری آن به این شرکت چگونه بوده است، علامت سوال‌های بسیاری را بر انگیخت. بعدتر معلوم شد که مدیر عامل شرکت اکتوورکو، علاوه بر شرکت اکتوور، نایب رئیس هیات مدیره شرکت تراپیکال دراگ اینداستری کیش است؛ شرکتی که سعید نمکی پیش از این به‌عنوان بنیان‌گذار و مدیرعامل آن مشغول فعالیت بوده است. این شرکت در سال ۱۳۸۱ در منطقه آزاد تجاری کیــش به ثبت رسیده و دست‌کم تا حدود یک سال قبل وزیر بهداشت عضو هیات مدیره و مدیرعامل آن بوده است. همین مساله باعث شد حتی بسیج دانشجویی کشور در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی ریاست وقت قوه قضائیه به این موضوع اعتراض کنند. در نامه بسیج دانشجویی نکات مهمی ذکر شده بود. اینکه شرکت اکتوورکو رتبه نخست در بدهکاری ارزی در میان شرکت‌های دارویی را دارد که در مجموع ۳.۵ میلیارد یورو ارز دولتی دریافت کرده، اما سرنوشت حدود یک میلیارد یورو از این ۳.۵ میلیارد یورو مبهم باقی مانده است. شرکت اکتوور در میان ۲۰ شرکت دارویی در این فهرست، در صدر در عدم رفع تعهد ارزی خود قرار دارد! این شرکت، مبلغی بیش از ۱۶۳ میلیون یورو ارز دولتی دریافت کرده و بیش از ۲۵ میلیون ۵۰۰ هزار یوروی آن رفع تعهد نشده است.» سعید نمکی هیچگاه درباره این روابط و ابهامات توضیح نداد و اگرچه خود او بار‌ها از وجود مافیا در صنعت دارو و تجهیزات پزشکی و واردات درمانی کشور انتقاد کرده و گفته بود آنها نگذاشتند مقابله با کرونا در ایران انجام شود.

  98 درصد فوتی‌ها واکسن نزده ‌بودند
مجموع جان باختگان این بیماری در کشور ما به ۱۱۰ هزار و ۶۷۴ نفر رسید،  این درحالی است که مسئولان وزارت بهداشت، برای خرید ۶۲ میلیون دوز واکسن اسپوتنیک قراردادی با روسیه امضا کردنذ اما به دلیل محدودیت تولید واکسن در این کشور و بدقولی‌ها، تاکنون کمترین واکسن‌های وارداتی از روسیه به ایران ارسال شده است. ثمره همه این کم‌کاری‌ها این شده که بنابر بررسی دانشگاه ایلام فقط دو درصد جان‌باختگان کرونا دو دوز واکسن را دریافت کرده بودند و ۹۸ درصد واکسینه نشده بودند.محمد کریمیان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام، گفت: «بیش از ۹۲ درصد بیماران کرونا که از ابتدای سال‌جاری تاکنون جان‌باخته‌اند هیچ واکسنی دریافت نکرده‌ بودند. ۶ درصد از بیماران کرونای جان‌باخته در فاصله فروردین ماه تاکنون فقط یک دوز واکسن کرونا را دریافت کرده بود، گفت که فقط ۲ درصد از بیماران جان‌باخته کرونا هر دو دوز واکسن را دریافت کرده بودند.» رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد که از میان افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند، درصد بسیار پایینی به دلیل ابتلا به کرونا در مراکز درمانی بستری شده‌اند که نشانگر تاثیر مثبت و مطلوب واکسیناسیون و کاهش محسوس میزان فوتی‌ها و بستری‌ها در میان افرادی است که واکسن تزریق کرده‌اند.روزنامه آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: